Odzyskanie podatku naliczonego - Interpretacja - ITPP2/443-815/12/MD

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 20.09.2012, sygn. ITPP2/443-815/12/MD, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Odzyskanie podatku naliczonego

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 3 lipca 2012 r. (data wpływu 9 lipca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 lipca 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.
....

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, został przedstawiony następujący stan faktyczny (zdarzenie przyszłe).

Wnioskodawca jest państwową jednostką budżetową, działającą na podstawie ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. Nr 199, poz. 1227). Jego Statut został nadany przez Ministra Środowiska rozporządzeniem z dnia 10 listopada 2008 r. Rodzaj przeważającej działalności według PKD (2007 r.) to 84.11Z - kierowanie podstawowymi rodzajami działalności publicznej. Jednostka uzyskuje dochody wyłącznie związane z działalnością statutową, które odprowadza do Skarbu Państwa. W dniu 27 maja 2011 r. podpisano umowę pomiędzy Wnioskodawcą, a Polskim Towarzystwem . na realizację projektu w ramach programu LIFE+. Koordynatorem projektu jest Wnioskodawca. Projekt w 48,41% jest współfinansowany ze środków Komisji Europejskiej w formie dotacji i trwa 36 miesięcy, tj. od dnia 1 stycznia 2011 do dnia 31 grudnia 2013 r. Pozostała wartość projektu współfinansowana jest ze środków budżetu państwa - Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz ze środków własnych współbeneficjenta - Polskiego Towarzystwa . Celem zadania jest przede wszystkim zmniejszenie śmiertelności bocianów w wyniku kolizji z urządzeniami elektroenergetycznymi, ochronę siedlisk płazów, inwentaryzację użytków zielonych i mokradeł stanowiących główne miejsce żerowiskowe bociana, itp. W związku z tym prowadzone są działania związane z izolacją linii wysokiego napięcia, przebudową izolatorów przy stacjach transformatorowych, budowa piętrzeń wodnych, budową oczek wodnych, inwentaryzacją użytków zielonych, przeprowadzeniem szkoleń dla społeczności lokalnej, zaizolowaniem linii niskiego napięcia w wybranych miejscowościach, utworzeniem Centrum Ekologiczno-Informacyjnego w ostoi, remontem dachów, na których zostaną umieszczone platformy pod gniazda bocianie, zakupem samochodu terenowego, pił motorowych, podnośników, urządzeń pomiarowych GPS, agregatów prądotwórczych, zestawów komputerowych, lornetek, kserokopiarki, drukarek, skanera, itp. W okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do chwili obecnej, Wnioskodawca realizując zadania na potrzeby projektu LIFE+, płaci podatek naliczony uznając całą wartość poniesionych wydatków jako koszt, ponieważ nie jest płatnikiem podatku od towarów i usług. W związku z tym, że Jednostka nie prowadzi działalności opodatkowanej, realizowane zadania związane z projektem również nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zgodnie z zapisami postanowień wspólnych, dla realizacji projektu LIFE+, podatek naliczony może być uznany za koszt kwalifikowany, jeżeli beneficjenci dostarczą Komisji Europejskiej dokument potwierdzający fakt, że byli zobowiązani do płacenia niepodlegającego zwrotowi podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca ma prawną możliwość odzyskania podatku od towarów i usług związanego z realizacją ww. projektu...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma prawnej możliwości odzyskania podatku od towarów i usług związanego z realizacją ww. projektu. Uważa, że jako jednostka budżetowa uzyskująca dochody związane wyłącznie z działalnością statutową, które w całości odprowadzane są do Skarbu Państwa, korzysta ze zwolnienia podmiotowego zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług i w związku z tym nie podlega obowiązkowi zgłoszenia rejestracyjnego określonego w art. 96 tej ustawy. Ponadto nie będąc podatnikiem podatku od towarów i usług, nie jest uprawniona do obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego - art. 88 ust. 4 tej ustawy. Stwierdziła, iż uznała, że nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.) w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej, ponieważ nie spełnia podstawowego warunku - podpisania umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054) - dalej ustawa - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu wynika, iż kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Należy również zauważyć, iż w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73 poz. 392 ze zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca wraz z Polskim Towarzystwem . realizuje projekt w ramach programu LIFE+. Celem zadania jest przede wszystkim zmniejszenie śmiertelności bocianów w wyniku kolizji z urządzeniami elektroenergetycznymi, ochrona siedlisk płazów, inwentaryzacja użytków zielonych i mokradeł stanowiących główne miejsca żerowiskowe bociana, itp. Wnioskodawca nie prowadzi działalności opodatkowanej i nie jest płatnikiem podatku od towarów i usług.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że nie będzie spełniony warunek, o którym mowa w wyżej cyt. art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, o ile Wnioskodawca na co wskazuje treść wniosku - nie wykonuje czynności opodatkowanych. W konsekwencji nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji ww. projektu. Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu tego podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r., gdyż środki wskazane we wnioski, nie są środkami, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 tego rozporządzenia.

Końcowo wskazać należy, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii prawidłowości korzystania przez Wnioskodawcę ze zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż w tym zakresie nie zadano pytania.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia, a w przypadku zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tj. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 631 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy