Usługi sklasyfikowane przez Wnioskodawcę jako Usługi zarządzania nieruchomościami niemieszkalnymi PKWiU 68.32.13.0 należy opodatkować, zgodnie z art. ... - Interpretacja - IPTPP4/443-554/12-2/JM

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 30.10.2012, sygn. IPTPP4/443-554/12-2/JM, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

Temat interpretacji

Usługi sklasyfikowane przez Wnioskodawcę jako Usługi zarządzania nieruchomościami niemieszkalnymi PKWiU 68.32.13.0 należy opodatkować, zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy, stawką podatku 23%.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 3 sierpnia 2012 r. (data wpływu 9 sierpnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki VAT w wysokości 23% za zarządzanie cmentarzami komunalnymi jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 sierpnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki VAT w wysokości 23% za zarządzanie cmentarzami komunalnymi.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka prowadzi działalność głównie w zakresie gospodarki odpadami i oczyszczania miasta. W ramach realizowanej działalności zajmuje się również zarządzaniem cmentarzami komunalnymi na podstawie zawartej z Gminą umowy.

Zgodnie z podpisaną umową do obowiązków Spółki należy:

  1. Zakres obowiązków dotyczących administrowania cmentarzami;
    1. wyposażenie pomieszczenia kancelarii w niezbędny do pracy sprzęt,
    2. prowadzenie racjonalnej gospodarki miejscami grzebalnymi oraz administrowanie obiektami zlokalizowanymi na terenie cmentarzy,
    3. prowadzenie dokumentacji cmentarnej w formie pisemnej i elektronicznej, w szczególności księgę osób pochowanych, prowadzoną wg. numeracji narastającej lub w układzie rocznym, księgę grobów, alfabetyczny spis osób pochowanych na cmentarzu,
    4. przechowywanie ksiąg cmentarnych w pomieszczeniach zapewniających należyte ich zabezpieczenie przed uszkodzeniem, zniszczeniem, kradzieżą oraz w sposób uniemożliwiający przetwarzanie danych w księgach cmentarnych przez osoby nieupoważnione,
    5. obsługa interesantów w dni robocze (z wyjątkiem środy czynna do) a w soboty,
    6. wytyczanie kwater grzebalnych oraz wskazywanie miejsc wykopania grobów, nadzór nad wykonywanymi pracami oraz odbiór techniczny grobów po ich wykonaniu,
    7. ustalanie terminów i warunków pogrzebów,
    8. pobieranie opłat na podstawie Uchwały Rady w sprawie wysokości opłat obowiązujących na cmentarzach komunalnych w i przekazywanie ich do Urzędu Miasta,
    9. przedkładanie Zamawiającemu kwartalnych (do 15 dni po upływie kwartału) sprawozdań dotyczących ilości wymurowanych grobów, udostępnionych miejsc grzebalnych, przeprowadzonych pogrzebów, ilości zużytej energii, wody i ścieków oraz wywiezionych odpadów w rozbiciu na poszczególne cmentarze,
    10. terminowe udostępnianie wszelkich dokumentów i informacji związanych z administrowanym zasobem na żądanie Zamawiającego,
    11. zawieranie umów na korzystanie z cmentarzy, urządzeń i obiektów cmentarnych z firmami wykonującymi usługi cmentarne, pogrzebowe, kamieniarskie i porządkowe oraz związkami wyznaniowymi,
    12. całodobowy dozór i ochrona cmentarzy dotyczy zapewnienia porządku i bezpieczeństwa ludzi odwiedzających groby bliskich oraz ochronę mienia w obrębie ogrodzenia cmentarzy,
    13. otwieranie i zamykanie bram cmentarzy, udostępnianie kaplic i chłodni, przestrzeganie zapisów regulaminu cmentarzy komunalnych.
  1. Zakres obowiązków dotyczących utrzymania cmentarzy:
    1. utrzymanie we właściwym stanie sanitarno-porządkowym oraz technicznym powierzonych obiektów (dokonywanie przeglądów, pomiarów wymaganych prawem zgodnie z ustawą Prawo Budowlane),
    2. wykonywanie bieżącej konserwacji i drobnych napraw umożliwiających przywrócenie właściwości użytkowych obiektów lub ich części w celu zapewnienia właściwej eksploatacji urządzeń i obiektów bez względu na koszt jednorazowy takiej naprawy,
    3. usuwanie skutków wandalizmu (w tym napisów) dotyczących obiektów cmentarnych, obiektów grobownictwa wojennego oraz grobów osób pochowanych na koszt Gminy,
    4. ustawienie oraz serwis 3 szt. przenośnych kabin sanitarnych na terenie cmentarza przy ul.
    5. zapewnienie przewozu meleksami osób po terenie cmentarza przy ul. (ładowanie, konserwacja, naprawy wózków wynikające z naturalnego zużycia itp.),
    6. utrzymanie przejezdności, czystości i porządku na alejkach prowadzących do pól grzebalnych zarówno w okresie letnim jak i zimowym,
    7. planowanie, zakładanie, utrzymanie oraz kompleksowa konserwacja i renowacja zieleni (m.in. zakładanie i pielęgnacja trawników, koszenie trawy, nasadzenia, prześwietlanie i wycinka drzew oraz krzewów, pielęgnacja żywopłotów, grabienie skoszonej trawy i liści),
    8. utrzymanie w należytym stanie grobów osób pochowanych na koszt Gminy, tj. zapewnienie na grobie formy ziemnego nagrobka (ewentualnie zabezpieczenie powierzchniowe grobów murowanych), uzupełnienie krzyża z imienną tabliczką, zabranie starych zniczy i wieńców, koszenie trawy,
    9. utrzymanie w należytym stanie grobów - obiektów grobownictwa wojennego na terenie cmentarza przy ul. tj. utrzymanie czystości i porządku (zbieranie śmieci, usuwanie wypalonych zniczy, starych wieńców itp.) oraz utrzymania zieleni (podlewanie, koszenie i grabienie trawy, przycinanie żywopłotów, grabienie liści itp.),
    10. prowadzenie monitoringu wód podziemnych w rejonie cmentarza przy ul. poprzez wykonanie raz do roku badań laboratoryjnych w zakresie: kadaweryna, putrescyna, aminokwas lizyna, utlenialność, OWO, tlen rozpuszczony, jon amonowy, azotyny, azotany, fosforany, siarczany, siarkowodór, przewodność elektryczna właściwa (2012 r. dwa piezometry, 2013 i 2014 pięć piezometrów),
    11. ponoszenie kosztów zużytej wody i ścieków, kosztów zużytej energii elektrycznej,
    12. zapewnienie odpowiedniej ilości pojemników na odpady oraz utrzymanie ich w należytym stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym; zbieranie powstałych odpadów zgodnie z wymogami określonymi w Uchwale Rady Miasta
    13. podpisanie umów z dostawcami mediów i poniesienie wszelkich kosztów z tym związanych,
    14. racjonalne korzystanie z mediów oraz bieżąca kontrola wydatków ponoszonych za dostarczone media,
    15. przyjmowanie do zarządzania urządzeń i obiektów realizowanych przez Zamawiającego w ramach wydatków inwestycyjnych finansowanych przez Gminę na terenie cmentarzy przy ul.

Umowa na zarządzanie cmentarzami komunalnymi została zawarta po wygranym przetargu nieograniczonym w trybie ustawy z dnia 29.01.2004 r. Prawo zamówień publicznych. W ogłoszeniu o zamówieniu usługi w ramach przetargu nr i w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia podano wymogi jakie musi spełnić wykonawca.

Jako spełniający warunki udziału w postępowaniu zostaną ocenieni wykonawcy, którzy:

  1. wykażą się wykonaniem lub wykonywaniem min. 1 usługi w zakresie zarządzania nieruchomościami o powierzchni minimum 10 ha w okresie ostatnich 3 lat przed dniem wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy w tym okresie.
  2. wykażą się dysponowaniem osobą/ami posiadającą/mi:
    • licencję zawodową zarządcy nieruchomości nadaną w trybie art. 192 ustawy z dnia 21.8.1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2004 r., Nr 261, poz. 2603 ze zm.),
    • uprawnienia budowlane w specjalności konstrukcyjno-budowlanej (podstawa prawna: art. 14 ustawy Prawo budowlane z dnia 7.7.1994 r., t.j. Dz. U. z 2010 r., Nr 243, poz. 1623 ze zm.),
    • kwalifikacje uprawniające do zajmowania się eksploatacją urządzeń, instalacji i sieci elektroenergetycznych o napięciu nie wyższym niż 1 kV zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 28.4.2003 r. w sprawie szczegółowych zasad stwierdzania posiadania kwalifikacji przez osoby zajmujące się eksploatacją urządzeń, instalacji i sieci (Dz. U. z 2003r. Nr 89 poz. 828 ze zm.),
    • świadectwo ukończenia kursu pilarza drzew ozdobnych co najmniej 1 stopnia z aktualnymi uprawnieniami do pracy na wysokości,
    • minimum wykształcenie zawodowe ogrodnicze lub rolnicze.
    1. Wykażą się dysponowaniem narzędziami, wyposażeniem zakładu i urządzeniami technicznymi dostępnymi Wykonawcy w min ilościach:
      • ciągnik rolniczy -1 szt.,
      • przyczepa ciągnikowa -1 szt.,
      • podkaszarka spalinowa - 3 szt.,
      • piła łańcuchowa - 1 szt.,
      • rębarka do gałęzi -1 szt.,
      • frezarka do pni -1 szt.,
      • kosiarka samojezdna zbierająca - 1 szt.,
      • podnośnik montażowy powyżej 15 m -1 szt.

      Usługę zarządzania cmentarzami komunalnymi Spółka świadczy od wielu lat. Wg Polskiej Kwalifikacji Wyrobów i Usług Spółka zalicza tę usługę do grupy 68.32.13.0- Usługi zarządzania nieruchomościami niemieszkalnymi świadczone na zlecenie i wystawia faktury od dnia 1 stycznia 2011 r. ze stawką VAT 23 % (poprzednio 22 %).

      W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

      Czy Spółka wystawiając fakturę na Gminę za zarządzanie cmentarzami komunalnymi stosuje prawidłową stawkę VAT w wysokości 23%...

      Zdaniem Wnioskodawcy, usługa zarządzania cmentarzami komunalnymi zgodnie z PKWiU zaliczana powinna być do grupy 68.32.13.0 Usługi zarządzania nieruchomościami niemieszkalnymi świadczone na zlecenie. W związku z tym wystawiane przez Spółkę faktury na Gminę za usługę zarządzania cmentarzami komunalnymi od dnia 1 stycznia 2011 r. powinny być ze stawką VAT 23%.

      W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

      Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

      W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

      Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

      1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
      2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
      3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

      Stosownie do art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

      Należy wskazać, że od 1 stycznia 2011 r. dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług obowiązuje Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług z 2008 r., stanowiąca załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.).

      Co do zasady zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże na podstawie art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

      Zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), zwalnia się od podatku usługi zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi, świadczone na zlecenie, z wyłączeniem wyceny nieruchomości mieszkalnych (PKWiU ex 68.32.11.0 i PKWiU ex 68.32.12.0).

      Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca zajmuje się zarządzaniem cmentarzami komunalnymi na podstawie zawartej z Gminą umowy. Zgodnie z podpisaną umową do obowiązków Wnioskodawcy należą:

      • obowiązki dotyczące administrowania cmentarzami,
      • obowiązki dotyczące utrzymania cmentarzy,

      - które Wnioskodawca szczegółowo przedstawił w opisie stanu faktycznego.

      Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zalicza tę usługę do grupy 68.32.13.0 Usługi zarządzania nieruchomościami niemieszkalnymi świadczone na zlecenie.

      W przedmiotowej sprawie nie znajdzie zatem zastosowania zwolnienie przewidziane w § 13 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ dotyczy ono wyłącznie usług zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi świadczonymi na zlecenie, z wyłączeniem wyceny nieruchomości mieszkalnych.

      Mając na względzie powołane przepisy prawa, jak również przedstawiony we wniosku stan faktyczny, stwierdzić należy, ze usługi zarządzania nieruchomościami niemieszkalnymi świadczone na zlecenie nie będą korzystały ze zwolnienia, ani też preferencyjnych stawek podatku od towarów i usług, bowiem przepisy ustawy oraz rozporządzeń wykonawczych do ustawy, nie przewidują dla tego typu usług stawek obniżonych lub zwolnienia od podatku.

      W konsekwencji usługi sklasyfikowane przez Wnioskodawcę jako Usługi zarządzania nieruchomościami niemieszkalnymi PKWiU 68.32.13.0 należy opodatkować, zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy, stawką podatku 23%.

      Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

      Na podstawie Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku jakichkolwiek trudności w ustaleniu właściwego grupowania, może zwrócić się do Urzędu Statystycznego w Łodzi. Zatem, tut. Organ nie jest Organem uprawnionym do dokonywania klasyfikacji statystycznych oraz weryfikacji prawidłowości zaklasyfikowania przez podatnika danego wyrobu bądź usługi do właściwego grupowania.

      Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

      Należy wskazać, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie mogą być rozpatrzone.

      Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zaistniałego stanu faktycznego, w którym Wnioskodawca wskazał, iż Wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług Spółka zalicza tę usługę do grupy 68.32.13.0 Usługi zarządzania nieruchomościami niemieszkalnymi świadczone na zlecenie. Powyższe stwierdzenie przyjęto jako element stanu faktycznego i nie było ono przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

      Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

      Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

      Wniosek ORD-IN

      Treść w pliku PDF 249 kB

      Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi