Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia VAT w związku z realizacją projektu, ponieważ efekty zadania nie służą czynnościom opodatkowanym podatkiem o... - Interpretacja - IPTPP4/443-411/12-5/OS

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 06.09.2012, sygn. IPTPP4/443-411/12-5/OS, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

Temat interpretacji

Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia VAT w związku z realizacją projektu, ponieważ efekty zadania nie służą czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 12 czerwca 2012 r. (data wpływu 15 czerwca 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 3 września 2012 . (data wpływu 4 września 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia w całości lub części podatku VAT w ramach realizacji projektu pn. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 czerwca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia w całości lub części podatku VAT w ramach realizacji projektu pn. .

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 3 września 2012 r. (data wpływu 4 września 2012 r.) w zakresie doprecyzowania pytania.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny

Gmina, jako partner projektu, podpisała umowę o dofinansowanie ze Środków Europejskiego Funduszu Regionalnego w ramach Osi 2 Wsparcie innowacyjności, budowa społeczeństwa informacyjnego oraz wzrost potencjału inwestycyjnego regionu Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 na realizację projektu .... W ramach projektu będzie wykonanie projektu i budowa sieci światłowodowej na terenie miasta, w której to skład wchodzi budowa rurociągów kablowych, studni kablowych oraz budowa kabli światłowodowych łączących 15 lokalizacji (obiektów) na terenie miasta z punktem centralnym znajdującym się w budynku Urzędu Miasta i Gminy. Na terenie miasta zakłada się wybudowanie nowych odcinków rurociągów światłowodowych, do których należy zaciągnąć kable światłowodowe będące podstawowym szkieletem transmisyjnym dla sieci szerokopasmowej miasta.

Podstawowe cele, jakie powinna spełniać wykorzystywana sieć światłowodowa:

  1. Połączenie jednostek administracji publicznej oraz ich jednostek podległych.
  2. Dostarczenie internetu socjalnego mieszkańcom miasta.
  3. Umieszczenie na terenie miasta szeregu anten sieci radiowej - Hot-Spotów.
  4. Usprawnienie i rozbudowa monitoringu w mieście.

Gmina koszt poniesionego podatku do towarów i usług (VAT) wpisała w koszty kwalifikowalne z powodu możliwości jego odliczenia. Inwestycja jest realizowana w ramach zadań własnych Gminy wynikających z art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym. Gmina jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towaru i usług (VAT) i składa deklaracje VAT-7. Gmina nie będzie generowała podatku ani zysków od ww. inwestycji. Żadne z wyników i przedmiotów inwestycji nie są i nie będą wykorzystywane przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych.

Aby otrzymać dofinansowanie Gmina zobowiązana, zgodnie z umową o dofinansowanie, złożyć wniosek o płatność, do którego jednym z wymaganych załączników jest wniosek o indywidualną interpretację przepisów podatkowych odnośnie możliwości odliczenia obecnie lub w przyszłości podatku od towaru i usług (VAT) przez Gminę.

Obowiązki Lidera, jego odpowiedzialność oraz obowiązki partnerów zostały określone w umowach partnerskich identycznych dla każdego z partnerów. Obowiązki Lidera obejmują koordynowanie prac związanych z przygotowaniem i realizacją Projektu, a w szczególności: złożenia wniosku o dofinansowanie Projektu w ramach RPOWŚ wraz ze wszystkimi niezbędnymi załącznikami; zapewnienia, aby dokumentacja projektowa, była zgodna z zakresem rzeczowym Projektu, określonym w zbiorczym studium wykonalności; udzielania pisemnych odpowiedzi na zapytania Partnera w możliwie najkrótszym terminie lub w terminie określonym w tych zapytaniach. Ponadto Lider projektu zobowiązany jest do wykonywania wszelkich innych czynności niezbędnych do prawidłowej realizacji projektu. Co więcej Lider Partnerstwa jako pełnoprawny partner projektu zobowiązany jest do wykonywania obowiązków ciążących na pozostałych partnerach projektu.

Każdy partner zobowiązany jest do przygotowania i realizacji projektu w jego zakresie przedmiotowym, zgodnie z najwyższą możliwą starannością, oraz obowiązującymi przepisami prawa krajowego i wspólnotowego, a w szczególności do: zapewnienia, aby zakres rzeczowy Projektu określony w zbiorczym studium wykonalności w zakresie dotyczącym danego Partnera był zgodny z dokumentacją projektową; udzielania pisemnych odpowiedzi na zapytania Lidera Partnerstwa w możliwie najkrótszym terminie lub w terminie określonym w tych zapytaniach. Jednocześnie Partner zobowiązany jest do przekazywania Liderowi Partnerstwa na każde jego wezwanie informacji i wyjaśnień na temat przygotowania i realizacji Projektu, w tym także do przedkładania wymaganych dokumentów lub ich poświadczonych za zgodność z oryginałem kopii; dostarczania cyklicznej informacji kwartalnej o postępach w przygotowaniu i realizacji Projektu; niezwłocznego informowania Lidera Partnerstwa o wszelkich zagrożeniach w przygotowaniu i realizacji Projektu, nieprawidłowościach w rozumieniu art. 2 pkt 7 Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1083/2005 z uwzględnieniem Wytycznych Ministra Rozwoju Regionalnego w zakresie sprawozdawczości; udostępniania wszelkich informacji i dokumentów Liderowi Partnerstwa związanych ze stanem realizacji Projektu.

Partnerzy projektu nie przekazują i nie będą przekazywać własnych środków finansowych na rzecz Lidera projektu. Każdy z uczestników ponosi koszty indywidualnie za część projektu realizowana na terenie jego gminy. Środki z ewentualnego dofinansowania będą wpływały na wydzielone konto Lidera projektu, po czym zostaną niezwłocznie przekazane na konta bankowe partnerów, w wysokościach określonych na podstawie częściowych wniosków o płatność przygotowywanych przez poszczególnych partnerów.

Właścicielem majątku powstałego w wyniku realizacji przedmiotowego projektu będzie Partner, czyli Gmina. Mienie powstałe w wyniku realizowanego projektu nie będzie przekazywane innemu podmiotowi do końca trwałości projektu, tj. 5 lat.

Faktury związane z realizacją projektu będą wystawiane na Partnera, czyli Gminę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

(ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

Czy Gmina, jako beneficjent w odniesieniu do realizowanego projektu ma możliwość odliczenia podatku od towarów i usług VAT w całości lub części...

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina, jako beneficjent w odniesieniu do realizowanego projektu nie ma lub w przyszłości nie będzie miała możliwość odliczenia podatku od towarów i usług VAT w całości lub części.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Jak stanowi, art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE.L. Nr 347), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast, zgodnie z art. 7 ust.1 pkt 2 ww. ustawy o samorządzie gminnym, do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m. in.: gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jako partner projektu, podpisał umowę o dofinansowanie ze Środków Europejskiego Funduszu Regionalnego w ramach Osi 2 Wsparcie innowacyjności, budowa społeczeństwa informacyjnego oraz wzrost potencjału inwestycyjnego regionu Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 na realizację projektu .... Gmina nie będzie generowała podatku ani zysków od ww. inwestycji. Żadne z wyników i przedmiotów inwestycji nie są i nie będą wykorzystywane przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych. Wnioskodawca jest Partnerem w realizacji projektu.

Obowiązki Lidera, jego odpowiedzialność oraz obowiązki partnerów zostały określone w umowach partnerskich identycznych dla każdego z partnerów.

Partnerzy projektu nie przekazują i nie będą przekazywać własnych środków finansowych na rzecz Lidera projektu. Każdy z uczestników ponosi koszty indywidualnie za część projektu realizowana na terenie jego gminy. Środki z ewentualnego dofinansowania będą wpływały na wydzielone konto Lidera projektu, po czym zostaną niezwłocznie przekazane na konta bankowe partnerów, w wysokościach określonych na podstawie częściowych wniosków o płatność przygotowywanych przez poszczególnych partnerów.

Właścicielem majątku powstałego w wyniku realizacji przedmiotowego projektu będzie Partner, czyli Gmina. Mienie powstałe w wyniku realizowanego projektu nie będzie przekazywane innemu podmiotowi do końca trwałości projektu, tj. 5 lat.

Faktury związane z realizacją projektu będą wystawiane na Partnera, czyli Gminę.

W myśl powołanych wyżej przepisów, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie nie znajdzie więc zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy. Jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W przedmiotowej sprawie warunek ten nie jest spełniony, gdyż Wnioskodawca jako jednostka samorządu terytorialnego realizując zadanie będące przedmiotem pytania wykonuje zadania własne, a towary i usługi nabyte w ramach jego realizacji nie są związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Zatem, Zainteresowany nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją przedmiotowego projektu. Tym samym Wnioskodawca z tego tytułu nie ma prawa do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia w całości lub części podatku VAT w ramach realizacji projektu pn. , ponieważ efekty zadania nie służą czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług.

Ponadto w zakresie przedmiotowego projektu Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, nie ma zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Należy zauważyć, iż pojęcie kosztu kwalifikowalnego nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 207 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi