
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
- stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
11 czerwca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 10 czerwca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący podatku od towarów i usług, w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z faktur dokumentujących zakup towarów i usług dotyczących realizacji projektu pn. „(...)”.
Opis zdarzenia przyszłego
Powiat (...) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym. W myśl art. 4 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym Powiat wykonuje ustawowe zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie, m.in.: edukacji publicznej, kultury fizycznej i turystyki itp. Projekt pn. „(...)” to zadanie publiczne, którego wykonanie Powiat (...) może powierzyć swojej jednostce organizacyjnej. W przedmiotowej sprawie jest to Zespół Szkół (...) w (...) (zwanej dalej …).
ZS (...) jest samorządową jednostką budżetową finansowaną z budżetu Powiatu, nieposiadającą osobowości prawnej oraz od (...) 2017 roku podlegającą wspólnym z Powiatem rozliczeniom podatku od towarów i usług. Stosownie do treści art. 11 ustawy o finansach publicznych, jednostkami budżetowymi są jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych nieposiadające osobowości prawnej, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio ze swojego budżetu, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Jednostka budżetowa działa na podstawie statutu określającego w szczególności jej nazwę, siedzibę i przedmiot działalności. Podstawą gospodarki finansowej jednostki budżetowej jest plan dochodów i wydatków.
Powiat (...), jako Beneficjent będzie realizował inwestycję współfinansowaną ze środków unijnych. W dniu (...) 2025 r. Powiat (...) zawarł umowę (...) o dofinansowanie projektu pn. „(...)” dofinansowanego w ramach działania (...) (typ projektu (...)) (...), zgodnie z którą dofinansowanie w formie finansowania UE (ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego) nie może stanowić więcej, niż 85% kwoty całkowitych wydatków kwalifikowalnych projektu. W ramach projektu zaplanowano budowę pierwszego etapu infrastruktury sportowej przy ZS (...) oraz szachtu windy osobowej wraz z infrastrukturą towarzyszącą.
W zakresie infrastruktury sportowej przedmiotem zadania jest:
- wykonanie skoczni do skoku w dal i trójskoku oraz rzutni do pchnięcia kulą,
- wykonanie boiska wielofunkcyjnego oraz kortu do tenisa ziemnego,
- montaż ogrodzenia boiska wielofunkcyjnego oraz kortu do tenisa,
- przesadzenie oraz usunięcie drzew,
- przebudowa linii teletechnicznej,
- wykonanie wewnętrznej linii zasilającej całego terenu,
- montaż masztów oświetleniowych boisk wraz z montażem opraw LED,
- montaż kamer monitoringu zewnętrznego boiska,
- wykonanie drenażu liniowego oraz kanalizacji deszczowej boisk.
W ramach projektu zaplanowano, także budowę szachtu windy osobowej przy budynku szkoły dla osób niepełnosprawnych. Budowa szachtu windy osobowej stanowi uzupełnienie projektu. Głównym celem projektu jest poprawa dostępu do edukacji realizowanej w budynku ZS (...) w (...), dla wszystkich grup społecznych w szczególności dla osób z niepełnosprawnościami w tym poprawa równego dostępu do wysokiej jakości usług sprzyjających wyłączeniu społecznemu w zakresie kształcenia, szkoleń i uczenia się przez całe życie. Inwestycja adresowana jest głównie do uczniów Zespołu Szkół (...), który prowadzi również zajęcia dla dorosłych. Z uwagi na zintegrowany charakter projektu inwestycja jest także adresowana do wszystkich mieszkańców Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego. Beneficjentem środków i inwestorem jest Powiat (...), który po pięcioletnim okresie trwałości projektu boisko wraz z infrastrukturą nieodpłatnie przekaże w trwały zarząd jednostce budżetowej pod nazwą Zespół Szkół (...).
Faktury VAT dokumentujące wydatki związane z realizacją zadania, wystawiane będą w następujący sposób: Nabywca: (...), Odbiorca: (...).
Zespół Szkół (...) jest jednostką oświatową realizującą zadania dydaktyczno-oświatowe w zakresie szkolnictwa (...). Budynek szkoły oddawany był do użytkowania etapami, dlatego składa się z dwóch połączonych części Segment A (oddany do użytkowania w 2002 r. ) oraz segment B (oddany do użytkowania w 2004 r.). Nie ma możliwości bezpośredniego przyporządkowania kosztów do poszczególnych części - do segmentu A i segmentu B. Przedmiotowa winda zostanie zamontowana w budynku szkoły przy części B - w części w której jest prowadzona działalność oświatowa oraz były wynajmowane sale lekcyjne. Sale lekcyjne znajdujące się w tej części budynku są przedmiotem wynajmu do dnia (...) 2025 r. Dalszy wynajem sal lekcyjnych w tej części budynku nie będzie prowadzony. Zamontowana winda będzie wykorzystywana tylko i wyłącznie przez uczniów uczęszczających do szkoły oraz ich opiekunów. Zarówno Powiat (...), jak i szkoła nie planuje wynajmu windy jak i części budynku szkoły - segment B przy którym zostanie ona zamontowana. Segment B doposażony w windę dla osób niepełnosprawnych ma ułatwić tym osobom możliwości korzystania z sal lekcyjnych zlokalizowanych na wyższych piętrach budynku.
Aktualnie w budynku szkoły prowadzona jest działalność:
- działalność oświatowa - nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT
- sprzedaż posiłków w stołówce szkolnej uczniom oraz nauczycielom ZS(...) - nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT
- wydawanie duplikatów świadectw i legitymacji szkolnych - nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT - obciążanie Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej za materiały zakupione i zużyte podczas egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe w ośrodku egzaminacyjnym - nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT
- najem pomieszczeń szkolnych, sal lekcyjnych - opodatkowane stawką 23% .
Ponadto z budynkiem szkoły połączona jest hala (...), w której również prowadzona jest działalność oświatowa, prowadzone są zajęcia lekcyjne, jak również jest też przedmiotem nieodpłatnego oraz odpłatnego wynajmu podlegającego opodatkowaniu podatkiem VAT. Koszty użytkowania hali (...) mogą być bezpośrednio przyporządkowane do budynku hali. Hala (...) znajduje się na parterze i ma zapewniony dostęp dla osób niepełnosprawnych.
Zaplanowana budowa infrastruktury sportowej przy ZS (...) nie będzie wynajmowana w celach zarobkowych, tj. nie będzie przedmiotem działalności opodatkowanej. Z powyższej infrastruktury będą korzystali uczniowie ZS oraz nieodpłatnie mieszkańcy Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego. Zatem zakup towarów i usług dotyczących projektu nie będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych. Zakończenie rzeczowe projektu jest planowane na (...) 2025 r., natomiast finansowe zakończenie realizacji na (...) 2025 r.
Pytanie
Czy Powiat (...) ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z faktur dokumentujących zakup towarów i usług dotyczących realizacji projektu pn. „(...)” dofinansowanego w ramach działania (...)?
Państwa stanowisko w sprawie
W związku z realizacją Projektu Powiat (...) nie posiada prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z projektem, ponieważ zgodnie z założeniami projektu inwestycja nie będzie służyć i nie będzie wykorzystywana przez Powiat (...) tj. (...) do działań więżących się z uzyskiwaniem jakichkolwiek dochodów, w szczególności w zakresie odpłatnego udostępnienia inwestycji lub realizacji przez ZS (...) odpłatnej działalności usługowej.
Powiat (...) nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z otrzymanych faktur, dokumentujących realizację projektu pn. „(...)”. Zakup towarów i usług dotyczących projektu nie będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych, ponieważ zaplanowana budowa infrastruktury sportowej przy ZS (...) nie będzie wynajmowana w celach zarobkowych, tj. nie będzie przedmiotem działalności opodatkowanej.
Podstawowe zasady dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 uptu. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 uptu, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W tym kontekście należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 1 uptu, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do art. 15 ust. 2 uptu, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 6 uptu, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Powiat (...) uważa, że odniesieniu do realizowanych zadań i działań obejmujących projekt - nie działa jako podatnik VAT w rozumieniu art. 15 uptu. Powiat (...) w przypadku przedmiotowego projektu nie dokonuje nabyć towarów i usług w ramach statusu podatnika VAT. W ocenie Powiatu, realizacja czynności składających się na projekt pn.” (...)” odbywa się w ramach władztwa publicznego (działalności niepodlegającej VAT) i Powiat - wykonując te czynności - działa jako organ administracji publicznej. Przedstawione w opisie zdarzenia działania stanowią realizację niepodlegających VAT zadań publicznych (zadań własnych Powiatu) w zakresie edukacji publicznej.
