Na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowe... - Interpretacja - IUS.PP-2/443/162/2004

ShutterStock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 22.12.2004, sygn. IUS.PP-2/443/162/2004, Pierwszy Urząd Skarbowy w Szczecinie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Szczecinie, na pisemne zapytanie, udziela informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego i stwierdza co następuje:

Wnoszący zapytanie przedstawił stan faktyczny, z którego wynika, że na podstawie zawartej umowy świadczy usługi budowlano-montażowe na rzecz Komendy Wojewódzkiej Straży Pożarnej w Szczecinie. W ramach prac wykonuje, m.in. przyłącza sieci sanitarnych, sieci teleinformatyczne, stanowisko operatorskie. Część kontraktu podatnik zlecił podwykonawcy na podstawie umowy, której przedmiotem jest wykonanie stanowiska dyspozytorskiego w siedzibie inwestora. Generalnym wykonawcą prac dotyczących rozbudowy i modernizacji budynków należących do straży pożarnej jest Spółka S.A., a roboty współfinansowane są ze środków PHARE Unii Europejskiej.

Na tle takich okoliczności faktycznych Strona formułuje następujące stanowisko:

Realizacja stanowiska dyspozytorskiego w grudniu 2003 r., w marcu 2004 r., w ramach zawartej z podwykonawcą umowy, spełnia przesłanki do stosowania stawek VAT określonych w załączniku nr 10 pkt II do ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11 poz. 50 ze zm.) oraz w maju 2004 r. do stosowania stawki podatkowej zgodnie z załącznikiem Nr 3 poz. 130 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Zarówno podwykonawca jak i podatnik mogą stosować taką samą obniżoną stawkę podatku, ze względu na to, iż odbiorcą towaru jest Komenda Wojewódzka Straży Pożarnej, a sprzęt ten jest przeznaczony na cele ochrony przeciwpożarowej.

Tut. organ stwierdza, że przedstawione stanowisko jest nieprawidłowe.

Do opisanego stanu faktycznego mają zastosowanie następujące normy prawa podatkowego:

  • art. 41 ust. 2 i 10 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535),
  • art. 50 ust. 3 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 11, poz. 50 ze zm.).

Zastosowanie powołanych norm skutkuje dokonaniem powyższej oceny prawnej stanowiska podatnika, uzasadnionej w sposób następujący:

Na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7 %, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Załącznik ten w poz. 129 - 134 wymienia towary przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej, w tym w poz. 130 pkt 4 urządzenia dyspozytorskie i aparatownie. Zgodnie z art. 41 ust. 10 ww. ustawy stawka 7 % dotyczy wyłącznie tych towarów przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej, które dostarczane są dla jednostek ochrony przeciwpożarowej (obowiązuje od 01.05.2004 r).

Natomiast w myśl art. 50 ust. 3 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 11, poz. 50 ze zm.) w okresie do 31 grudnia 2003 r. towary wymienione w załączniku nr 10 do ustawy (towary przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej, sprzedawane jednostkom ochrony przeciwpożarowej) opodatkowane były stawką 0 %.

W okresie od 01.01.2004 r. do 30.04.2004 r. ustawodawca nie przewidział obniżonej stawki podatkowej na przedmiotowe towary, a zatem przyjąć należy, iż były one opodatkowane stawką podstawową (22 %).

Biorąc powyższe pod uwagę, stwierdza się, że stawki podatkowe dotyczące stanowiska dyspozytorskiego, jako sprzętu przeznaczonego na cele ochrony przeciwpożarowej i dostarczone do jednostki ochrony przeciwpożarowej jaką jest Komenda Wojewódzka Państwowej Straży Pożarnej kształtują się następująco:

  • do 31.12.2003 r. - 0 %,
  • od 01.01.2004 r. do 30.04.2004 r. - 22 %,
  • od 01.05.2004 r. - 7 %.

W przypadku, jeżeli spełnione były warunki zawarte w § 62 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 marca 2002 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 27, poz. 268 ze zm.), a następnie w § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970), wówczas usługi wykonywane na rzecz Komendy Wojewódzkiej Straży Pożarnej mogłyby, w części współfinansowanej z bezzwrotnej pomocy zagranicznej, korzystać z preferencyjnej stawki 0 %.

Ponadto uznać należy, iż zarówno podwykonawca dostarczający przedmiotowe urządzenia jak i Wnoszący zapytanie winni stosować taką samą stawkę podatkową, gdyż decydującym jest tu przeznaczenie sprzętu i podmiot, na rzecz którego dostawa jest realizowana (i który jest ostatecznym użytkownikiem sprzętu), a nie charakter podmiotów realizujących zamówienie (dokonujących dostawy) i powiązania między nimi.

Pierwszy Urząd Skarbowy w Szczecinie