
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
29 maja 2025 r. za pośrednictwem platformy ePUAP wpłynął Państwa wniosek z 28 maja 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy spółka – jako podmiot spełniający kryteria uznania za małego przedsiębiorcę – korzysta z wyłączenia z obowiązku zapłaty minimalnego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 24ca ustawy o CIT.
Treść wniosku wspólnego jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Spółka będąca podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych powstała 17 stycznia 2020 r., od tego czasu spółka zaczęła przygotowania do inwestycji (budowy zakładu produkcyjnego) i rozpoczęła prace z nią związane. Spółka zajmuje się zgodnie z wpisem do Krajowego Rejestru Sądowego w przeważającej części produkcją (…)
W poprzednim roku podatkowym, tj. 2023 przychód ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczył wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro; przeliczenia kwot wyrażonych w euro dokonuje się według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł, stanowił odpowiednio kwotę (...) PLN (...). Pozostała kwota wykazana w przychodach spółki w zeznaniu rocznym CIT to kwota wykazana z tytułu różnic kursowych dodatnich oraz nieodpłatnych świadczeń (faktury wewnętrzne na rzecz pracowników). W roku 2024 (do którego odnosi się pytanie) spółka wygenerowała stratę w zeznaniu rocznym CIT-8 w kwocie (...) PLN (...).
Pytanie
Czy spółka – jako podmiot spełniający kryteria uznania za małego przedsiębiorcę – korzysta z wyłączenia z obowiązku zapłaty minimalnego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 24ca ustawy o CIT?
Państwa stanowisko w sprawie
Spółka spełnia kryterium uznania za małego podatnika zgodnie z art. 4a pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ponieważ jej przychód ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczył wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro.
Przeliczenia kwot wyrażonych w euro dokonuje się według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy, w zaokrągleniu do 1000 zł.
W związku z powyższym Spółka korzysta ze zwolnienia z obowiązku zapłaty tzw. podatku minimalnego, zgodnie z art. 24ca ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 24ca ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U z 2025 r. poz. 278 ze zm., dalej: ustawa o CIT),
Podatek od spółek będących podatnikami w rozumieniu art. 3 ust. 1 oraz podatkowych grup kapitałowych, które w roku podatkowym:
1)poniosły stratę ze źródła przychodów innych niż z zysków kapitałowych albo
2)osiągnęły udział dochodów ze źródła przychodów innych niż z zysków kapitałowych, określonych zgodnie z art. 7 ust. 1 albo art. 7a ust. 1, w przychodach innych niż z zysków kapitałowych w wysokości nie większej niż 2%
- wynosi 10% podstawy opodatkowania (minimalny podatek dochodowy).
W myśl art. 24ca ust. 11 ustawy o CIT,
Podatnicy obowiązani do zapłaty minimalnego podatku dochodowego są obowiązani w zeznaniu, o którym mowa w art. 27 ust. 1, wykazać podstawę opodatkowania, pomniejszenia, o których mowa w ust. 10, i kwotę minimalnego podatku dochodowego.
Jak stanowi natomiast art. 24ca ust. 12 ww. ustawy,
Podatnicy są obowiązani wpłacić na rachunek urzędu skarbowego należny minimalny podatek dochodowy w terminie, o którym mowa w art. 27 ust. 1, przy czym kwotę minimalnego podatku dochodowego podlegającą wpłacie pomniejsza się o należny za ten sam rok podatkowy podatek obliczony zgodnie z art. 19.
Zgodnie z cytowanym wyżej art. 24ca ust. 1 ustawy CIT, minimalny podatek dochodowy w wysokości 10% podstawy opodatkowania skierowany jest, co do zasady, do podatników będących spółkami oraz podatkowymi grupami kapitałowymi, mających siedzibę lub zarząd na terytorium Polski, którzy w ramach działalności operacyjnej ponoszą stratę lub wykazują określony niski wskaźnik dochodowości (udział dochodów w przychodach w wysokości nieprzekraczającej 2% (2% lub niższej).
Odwołanie w art. 24ca ust. 1 pkt 2 ustawy CIT do dochodu, o którym mowa w art. 7 ust. 1 ustawy o CIT, dotyczy określenia wskaźnika dochodowości. Chodzi bowiem o uwzględnienie w opodatkowaniu minimalnym podatkiem dochodowym nie tylko podatników, którzy ponieśli w roku podatkowym stratę, o której mowa w art. 24ca ust. 1 pkt 1 ustawy CIT, ale również tych, którzy uzyskali nie większy niż 2% udział dochodów w przychodach innych niż z zysków kapitałowych (działalność operacyjna).
Jednocześnie niektóre kategorie podmiotów zostały wyłączone spod jurysdykcji opodatkowania podatkiem minimalnym. W art. 24ca ust. 14 ustawy CIT ustawodawca wymienił bowiem podatników w stosunku do których nie stosuje się przepisu art. 24ca ust. 1 ww. ustawy. Wyłączeni z opodatkowania podatkiem minimalnym są m.in. mali podatnicy.
Zgodnie bowiem z art. 24ca ust. 14 pkt 7 ustawy o CIT,
Przepisu ust. 1 nie stosuje się do podatników będących małymi podatnikami.
Z kolei w myśl art. 4a pkt 10 ustawy o CIT,
Ilekroć w ustawie jest mowa o małym podatniku - oznacza to podatnika, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro; przeliczenia kwot wyrażonych w euro dokonuje się według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł.
Z powyższego przepisu wynika więc, że status małego podatnika posiadają podatnicy, których wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro.
Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że w poprzednim roku podatkowym, tj. 2023 Państwa przychód ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczył wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro i stanowił odpowiednio kwotę (...) PLN. W roku 2024 (do którego odnosi się pytanie) spółka wygenerowała stratę w zeznaniu rocznym CIT-8 w kwocie (...) PLN.
Przedmiotem Państwa wątpliwości jest kwestia ustalenia, czy spółka – jako podmiot spełniający kryteria uznania za małego przedsiębiorcę – korzysta z wyłączenia z obowiązku zapłaty minimalnego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 24ca ustawy o CIT.
Odnosząc się do powyższego zagadnienia zauważyć należy, że skoro jak wskazali Państwo w opisie sprawy, w 2023 roku Państwa przychód ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczył wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro to w roku podatkowym 2024 posiadaliście Państwo status małego podatnika, o którym mowa w art. 4a pkt 10 ustawy o CIT. Państwa przychody ze sprzedaży w poprzednim roku podatkowym (2023) nie przekroczyły bowiem wskazanej w tym przepisie kwoty.
Uwzględniając powyższe uznać należy, że w roku podatkowym 2024 w stosunku do Państwa nie mają zastosowania przepisy art. 24ca ust. 1 ustawy o CIT, ponieważ jako mały podatnik korzystacie Państwo z wyłączenia z opodatkowania podatkiem minimalnym, o którym mowa w art. 24ca ust. 14 pkt 7 ustawy o CIT.
Zatem Państwa stanowisko należy uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi elementem czynności, będących przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo wnieść skargę na tę interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm., dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.