W szczególności należy podkreślić, że Powiat (...) nie realizuje projektu w celu uzyskania (wygenerowania) jakichkolwiek obrotów z działalności gospodarczej, co świadczy o niekomercyjnym (niegospodarczym) charakterze projektu i w konsekwencji braku jakiegokolwiek związku projektu pn. „(...)” z działalnością gospodarczą w rozumieniu uptu. W odniesieniu do czynności związanych z realizacją powyższego projektu - Powiat (...) stoi na stanowisku, że bez wątpienia nie może być uznany za podatnika, gdyż realizuje on w tym zakresie nieodpłatne zadania własne służące zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej (stanowiące działania niepodlegające opodatkowaniu VAT).
Oznacza to, że:
- efekty rzeczowe projektu nie są i nie będą wykorzystywane do wykonywania przez Powiat (...) jakichkolwiek czynności opodatkowanych podatkiem VAT,
- w niniejszej sprawie Powiat (...) nie spełnia podstawowego warunku uprawniającego do dokonania odliczenia podatku naliczonego, tzn. że ponosząc wydatki związane z realizacją projektu nie działa jako podatnik VAT.
W konsekwencji, Powiat (...) nie będzie posiadać prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług związanych z realizacją projektu. Gdyby przyjąć, że Powiat (...) ponosząc wydatki związane z projektem działa w ramach statusu podatnika VAT, to dla zaistnienia prawa do odliczenia konieczne jest spełnienie kolejnego (drugiego) warunku, tj. musi zaistnieć stosowny „związek” pomiędzy dokonywanymi zakupami (podatkiem naliczonym), a czynnościami opodatkowanymi VAT (podatkiem należnym). W tym kontekście stwierdzić należy, że brak zamiaru uzyskiwania przez Powiat (...) (za pośrednictwem ZS (...)) jakichkolwiek dochodów związanych z efektami rzeczowymi projektu skutkuje tym, że w niniejszej sprawie nie wystąpią czynności opodatkowane podatkiem VAT.
W przedstawionych okolicznościach nie można uznać, że Powiat (...) (za pośrednictwem ZS (...)) będzie wykorzystywać Projekt, tj. jego efekty rzeczowe do wykonywania jakichkolwiek czynności opodatkowanych VAT, w rozumieniu art. 5 uptu, a w szczególności Powiat nie będzie wykorzystywać efektów rzeczowych projektu do „odpłatnego świadczenia usług” w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 oraz art. 8 uptu. Taki stan rzeczy wyklucza możliwość zaistnienia związku, o którym mowa w art. 86 ust. 1 uptu. Stanowi to dodatkowy argument potwierdzający brak prawa Powiatu (...) do odliczenia podatku naliczonego związanego z projektem pn. „(...)”.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które Państwo przedstawili we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2025 r., poz. 775), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”.
W myśl ust. 1 tego artykułu w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a) nabycia towarów i usług,
b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z cytowanego wyżej art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu.
Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do art. 15 ust. 2 tej ustawy działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
W świetle art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Oznacza to, że organ władzy publicznej będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.
Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.
W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:
- podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
- podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Zatem, jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Tylko bowiem w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
Na mocy art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t.j. Dz. U. z 2024 r., poz. 107 ze zm.) powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Stosownie do przepisu art. 4 ust. 1 pkt 1 i pkt 8 ustawy o samorządzie powiatowym powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie:
edukacji publicznej;
1. kultury fizycznej i turystyki;
Państwa wątpliwości w analizowanej sprawie dotyczą kwestii czy będą mieli Państwo prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur związanych z realizacją projektu.
Jak wskazano na wstępie, w myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje zatem wówczas, gdy zostaną spełnione dwa warunki: odliczenia tego dokonuje czynny podatnik podatku VAT, a nabyte towary i usługi, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.
W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będą spełnione, ponieważ - jak Państwo wskazali we wniosku - zakup towarów i usług dotyczących projektu nie będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Ponadto jak wynika z treści wniosku, celem realizowanego projektu będzie wykonywanie działań publicznych. Powiat realizuje przedmiotowe zadanie mieszczące się w katalogu zadań własnych powiatu na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 1 i pkt 8 ustawy o samorządzie powiatowym.
Zatem realizując przedmiotowe zadanie będą Państwo występować jako organ władzy publicznej, wykonując zadania własne nałożone przepisami ustawy o samorządzie powiatowym.
W konsekwencji ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług dotyczących realizacji projektu pn. „(...)”.
Zgodnie z powyższym, z tego tytułu nie będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy.
Tym samym Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Należy wyjaśnić, że pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym albo opisem zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2025 r., poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1. z zastosowaniem art. 119a;
2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t.j. Dz. U. Z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa.
