
Temat interpretacji
P o s t a n o w i e n i e
Na podstawie art.14a §1 i § 4 oraz art.216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz.60 ze zmianami), w związku z wnioskiem Nadleśnictwa z dnia 27 października 2006r. (data wpływu do tut. organu podatkowego 31.10.2006r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w podatku od towarów i usług w indywidualnej sprawie podatnika - Naczelnik Urzędu Skarbowego w Strzelcach Opolskich stwierdza, że stanowisko podatnika zawarte we wniosku jest prawidłowe.
U z a s a d n i e n i e
Pismem z dnia 27 października 2006r. podatnik zwrócił się z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w podatku od towarów i usług w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
Przedstawiony przez podatnika stan faktyczny;
Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego Nadleśnictwo realizuje zadania za pośrednictwem podmiotów wyłonionych w oparciu o procedury zamówień publicznych. Podmioty ubiegające się o uzyskanie zamówienia występują oddzielnie, ale mogą też występować wspólnie jako konsorcjum i wspólnie ubiegać się o uzyskanie zamówienia.
Pytanie podatnika dotyczy wystawiania faktur w przypadku, gdy do wykonania zamówienia wyłonione zostanie konsorcjum, a mianowicie czy obowiązek ten ciąży na konsorcjum, czy też na poszczególnych uczestnikach konsorcjum.
Według podatnika, każdy uczestnik konsorcjum wystawia fakturę za wykonane przez siebie prace.
Biorąc pod uwagę przedstawiony w piśmie stan faktyczny Naczelnik Urzędu Skarbowego w Strzelcach Opolskich wyjaśnia;
Jak wynika z wniosku podatnik realizuje zadania za pośrednictwem podmiotów wyłonionych w oparciu o procedury zamówień publicznych, zgodnie z ustawą z dnia 29 stycznia 2004r. Prawo zamówień publicznych (tekst jedn. z 2006r. Dz.U. Nr 164, poz.1163). W niektórych przypadkach podmioty ubiegające się o uzyskanie zamówienia występują wspólnie jako konsorcjum i wspólnie ubiegają się o uzyskanie zamówienia.
Jak słusznie Nadleśnictwo wskazuje w swoim wniosku podmioty, które łączą się w konsorcjum w celu wspólnego ubiegania się o uzyskanie zamówienia publicznego, nie tworzą samodzielnego bytu prawnego i występują oddzielnie jako podmioty gospodarcze.
Konsorcjum, jako organizacja zrzeszająca kilka podmiotów gospodarczych na określony czas, celem realizacji konkretnego przedsięwzięcia gospodarczego, nie jest podmiotem gospodarczym, nie musi więc być rejestrowane, ani też nie musi mieć odrębnej nazwy czy siedziby. Uczestnicy konsorcjum zobowiązują się w niej do współpracy dla osiągnięcia wspólnego celu gospodarczego, jednakże rozliczanie prac i wystawianie faktur za wykonane prace winno odbywać się zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa podatkowego.
Obowiązek dokumentowania obrotu dla potrzeb podatku VAT fakturami VAT, przez podatników tego podatku, został
określony w art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Z przepisu tego wynika, że podatnicy o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy sprzedaży.
Z kolei § 8 ust.1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U.Nr 95, poz.798) określa, że zarejestrowani podatnicy jako podatnicy VAT czynni, posiadający numer identyfikacji podatkowej wystawiają fakturę oznaczoną wyrazami "FAKTURA VAT".
Z przepisów tych wynika, iż obowiązanym do wystawiania faktur VAT jest podmiot do tego uprawniony tj.
posiadający numer NIP nadany na mocy decyzji właściwego urzędu skarbowego oraz będący podatnikiem zarejestrowanym jako podatnik podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 96, ust. 1 ustawy o VAT.
W świetle powyższego poszczególni uczestnicy konsorcjum, będący podatnikami podatku od towarów i usług, realizując przypisane sobie zadania, zobowiązani są do wystawienia faktury za ich wykonanie.
Biorąc pod uwagę powyższe, stanowisko podatnika zawarte we wniosku jest prawidłowe.
Niniejszej interpretacji udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony w zapytaniu oraz w oparciu o obowiązujące przepisy prawa.
Stosownie do treści art.14b §1 Ordynacji podatkowej interpretacja o której mowa w art.14a §1, nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia (art.14b §2 Ordynacji podatkowej).
Na niniejsze postanowienie w trybie art.14a §4 i art.236 ustawy Ordynacja podatkowa służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia (art. 236 §2 pkt.1 Ordynacji podatkowej). Zażalenie winno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu , określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem postanowienia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie (art. 222 w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej).
