Przedmiotowa dotacja na pokrycie poniesionych kosztów realizacji projektu nie będzie stanowić obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, zatem n... - Interpretacja - IBPP1/443-1091/12/LSz

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 29.01.2013, sygn. IBPP1/443-1091/12/LSz, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Przedmiotowa dotacja na pokrycie poniesionych kosztów realizacji projektu nie będzie stanowić obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, zatem nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego od nabywanych towarów i usług związanych z realizacją projektu.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 października 2012r. (data wpływu 15 października 2012r.) uzupełnionego pismem z dnia 16 stycznia 2013r. (data wpływu 21 stycznia 2013r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia, czy otrzymana dotacja stanowi obrót opodatkowany podatkiem VAT oraz czy od wydatków związanych z realizacją projektu Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 października 2012r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia, czy otrzymana dotacja stanowi obrót opodatkowany podatkiem VAT oraz czy od wydatków związanych z realizacją projektu Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Wniosek został uzupełniony pismem znak: z dnia 16 stycznia 2013r. (data wpływu 21 stycznia 2013r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu Nr IBPP1/443-1091/12/LSz z dnia 4 stycznia 2013r.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskująca Fundacja, zwana dalej Wnioskodawcą, została utworzona dla realizacji celów społecznie użytecznych w szczególności w sferze zadań publicznych z zakresu ochrony ludności, porządku i bezpieczeństwa publicznego, przeciwdziałania patologiom społecznym, bezpieczeństwa i higieny pracy, wspierania przedsiębiorczości regionalnej, rozwoju i wspierania procesów restrukturyzacji przedsiębiorstw, prowadzenia szkoleń, kursów i konferencji. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT.

Wnioskodawca - Fundacja pozyskał dotację w związku z podpisaną Umową o dofinansowanie projektu w ramach programu operacyjnego pt. . W ramach projektu Wnioskodawca (Beneficjent) wykonuje następujące zadania: przeprowadzanie badań społeczno ekonomicznych i prawnych aspektów outsorcingu zadań w zakresie edukacji na terenie gmin, przeprowadzenie konsultacji i szkoleń z tematyki zwiększenia aktywności organizacji pozarządowych w zakresie realizacji zadań publicznych gmin w obszarze edukacji podstawowej, opracowanie ankiet, opracowanie podręczników dla ..., analiz, strony www upowszechniających wiedzę z tej tematyki.

Projekt jest w całości finansowany ze środków publicznych. Dotacja stanowi zwrot kosztów faktycznie poniesionych przez Wnioskodawcę w ramach realizacji projektu, związanych z tym projektem.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca podał, że otrzymana przez Wnioskodawcę dotacja nie stanowi dopłaty do ceny świadczonych przez Wnioskodawcę usług oraz nie stanowi zapłaty za jakiekolwiek świadczenie usług wykonywane przez Wnioskodawcę.

Nabyte towary i usługi w związku z realizacją projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy dofinansowanie, które Wnioskodawca otrzymuje w ramach Programu operacyjnego Kapitał Ludzki stanowi obrót opodatkowany podatkiem VAT w rozumieniu art. 29. ust. 1 Ustawy o VAT...

  • Czy Wnioskodawca jest uprawniony na podstawie art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT do odliczania podatku VAT naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług objętych dofinansowaniem...

  • Zdaniem Wnioskodawcy:

    Ad. 1

    Dofinansowanie, które Wnioskodawca otrzymuje na realizację projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 Ustawy o VAT.

    Stosownie do art. 29 ust. 1 Ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) dostarczanych towarów lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

    Z treści ww. przepisów Ustawy o VAT, wynika iż w sytuacji gdy podatnik w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje wsparcie w postaci dotacji (subwencji), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, to wówczas dofinansowanie to stanowi element opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia usług. Nie jest więc obrotem ogólna dotacja uzyskana przez Wnioskodawcę, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Wnioskodawca - Fundacja, w związku z realizacją projektu nie otrzymuje wynagrodzenia za świadczone usługi w rozumieniu przepisów ustawy o VAT, a jedynie zwrot poniesionych kosztów, dlatego też otrzymane przez Wnioskodawcę dofinansowanie w formie dotacji ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego nie ma bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych przez Fundację usług, przez co nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 Ustawy o VAT, a tym samym nie podlega opodatkowaniu.

    Powyższe stanowisko potwierdzają liczne interpretacje, przykładowo: interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu (sygn. ILPP1/443-943/09-5/KG); interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy (sygn. ITPP1/443-756/09/BS); interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie IPPP1/443-600/10-2/AP.

    Ad. 2

    Podstawową zasadę regulującą prawo do odliczania podatku VAT naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług objętych dofinansowaniem, możemy odnaleźć w art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT.

    Zgodnie z tym przepisem, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Wspomniana zasada wyłącza zatem możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku bądź niepodlegających opodatkowaniu. W związku z faktem, iż otrzymana przez Wnioskodawcę dotacja ze środków EFS nie stanowi obrotu podlegającego opodatkowaniu. Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od nabywanych towarów i usług związanych z realizacją projektu.

    Stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie potwierdza m.in. interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (sygn. IPPP3/443-78/09-4/MPe), oraz interpretacja indywidualna Izby Skarbowej w Warszawie IPPP1/443-600/10-2/AP.

    W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

    Na wstępie należy zaznaczyć, że z uwagi na ścisłe powiązanie tematyki będącej przedmiotem wniosku z dnia 5 października 2012r., tut. organ postanowił ująć kwestie dotyczące ustalenia, czy środki z dotacji stanowią obrót opodatkowany oraz czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia VAT od wydatków związanych z realizacją projektu w jednej interpretacji.

    Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

    Towarami, w świetle art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

    W myśl art. 7 ust. 1 tej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

    Według art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().

    Stosownie do art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

    Dla określenia, czy dane dotacje są, czy też nie są opodatkowane istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

    Z treści przytoczonych przepisów wynika, iż w sytuacji gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia. Kryterium uznania dotacji za zwiększającą obrót stanowi zatem stwierdzenie, iż dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje nie dające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 powołanej wyżej ustawy o VAT, czyli nie zwiększają podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

    Reasumując, podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne na pokrycie kosztów działalności nie podlega opodatkowaniu.

    Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

    Na podstawie art. 15 ust. 2 powołanej ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

    Kwestię odliczenia podatku reguluje przepis art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, który stanowi, że w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

    Z ww. przepisów wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Przedstawiona wyżej zasada, wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

    Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Wnioskodawca pozyskał dotację w związku z podpisaną Umową o dofinansowanie projektu w ramach programu operacyjnego pt. . W ramach projektu Wnioskodawca (Beneficjent) wykonuje następujące zadania: przeprowadzanie badań społeczno ekonomicznych i prawnych aspektów outsorcingu zadań w zakresie edukacji na terenie gmin, przeprowadzenie konsultacji i szkoleń z tematyki zwiększenia aktywności organizacji pozarządowych w zakresie realizacji zadań publicznych gmin w obszarze edukacji podstawowej, opracowanie ankiet, opracowanie podręczników dla ..., analiz, strony www upowszechniających wiedzę z tej tematyki. Projekt jest w całości finansowany ze środków publicznych. Dotacja stanowi zwrot kosztów faktycznie poniesionych przez Wnioskodawcę w ramach realizacji projektu, związanych z tym projektem. Otrzymana przez Wnioskodawcę dotacja nie stanowi dopłaty do ceny świadczonych przez Wnioskodawcę usług oraz nie stanowi zapłaty za jakiekolwiek świadczenie usług wykonywane przez Wnioskodawcę. Nabyte towary i usługi w związku z realizacją projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT.

    Z powyższego opisu stanu faktycznego wynika, że pozyskana przez Wnioskodawcę dotacja nie stanowi dopłaty do ceny świadczonych usług oraz nie stanowi zapłaty za jakiekolwiek świadczenie usług wykonywane przez Wnioskodawcę. Dotacja jest zatem dofinansowaniem ogólnym i stanowi zwrot kosztów faktycznie poniesionych przez Wnioskodawcę w ramach realizacji projektu, który jest w całości finansowany ze środków publicznych.

    W konsekwencji, w związku z realizacją projektu Wnioskodawca nie otrzymuje sfinansowanego otrzymaną dotacją wynagrodzenia za świadczone usługi w rozumieniu przepisów ustawy o VAT, a jedynie zwrot poniesionych przez Wnioskodawcę kosztów.

    Reasumując, w oparciu o przedstawiony przez Wnioskodawcę w tej kwestii opis sprawy oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, że przedmiotowa dotacja na pokrycie poniesionych kosztów realizacji projektu nie będzie stanowić obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, zatem nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

    W związku z powyższym za prawidłowe należało uznać stanowisko Wnioskodawcy, że dofinansowanie, które Wnioskodawca otrzymuje w ramach Programu operacyjnego Kapitał Ludzki nie stanowi obrotu opodatkowanego podatkiem VAT.

    Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika ponadto, że nabyte towary i usługi w związku z realizacją projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT.

    Biorąc pod uwagę przytoczony powyżej opis stanu faktycznego oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o VAT uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunek ten nie został spełniony gdyż nabyte towary i usługi w związku z realizacją projektu nie służą czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT. Zatem zgodnie z ww. art. 86 ust. 1 ustawy o VAT Wnioskodawca nie przysługuje prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego od nabywanych towarów i usług związanych z realizacją projektu.

    W związku z powyższym za prawidłowe należało również uznać stanowisko Wnioskodawcy, że nie jest uprawniony na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT do odliczania podatku VAT naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług objętych dofinansowaniem.

    Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

    Zaznaczyć należy, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego (w szczególności w przypadku wykorzystania towarów i usług nabytych w ramach realizacji projektu do czynności opodatkowanych) bądź zmiany stanu prawnego.

    Na marginesie należy zauważyć, że powołane przez Wnioskodawcę interpretacje indywidualne zostały wydane w indywidualnych sprawach, w których indywidualnie oceniano stan faktyczny i stanowisko wnioskodawcy. Powołane interpretacje nie stanowią źródła prawa i tut. organ nie jest nimi związany rozpatrując inne sprawy na podstawie innych wniosków.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

    Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

    Wniosek ORD-IN

    Treść w pliku PDF 2 MB

    Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach