
Temat interpretacji
Możliwość odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 10 listopada 2011 r. (data wpływu 14 listopada 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 14 listopada 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Związek działa na podstawie ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o organizacjach pracodawców (Dz.U. Nr 55, poz. 235 ze zm.) i wykonuje czynności określone statutem. Jest zarejestrowanym podatnikiem VAT zwolnionym i jako beneficjent realizuje projekt w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego 2007-2013, Oś priorytetowa 7. Infrastruktura społeczeństwa informacyjnego, Działanie 7.2. Promocja i ułatwianie dostępu do usług teleinformatycznych, Poddziałanie 7.2.3. Kształcenie kadr dla informatyki.
Poziom dofinansowania dla niniejszego projektu wynosi 85% kosztów kwalifikowanych. W ramach projektu:
- wyposażono laboratorium (przystosowana serwerownia, platforma sprzętowa zapewniająca moc obliczeniową, platforma systemowo-narzędziowa zapewniająca niezbędne do realizacji celów projektu oprogramowanie standardowe),
- wdrożono i skonfigurowano oprogramowanie Kompleksowej Platformy Zarządzania Usługami laaS, PaaS, SaaS stanowiącej kluczowy element Projektu, które jest niezbędne do przedstawienia nowoczesnych rozwiązań IT opartych na przetwarzaniu w chmurze (ang. Cloud Computing),
- wdrożono oprogramowania dziedzinowe niezbędne do praktycznej ilustracji zastosowań usługowych opartych o model przetwarzania w chmurze,
- wdrożono oprogramowanie symulatorów ilustrujących praktyczne przykłady wdrażania i zastosowania oprogramowania dziedzinowego w koncepcji usługowego przetwarzania w chmurze z wykorzystaniem wcześniej wymienionych elementów,
- wyposażono sale szkoleniowe.
Centrum jest dostępne dla przedsiębiorstw zainteresowanych nabyciem kompetencji i wiedzy na temat możliwości wykorzystania nowoczesnych obszarów IT. Laboratorium zapewnia również przedsiębiorcom możliwość testowania prototypowych produktów IT w środowisku laboratorium zbliżonym do warunków realnych (dzięki wytworzonym w ramach projektu symulacjom), co umożliwia rozwój przedsiębiorstw w obszarze IT na terenie naszego województwa. Celem projektu jest wzrost zdolności adaptacyjnej MŚP do dynamiki rynkowej poprzez wsparcie technologicznych przedsięwzięć, badań naukowych, innowacji w dziedzinie informatyki. Infrastruktura powstała w wyniku realizacji projektu to mienie Związku, które jest udostępniane zainteresowanym podmiotom bez ponoszenia przez nich kosztów.
W trakcie realizacji projektu i po jego zakończeniu zakupione towary i usługi nie służą i nie będą służyły czynnościom opodatkowanym (brak przychodów w trakcie realizacji projektu oraz po jego zakończeniu).
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy beneficjent posiada prawną możliwość odzyskania podatku od towarów i usług w trakcie realizacji przedmiotowego projektu...
Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanym projekcie nie ma prawnej możliwości odzyskania podatku od towarów i usług, ponieważ w trakcie jego realizacji i po jego zakończeniu zakupione towary i usługi nie służą i nie będą służyły czynnościom opodatkowanym. Cała infrastruktura powstała w ramach tegoż projektu zostanie udostępniona małym i średnim przedsiębiorcom bez pobierania opłat.
Brak prawnej możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w trakcie jego realizacji skutkuje uznaniem go za wydatek kwalifikowany (Związek nie jest podatnikiem VAT czynnym i nie ma możliwości jego odliczenia). Do projektów, które są realizowane w okresie programowania 2007-2013 w zakresie wydatków kwalifikowanych, znajdują bowiem zastosowanie Krajowe wytyczne dotyczące kwalifikowania wydatków w ramach funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w okresie programowania 2007-2013. Wytyczne zostały wydane na podstawie art. 35 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz.U. Nr 227, poz. 1658) oraz art. 56 ust. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 ustanawiającego ogólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1260/1999 (Dz.U. UE L 210 z 31.07.2006 r.). Zgodnie z rozdziałem 5, podrozdziałem 15 pt. Podatek od towarów i usług i inne podatki ww. wytycznych (Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia 2007-2013, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego):
- Podatek od towarów i usług może być uznany za wydatek kwalifikowany tylko wtedy gdy:
- został faktycznie poniesiony przez beneficjenta, oraz
- beneficjent nie ma prawnej możliwości odzyskania podatku od towarów i usług.
- Możliwość odzyskania podatku od towarów i usług rozpatruje się w świetle ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z dyspozycją art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054) zwanej dalej ustawą - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Z powyższego przepisu wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego, nie mając bezwarunkowego charakteru, przysługuje wyłącznie podatnikowi podatku od towarów i usług, występującemu w takim charakterze, przy czym podatek naliczony winien dotyczyć zakupów towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który związany jest z transakcjami opodatkowanymi, realizowanymi przez podatnika.
W świetle art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.
Na podstawie art. 88 ust. 4 cyt. ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.
W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.
Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.
Ze złożonego wniosku wynika, że Związek - nie będąc zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług realizuje projekt, którego celem jest wzrost zdolności adaptacyjnej małych i średnich przedsiębiorstw do dynamiki rynkowej poprzez wsparcie technologicznych przedsięwzięć, badań naukowych, innowacji w dziedzinie informatyki. Infrastruktura powstała w wyniku realizacji projektu to mienie Związku, które jest udostępniane zainteresowanym podmiotom bez ponoszenia przez nich kosztów. W trakcie realizacji projektu i po jego zakończeniu zakupione towary i usługi nie służą i nie będą służyły czynnościom opodatkowanym (brak przychodów w trakcie realizacji projektu oraz po jego zakończeniu).
W związku z powyższym nie jest spełniony warunek, o którym mowa w wyżej cyt. art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. W konsekwencji Związek nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji ww. projektu. Nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r., ponieważ środki, o które się ubiega nie są środkami, o których mowa w § 8 ust. 3 i ust. 4 tych rozporządzeń.
Końcowo wskazać należy, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii możliwości zaliczania kwoty podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zatem w tym zakresie stanowisko Związku nie mogło być przedmiotem oceny prawnopodatkowej, dokonywanej na gruncie postępowania uregulowanego w Dziale II (Organy podatkowe i ich właściwość), Rozdział 1a (Interpretacje przepisów prawa podatkowego) ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.).
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 2 MB
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy
