Gmina ma prawo w całości odliczyć podatek naliczony z faktury wystawionej przez wykonawcę robót budowlanych, dotyczącej adaptacji pomieszczeń biurowyc... - Interpretacja - ITPP2/443-1163a/12/EK

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 12.11.2012, sygn. ITPP2/443-1163a/12/EK, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Gmina ma prawo w całości odliczyć podatek naliczony z faktury wystawionej przez wykonawcę robót budowlanych, dotyczącej adaptacji pomieszczeń biurowych (najem).

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 18 września 2012 r. (data wpływu 24 września 2012 r.), uzupełnionym w dniu 9 listopada 2012 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją zadania inwestycyjnego pn. A. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 września 2012 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 9 listopada 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją zadania inwestycyjnego pn. A..

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W okresie od grudnia 2011 r. do kwietnia 2012 r. Gmina realizowała zadanie inwestycyjne pn. A., w ramach którego zaadaptowano poddasze budynku na lokal biurowy i pomieszczenie serwerowni wraz z przedsionkiem. Całkowity koszt inwestycji zapłacono ze środków budżetu Gminy. Do kosztów całej inwestycji należą: koszty wykonania dokumentacji projektowej, koszty nadzoru inwestorskiego, koszty adaptacji poddasza na cele biurowe i koszty adaptacji poddasza na cele serwerowni. Dla realizacji ww. zadania podpisano umowy z wykonawcą kompleksowych robót budowlanych, na sporządzenie dokumentacji projektowej oraz nadzór nad inwestycją. Do umowy o roboty budowlane został sporządzony aneks, w którym rozdzielono koszty adaptacji poddasza odrębnie dla części biurowej i dla części serwerowni z przedsionkiem. Po zakończeniu robót budowlanych wykonawca wystawił na rzecz Gminy dwie odrębne faktury VAT z podziałem na koszt adaptacji na pomieszczenia biurowe i pomieszczenie serwerowni z przedsionkiem. Faktury VAT za sporządzenie dokumentacji projektowej i pełnienie nadzoru inwestorskiego wystawione są w całości bez rozbicia kosztów projektu na koszt projektu pomieszczeń biurowych i koszt projektu serwerowni. W dokumentacji technicznej uwidocznione są powierzchnie całkowite i użytkowe każdego z zaadaptowanych pomieszczeń. Zaadaptowane pomieszczenia biurowe na podstawie umowy zostały odpłatnie wynajęte innej jednostce, tj. stowarzyszeniu. W umowie tej jasno określono, iż oddaje się w najem pomieszczenie biurowe znajdujące się na poddaszu budynku o określonej powierzchni użytkowej, która wynika z dokumentacji technicznej. Pomieszczenia serwerowni służą usprawnieniu pracy w Urzędzie Gminy i w związku z tym będą służyły tylko inwestorowi.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina, w związku z realizacją ww. inwestycji, ma możliwość odzyskania podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, wyrażonym w uzupełnieniu wniosku, będzie miał możliwość odzyskania podatku od towarów i usług w całości od faktury wystawionej przez wykonawcę robót budowlanych, dotyczącej adaptacji pomieszczeń biurowych oraz z faktur wystawionych przez wykonawcę dokumentacji i nadzoru inwestorskiego, w takiej części, w jakiej były one związane z adaptacją pomieszczeń biurowych, które zostały wynajęte na podstawie umowy cywilonoprawnej. Gmina stwierdziła, iż przychody z tytułu czynszu stanowić będą dla niej sprzedaż opodatkowaną. Wskazała, że w stosunku do serwerowni wraz z przedsionkiem nie przysługuje Jej takie prawo, gdyż pomieszczenie to nie jest w żaden sposób związane z czynnościami opodatkowanymi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Według regulacji ust. 2 pkt 1 lit. a) powyższego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z treści art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Ponadto w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 73, poz. 392 ze zm.) przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Natomiast przepisy rozdziału 5 powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Wyrazem ścisłej zależności między uprawnionym odliczeniem podatku naliczonego, a wykonywaniem czynności opodatkowanych są regulacje zawarte w art. 90 ustawy, które w sposób technicznoprawny uzupełniają generalną zasadę wyrażoną w wyżej cyt. art. 86 ust. 1 ustawy.

Stosownie do brzmienia art. 90 ust. 1 tej ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

Jak stanowi art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii, o czym stanowi art. 2 pkt 6 ww. ustawy.

Według art. 45 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16 poz. 93 ze zm.), rzeczami w rozumieniu niniejszego kodeksu są tylko przedmioty materialne.

W myśl art. 46 § 1 ww. Kodeksu, nieruchomościami są części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności.

Stosownie do brzmienia art. 659 § 1 Kodeksu, przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nie oznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Na podstawie art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Gmina ma prawo w całości odliczyć podatek naliczony z faktury wystawionej przez wykonawcę robót budowlanych, dotyczącej adaptacji pomieszczeń biurowych, o ile nie zajdą przesłanki wyłączające odliczenie, o których mowa w art. 88 ustawy. Natomiast w odniesieniu do podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie usług sporządzenia dokumentacji oraz nadzoru inwestorskiego, Gminie przysługuje prawo do odliczenia takiej części podatku, w jakiej ww. zakupy są związane z adaptacją pomieszczeń biurowych. Wskazane wyżej prawo przysługuje pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Należy wskazać, iż kwestię dotyczącą prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją zadania inwestycyjnego pn. B. rozstrzygnięto w interpretacji indywidualnej znak ITPP2/443-1163b/12/EK.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy