prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego - projekt - Interpretacja - IPPP2/443-119/13-4/JW

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 19.04.2013, sygn. IPPP2/443-119/13-4/JW, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego - projekt

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24.01.2013 r. (data wpływu 7.02.2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 2.04.2013 r. (data wpływu 4.04.2013 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 22.03.2013 r. doręczone Stronie w dniu 27.03.2013 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7.02.2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 2.04.2013 r. (data wpływu 4.04.2013 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu nr IPPP2/443-119/13-2/JW z dnia 22.03.2013 r. (data doręczenia 27.03.2013 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Fundacja jest organizacją pozarządową non-profit. Status ten uzyskała z chwilą wpisania do KRS dnia 14 czerwca 2006 r. Działalność statutowa Fundacji jest działalnością nieodpłatną. Fundacja realizuje swoje cele głównie poprzez działania edukacyjne, m. in. poprzez realizację projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu na rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich.

Fundacja korzysta ze zwolnienia podmiotowego, ponieważ jest podatnikiem, u którego wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym (2012) kwoty 150 000 zł, (2010) kwoty 100 000 zł, jak też w okresie od 1 stycznia 2013 r. do 1 lutego 2013 r. nie przekroczyła w proporcji do okresu prowadzonej działalności w trakcie roku podatkowego kwoty 150 000 zł.

W związku z powyższym Fundacja zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, korzysta ze zwolnienia podmiotowego i nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W związku z korzystaniem ze zwolnienia podmiotowego Fundacja nie ma możliwości uzyskania zwrotu z urzędu skarbowego podatku VAT naliczanego (od faktur zakupu towaru i usług).

Fundacja będzie realizowała bezpośrednio projekt dofinansowany ze środków unijnych w ramach Europejskiego Funduszu na rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich. Podczas wdrażania tego projektu będzie nabywała towary i usługi służące do realizacji projektu. Fundacja realizując projekt pn. Integracja przez edukację będzie przeprowadzała niedpłatne szkolenia dla cudzoziemców.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Fundacja, która korzysta ze zwolnienia podmiotowego w związku z art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług może ubiegać się o zwrot podatku VAT naliczonego z urzędu skarbowego ...

Zdaniem Wnioskodawcy,

Fundacja, która posiada prawo do zastosowania zwolnienia podmiotowego, w myśl art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, jako podatnik niezarejestrowany dla potrzeb VAT nie ma możliwości odliczania podatku naliczonego od faktur zakupu towarów i usług.

Sprawa dotyczy rozliczenia funduszy unijnych, dlatego pytanie Wnioskodawcy związane jest z kwalifikowalnością podatku VAT. Nieodliczony podatek naliczony może być kosztem kwalifikowalnym w rozliczeniu dotacji z funduszy unijnych (zgodnie z umową z dnia 28 sierpnia 2012 r.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m. in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, w związku z nabyciem których podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Zatem podatnik korzystający ze zwolnienia podmiotowego określonego w art. 113 ust. 1 ustawy nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od nabywanych towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, iż w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawca (Fundacja) jest organizacją pozarządową non-profit. Działalność statutowa Fundacji jest działalnością nieodpłatną. Wnioskodawca będzie realizował bezpośrednio projekt dofinansowany ze środków unijnych w ramach Europejskiego Funduszu na rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich. Podczas wdrażania tego projektu będzie nabywał towary i usługi służące do realizacji projektu. Wnioskodawca realizując projekt pn. Integracja przez edukację będzie przeprowadzał niedpłatne szkolenia dla cudzoziemców. Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia podmiotowego. Wartość sprzedaży opodatkowanej u Wnioskodawcy nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym tj. 2012 - kwoty 150 000 zł, jak również w okresie od 1 stycznia 2013 r. do 1 lutego 2013 r. nie przekroczyła w proporcji do okresu prowadzonej działalności w trakcie roku podatkowego kwoty 150 000 zł. Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Na tle zaprezentowanej sprawy, wątpliwości Wnioskodawcy sprowadzają się do kwestii czy korzystając ze zwolnienia podmiotowego w myśl art. 113 ust. 1 ustawy może ubiegać się o zwrot podatku VAT naliczonego. Jak wskazał Wnioskodawca nieodliczony podatek naliczony może być kosztem kwalifikowalnym w rozliczeniu dotacji z funduszy unijnych, zgodnie z umową 15/8/EFI/2011 z dnia 28 sierpnia 2012 r.

Mając na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług oraz przedstawione we wniosku okoliczności stanu faktycznego stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostały spełnione podstawowe warunki uprawniające Wnioskodawcę do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących wydatki poniesione w ramach realizowanego projektu - brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a zakupione towary i usługi nie będą służyły do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, bowiem będą służyły do przeprowadzania niedpłatnych szkoleń na rzecz cudzoziemców.

Reasumując, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących dokonywane zakupy w związku z realizacją projektu pn. Integracja przez edukację dofinansowanego ze środków unijnych w ramach Europejskiego Funduszu na rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich. Tym samym Wnioskodawcy nie przysługuje również prawo do zwrotu podatku VAT z tego tytułu, w trybie art. 87 ustawy o podatku od towarów i usług.

W zakresie przedmiotowego projektu Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2013 r. poz. 247). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród tych warunków ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 powołanego rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia ww. warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 rozporządzenia wykonawczego.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Ponadto należy zauważyć, iż pojęcie kosztu kwalifikowalnego nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 274 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie