
Temat interpretacji
Do opisanego stanu faktycznego mają zastosowanie przepisy prawa podatkowego: art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 8 ust. 1, art. 27 ust. 1, ust. 2 pkt 1, ust. 3 pkt 2, ust. 4 pkt 5 i pkt 11 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 54, poz. 535).
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Z treści art. 8 ust. 1 ustawy wynika, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (... ).
Przepis art. 27 ust. 1 ustawy stanowi, iż w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2 - 6 i art. 28.
Jednakże stosownie do art. 27 ust. 3 pkt 2 ustawy, w przypadku gdy usługi, o których mowa w ust. 4, są świadczone na rzecz podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę - miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.
Z kolei art. 27 ust. 4 pkt 5 ustawy stanowi, iż przepis ust. 3 stosuje się do usług dostarczania (oddelegowania) personelu. Natomiast art. 27 ust. 4 pkt 11 ustawy wskazuje, iż przepis ust. 3 ma również zastosowanie, w przypadku usług agentów, pośredników działających w imieniu i na rzecz innej osoby, jeżeli uczestniczą w zapewnieniu świadczenia usług, o których mowa w pkt 1 - 10.
Mając na uwadze powyższe uregulowania, tut. Organ stwierdza, iż usługi wymienione w pkt 1 i pkt 2 zapytania, świadczone przez Stronę na rzecz podatników podatku od wartości dodanej z krajów Wspólnoty Europejskiej, innych niż Polska, zgodnie z art. 27 ust. 3 pkt 2 w związku z art. 27 ust. 4 pkt 5 i 11 ustawy nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Usługi te winny być natomiast opodatkowane i rozliczone przez nabywcę tych usług w kraju jego siedziby (miejsca zamieszkania).
W przypadku zaś, gdy powyższe usługi świadczone są przez Stronę na rzecz podmiotów niebędących podatnikami podatku od wartości dodanej, zastosowanie znajduje art. 27 ust. 1 ustawy. Oznacza to w efekcie, iż usługi te podlegają przez Podatnika opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Odnosząc się natomiast do wskazanej w zapytaniu Strony kwestii opodatkowania usług pośrednictwa w wynajmie lokali mieszkalnych, tut. Organ wskazuje:
Zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 1 ustawy, w przypadku świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców majątkowych i pośredników w obrocie nieruchomościami oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego - miejscem świadczenia usług jest miejsce położenia nieruchomości.
Jeżeli zatem świadczone przez (...) usługi polegają na pośrednictwie w obrocie nieruchomościami (np. wynajmie lokali mieszkalnych), położonych na terytorium kraju Wspólnoty Europejskiej, innym niż terytorium kraju, to usługi takie podlegają opodatkowaniu zgodnie z przepisami prawa obowiązującymi w miejscu położenia danej nieruchomości.
