Czy w przypadku powyższego projektu podatek VAT może być odliczany od zakupów sfinansowanych ww. dotacją? - Interpretacja - IPTPP1/443-633/12-4/RG

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 15.10.2012, sygn. IPTPP1/443-633/12-4/RG, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

Temat interpretacji

Czy w przypadku powyższego projektu podatek VAT może być odliczany od zakupów sfinansowanych ww. dotacją?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 26 lipca 2012 r. (data wpływu 03 sierpnia 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 02 października 2012 r. (data wpływu 5 października 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. . jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 03 sierpnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. ...

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 02 października 2012 r. o doprecyzowanie przedstawionego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Podatnik osoba fizyczna, będący podatnikiem czynnym VAT prowadzi działalność gospodarczą, której przedmiotem jest między innymi świadczenie usług szkoleniowych według PKD 85.59B, 85.60.Z, 85.51.Z, 85.52.Z. Wnioskodawczyni wpisana jest do Rejestru Instytucji Szkoleniowych prowadzonego przez Wojewódzki Urząd Pracy. W 2011 r. otrzymała wsparcie na realizację projektu przeprowadzanego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Priorytet IX Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach Działanie 9.1. Wyrównywanie szans edukacyjnych i zapewnienie wysokiej jakości usług edukacyjnych świadczonych w systemie oświaty. Poddziałanie 9.1.2. Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszenie różnic w jakości usług edukacyjnych. Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

W ramach projektu zaplanowano następujące formy wsparcia:

  1. zajęcia dodatkowe dydaktyczno-wyrównawcze z języka angielskiego;
  2. zajęcia dodatkowe z języka angielskiego dla uczniów zdolnych;
  3. zajęcia dodatkowe z języka polskiego dla uczniów zdolnych;
  4. doradztwo i opieka psychologiczno pedagogiczna Program Prewencyjny;
  5. dodatkowe zajęcia pozalekcyjne ukierunkowane na rozwój kompetencji kluczowych zajęcia z przedsiębiorczości;
  6. utworzenie .()

We wszystkich oferowanych w projekcie rodzajach wsparcia wzięło udział łącznie 791 uczniów szkół podstawowych i gimnazjalnych z powiatu. Przeszkolono również nauczycieli i pedagogów w zakresie doradztwa edukacyjno-zawodowego, z zakresu Programu Prewencyjnego. Uczniowie zostali wybrani do udzielonego wsparcia ze względu na położenie w jednym z obszarów o największych w woj. trudnościach wynikających z eurosierodztwa oraz ze względu na zagrożenie największym ubóstwem a co za tym idzie ograniczeniem dostępu do edukacji i rynku pracy. Zajęcia odbywały się na terenie gminy i prowadzone były przez wyspecjalizowaną kadrę wykładowców w odpowiednio wyposażonych salach.

Projekt jest przedsięwzięciem nieprzynoszącym dochodu, a koszty z nim związane w całości pokrywane są ze środków unijnych. Instytucja udzielająca wsparcia dopuszcza możliwość kwalifikowalności kosztów VAT (tzn. refundacji kosztów poniesionych w kwocie brutto) w przypadku gdy firma nie ma możliwości uzyskania zwrotu VAT. Dotacja stanowi wyłącznie zwrot kosztów faktycznie poniesionych przez Wnioskodawcę w trakcie realizacji szkoleń, bowiem przyznano zwrot 100% kosztów kwalifikowanych, związanych z nabyciem towarów i usług w celu realizacji szkoleń.

Zwrot dotyczy głównie wydatków na szkolenia i doradztwo, w tym na zakup:

  1. materiałów pomocniczych, szkoleniowych
  2. podręczników
  3. usług przeprowadzenia szkoleń,
  4. usług wynajmu sal,
  5. usług doradczych dotyczących szkoleń.

Środki przyznane w ramach dotacji są wypłacane Podatnikowi w kolejnych transzach, przy czym warunkiem wypłacenia każdej kolejnej transzy jest uprzednie wydatkowanie i rozliczenie min. 70% dotychczas otrzymanej kwoty wsparcia. Projekt realizowany jest na zasadzie całkowitej nieodpłatności dla beneficjentów ostatecznych (uczestników).

Nabycie towarów i usług finansowych dotacją jest dokumentowane fakturami VAT na rzecz Wnioskodawczyni.

Nabywane towary i usługi będące przedmiotem wniosku mają związek z czynnościami niepodlegającymi podatkowi VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przypadku powyższego projektu podatek VAT może być odliczany od zakupów sfinansowanych ww. dotacją...

Zdaniem Wnioskodawcy, podatek VAT w przedmiotowej sprawie, nie może podlegać odliczeniu, gdyż nie występuje w tym przypadku sprzedaż opodatkowana podatkiem VAT, podatek VAT jest więc kosztem kwalifikowalnym w projekcie. Zgodnie z podstawową zasadą dotyczącą prawa podatnika do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług, wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177 poz. 1054 zwana dalej ustawą), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawczyni jest czynnym podatnikiem podatku od towaru i usług. W 2011 r. otrzymała wsparcie na realizację projektu przeprowadzanego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Priorytet IX Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach Działanie 9.1. Wyrównywanie szans edukacyjnych i zapewnienie wysokiej jakości usług edukacyjnych świadczonych w systemie oświaty. Poddziałanie 9.1.2. Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszenie różnic w jakości usług edukacyjnych. Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

W ramach projektu zaplanowano następujące formy wsparcia: zajęcia dodatkowe dydaktyczno-wyrównawcze z j. angielskiego, zajęcia dodatkowe z j. angielskiego dla uczniów zdolnych, zajęcia dodatkowe z j. polskiego dla uczniów zdolnych, doradztwo i opieka psychologiczno pedagogiczna Program Prewencyjny, dodatkowe zajęcia pozalekcyjne ukierunkowane na rozwój kompetencji kluczowych zajęcia z przedsiębiorczości, utworzenie . (..). We wszystkich oferowanych w projekcie rodzajach wsparcia wzięło udział łącznie 791 uczniów szkół podstawowych i gimnazjalnych z powiatu. Przeszkolono również nauczycieli i pedagogów w zakresie doradztwa edukacyjno-zawodowego, z zakresu Programu Prewencyjnego. Zajęcia odbywały się na terenie gminy i prowadzone były przez wyspecjalizowaną kadrę wykładowców w odpowiednio wyposażonych salach.

Projekt jest przedsięwzięciem nie przynoszącym dochodu, a koszty z nim związane w całości pokrywane są ze środków unijnych. Dotacja stanowi wyłącznie zwrot kosztów faktycznie poniesionych przez Wnioskodawcę w trakcie realizacji szkoleń, bowiem przyznano zwrot 100% kosztów kwalifikowalnych, związanych z nabyciem towarów i usług w celu realizacji szkoleń. Zwrot dotyczy głównie wydatków na szkolenia i doradztwo, w tym na zakup: materiałów pomocniczych, szkoleniowych, podręczników, usług przeprowadzenia szkoleń, usług wynajmu sal, usług doradczych dotyczących szkoleń. Środki przyznane w ramach dotacji są wypłacane. Projekt realizowany jest na zasadzie całkowitej nieodpłatności dla beneficjentów ostatecznych (uczestników). Nabycie towarów i usług finansowych dotacją jest dokumentowane fakturami VAT na rzecz Wnioskodawczyni. Nabywane towary i usługi będące przedmiotem wniosku mają związek z czynnościami niepodlegającymi podatkowi VAT.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia czyli sprzedażą generującą podatek należny. Analiza przedmiotowej sprawy wskazuje, że związek taki nie występuje. Wnioskodawczyni jednoznacznie wskazała, że Projekt jest przedsięwzięciem nieprzynoszącym dochodu a nabywane towary i usługi w celu realizacji projektu mają związek z czynnościami niepodlegającymi podatkowi VAT.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawczyni nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto, należy zwrócić uwagę, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytań) Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Dodatkowo tut. Organ zwraca uwagę, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii opodatkowania usług świadczonych przez Zainteresowaną, gdyż nie było to przedmiotem wniosku oraz nie zadano pytania w tym zakresie. Wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na opisie sprawy (zaistniałego stanu faktycznego), w którym jednoznacznie wskazano, iż nabywane towary i usługi będące przedmiotem wniosku mają związek z czynnościami niepodlegającymi podatkowi VAT. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawczynię opisu stanu faktycznego i nie jest przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego (np. przeznaczenia zakupionych towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych), udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Należy zwrócić uwagę, że organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 4 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi