Stosownie do treści art. 15 ust. 6 wymienionej wyżej ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy... - Interpretacja - PP II 443/369/04

ShutterStock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 20.12.2004, sygn. PP II 443/369/04, Izba Skarbowa we Wrocławiu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Stosownie do treści art. 15 ust. 6 wymienionej wyżej ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. W myśl ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o komornikach sądowych i egzekucji (Dz. U. Nr 133, poz. 882 ze zm.), komornik sądowy jest funkcjonariuszem publicznym działającym przy sądzie rejonowym, wykonującym czynności egzekucyjne w sprawach cywilnych oraz inne czynności przekazane na podstawie odrębnych umów. Na podstawie art. 1 ust. 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. ustawodawca powierzył komornikom w szczególności wykonywanie orzeczeń sądowych w sprawach o roszczenia pieniężne i niepieniężne oraz o zabezpieczenie roszczeń, wykonywanie innych tytułów wykonawczych wydanych na podstawie odrębnych przepisów, sporządzanie protokołu stanu faktycznego przed wszczęciem procesu sądowego lub przed wydaniem orzeczenia na zarządzenie sądu lub prokuratora.
W związku z powyższym należy stwierdzić, iż komornik sądowy w zakresie w jakim, stosując środki przymusu zastrzeżone dla władzy publicznej, wykonuje władztwo publiczne wynikające z funkcji organu egzekucyjnego, jest uznawany za organ władzy publicznej i podlega wyłączeniu z zakresu podmiotowego ustawy o podatku od towarów i usług.
Natomiast w przypadkach, kiedy działa na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, wyłączenie go nie obejmuje i wykonywane czynności podlegają opodatkowaniu za zasadach ogólnych. Do czynności komornika sądowego nie objętych regulacją art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2994 r. zaliczyć należy np. czynności określone w art. 2 ust. 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r., czyli w zakresie doręczania zawiadomień sądowych, obwieszczeń, protestów i zażaleń oraz innych dokumentów za potwierdzeniem odbioru i oznaczeniem daty a także na wniosek organizatora licytacji sprawowania urzędowego nadzoru nad dobrowolnymi publicznymi licytacjami, z przybiciem najniższej lub najwyższej oferty.

Izba Skarbowa we Wrocławiu