Nie ma możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem. - Interpretacja - ITPP2/443-214/13/EB

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 16.05.2013, sygn. ITPP2/443-214/13/EB, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Nie ma możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 1 marca 2013 r. (data wpływu 4 marca 2013 r.), uzupełnionym w dniu 6 maja 2013 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. Z jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 marca 2013 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 6 maja 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. Z

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Klub jest stowarzyszeniem, którego sferą zadań publicznych prowadzonej działalności jest upowszechnianie kultury fizycznej i sportu, rozwijanie i popularyzowanie żeglarstwa oraz organizowanie warunków do czynnego jego uprawiania. Dla realizacji zadań statutowych Klub rozpoczął w 2011 r. pracę z dziećmi w wieku 6-12, tworząc szkółkę żeglarską. W 2013 r. w związku z dużym zainteresowaniem, planuje przyjąć do szkółki większą ilość dzieci, w związku z czym musi rozszerzyć bazę sprzętową, tzn. zakupić dodatkowe jachty oraz sprzęt bezpieczeństwa. W miesiącu marcu 2013 r. planuje złożyć wniosek do Lokalnej Grupy Działania o przyznanie pomocy na realizację projektu pn. Z w ramach Działania 4.1.3. - Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju, w ramach działań Osi IV - Leader programu rozwoju obszarów wiejskich na lata 2007-2013, finansowanego z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich i Krajowych Środków Publicznych. Jednym z wymaganych załączników do umowy jest oświadczenie o kwalifikowalności podatku od towarów i usług, poparte indywidualną interpretacją wydaną przez organ upoważniony. We wniosku podatek został zaliczony do kosztów kwalifikowanych, z uwagi na fakt, że Klub nie figuruje w ewidencji podatników podatku od towarów i usług i nie ma możliwości odliczania podatku z faktur zakupu. Klub nie posiada funduszu własnego, a jedynie fundusz statutowy, który tworzony jest z tytułów wynikających z przepisów ustawy o stowarzyszeniach oraz statutu Klubu. Korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych w związku z przeznaczeniem dochodu na cele statutowe.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Klub może odliczyć w całości lub w części podatek od nabytych towarów i usług związanych z realizacją projektu...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczanego zawartego w fakturach zakupu towarów i usług, gdyż nie figuruje w ewidencji podatników podatku od towarów i usług a w 2012 r. uzyskany obrót był niższy od 100.000 zł.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Według regulacji ust. 2 pkt 1 lit. a) powyższego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z cytowanych powyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione łącznie następujące warunki: odliczenia dokonuje podatnik zarejestrowany jako VAT czynny, a towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Jednocześnie przedstawiona powyżej zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

Biorąc pod uwagę treść wniosku oraz powołanych przepisów prawa podatkowego należy stwierdzić, że Klubowi, niebędącemu zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym, nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków ponoszonych w związku z realizacją projektu, bowiem jak wynika z treści wniosku zakupy dotyczące realizowanego zadania nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy