Czy Spółce od przekazanych nieodpłatnie środków trwałych przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jeżeli pr... - Interpretacja - ITPP1/443-108/11/KM

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 22.04.2011, sygn. ITPP1/443-108/11/KM, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Czy Spółce od przekazanych nieodpłatnie środków trwałych przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jeżeli przekazanie nastąpi na podstawie protokołu przekazania i wystawienia faktury wewnętrznej wykazującej kwotę naliczonego podatku VAT.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 25 stycznia 2011 r. (data wpływu 27 stycznia 2011 r.) uzupełnionym w dniu 20 kwietnia 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupionych środków produkcji oraz środków trwałych w postaci maszyn rolniczych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 stycznia 2011 r. został złożony wniosek uzupełniony w dniu 20 kwietnia 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupionych środków produkcji oraz środków trwałych w postaci maszyn rolniczych.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka jest grupą producentów rolnych wpisaną do rejestru grup producentów rolnych prowadzonego przez marszałka województwa dla produktu: trzoda chlewna żywa na podstawie decyzji z dnia 21 lipca 2006 r. W skład grupy wchodzą zarówno osoby fizyczne, jak i osoby prawne, które posiadają gospodarstwa rolne i produkują trzodę chlewną żywą, która jest produkcją w całości opodatkowaną podatkiem od towarów i usług. Grupa w myśl ustawy o Grupach producentów rolnych z dnia 15 września 2000 r. (Dz. U. z 2000r. Nr 88, poz. 983 z późn. zm.) zrzesza członków i koordynuje zbyt trzody chlewnej do zakładów mięsnych, zapewniając najwyższą cenę możliwą do uzyskania, przy czym zgodnie z ideą grupy producentów rolnych Spółka sprzedaje trzodę w cenie zakupu, gdyż jej celem nie jest maksymalizacja zysku. Na pokrycie bieżącej działalności Spółka pobiera prowizję z tytułu sprzedaży w niewielkiej kwocie za każdy sprzedany kilogram żywej wagi. Drugim źródłem przychodów poza przychodem ze sprzedaży trzody chlewnej są dotacje otrzymywane od Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w ramach decyzji o przyznaniu środków finansowych z tytułu pomocy finansowej na wspieranie grup producentów rolnych. Określa ona wysokość środków finansowych za okres 1 roku, których zasady przyznawania są określone na podstawie art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich ze środków pochodzących z Sekcji Gwarancji EFOIGR (Dz. U. Nr 229, poz. 2273 ze zm.) oraz § 5 ust 4 pkt 1 i § 7 ust. 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 19 października 2004 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu udzielania pomocy finansowej na wspieranie grup producentów rolnych objętych planem rozwoju obszarów wiejskich (Dz. U. Nr 238, poz. 2391 ze zm.) i art. 33 lit. d) rozporządzenia Rady Europy 1257/1999 z dnia 17 maja 1999 r.

Grupa ze środków pomocy finansowej zakupuje środki trwałe, które są w całości lub w części sfinansowane ze środków pomocy finansowej. Zakupione środki trwałe, by wesprzeć gospodarstwa w produkcji rolnej, wynajmuje na podstawie faktur VAT.

Obecnie spółka posiada pomoc finansową otrzymaną w 2009 r. i 2010 r. i planuje zakupić również środki trwałe i nieodpłatnie przekazać swoim członkom do użytkowania w ramach prowadzonej produkcji rolnej.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, iż przekazane nieodpłatnie środki trwałe, sfinansowane ze środków pomocy finansowej, pozostają w dalszym ciągu własnością Spółki. Członkowie grupy producenckiej otrzymują je do wspólnego użytkowania celem wyprodukowania produktów lepszych jakościowo, dostosowanych do potrzeb rynku, produktów ze względu na które grupa została utworzona. Następnie członkowie zobowiązani są do sprzedaży tych produktów do grupy producenckiej, która organizuje sprzedaż do zewnętrznych kontrahentów. Cała sprzedaż zarówno członków grupy, jak i grupy na zewnątrz jest sprzedażą opodatkowaną. Za pośrednictwo w sprzedaży grupa nalicza prowizję za sprzedaż opodatkowaną podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółce od przekazanych nieodpłatnie środków trwałych przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jeżeli przekazanie nastąpi na podstawie protokołu przekazania i wystawienia faktury wewnętrznej wykazującej kwotę naliczonego podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, skoro środki trwałe służą i są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi, to Spółce przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego przy zakupie środków trwałych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 powołanej ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które są wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ze złożonego wniosku wynika, że Spółka, działająca jako grupa producentów rolnych planuje zakupić środki trwałe i nieodpłatnie przekazać je (protokołem przekazania) swoim członkom do wspólnego użytkowania, celem wyprodukowania produktów lepszych jakościowo, dostosowanych do potrzeb rynku. Członkowie zobowiązani są do sprzedaży tych produktów do Spółki (grupy producenckiej), która następnie dokonuje opodatkowanej sprzedaży (trzody chlewnej) do zakładów mięsnych, organizując także jej zbyt do zewnętrznych kontrahentów.

Jednocześnie wskazano, iż środki trwałe, przekazane nieodpłatnie członkom grupy, pozostaną w dalszym ciągu własnością Spółki.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, że Spółce będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu przedmiotowych środków trwałych, bowiem zakupy te posłużą - jak wynika z wniosku - czynnościom opodatkowanym, będącym przedmiotem działalności grupy, tj. sprzedaży trzody chlewnej i jej pośrednictwie, mając wpływ na zwiększenie wydajności i osiągnięcia lepszych wyników produkcyjnych, co znajdzie odzwierciedlenie w obrocie Spółki.

Jednocześnie wskazać należy, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga prawidłowości dokumentowania i naliczenia podatku należnego dla nieodpłatnego przekazania środków trwałych w ramach prowadzonej produkcji rolnej, bowiem nie było to przedmiotem zapytania i nie przedstawiono w tym zakresie własnego stanowiska.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy