Naczelnik Urzędu Skarbowego w Mielcu działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2... - Interpretacja - US.VI-/443-27/06

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 13.11.2006, sygn. US.VI-/443-27/06, Urząd Skarbowy w Mielcu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Mielcu działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), art. 15 ust. 6 oraz art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) - po rozpatrzeniu wniosku Powiatu z dnia 20.09.2005 r., w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie podatku od towarów i usług - z zapytaniem czy Powiat może obniżyć kwotę podatku należnego o podatek naliczony z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów sfinansowanych ze środków PFRON w ramach realizacji programu "Osoby niepełnosprawne w służbie publicznej" - postanawia uznać, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe w stanie faktycznym przedstawionym we wniosku.

Powiat złożył w dniu 29.09.2006 r. do tut. organu podatkowego wniosek w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług, uzupełniony pismem z dnia 24.10.2006 r. Z przedstawionego przez podatnika we wniosku stanu faktycznego wynika, że Powiat zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 3 i 5 ustawy z dnia 5.06.1998 r. o samorządzie powiatowym (j. t. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.) wykonuje określone ustawami zadania o charakterze ponadgminnym w zakresie pomocy społecznej i wspierania osób niepełnosprawnych. Zgodnie z art. 35a ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 27.08.1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. Nr 123, poz. 776 ze zm. ), do zadań powiatu należy podejmowanie działań zmierzających do ograniczania skutków niepełnosprawności. Realizując zadania ustawowe Powiat przystąpił do programu Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych "Osoby niepełnosprawne w służbie publicznej". Po podpisaniu stosownej umowy z PFRON Powiat wyposażył 1 nowe miejsce pracy dla osoby niepełnosprawnej. Realizując postanowienia ww. umowy Powiat zatrudnił jedną osobę, na potrzeby której wyposażono stanowisko pracy zakupując meble biurowe, zestaw komputerowy i oprogramowanie. Koszty zakupu wyposażenia stanowiska pracy zostały w całości sfinansowane ze środków PFRON. Podatnik nadmienia, iż zakupiony sprzęt będzie wykorzystywany do realizacji zadania Powiatu jakim jest podejmowanie działań zmierzających do ograniczania skutków niepełnosprawności. Jak wynika ze stanu faktycznego zakup sprzętu został dokonany przez Powiat, natomiast dysponować nim będzie jednostka organizacyjna Powiatu tj. Świetlica Profilaktyczno - Wychowawcza. Jednocześnie podatnik wskazuje, iż dokonane zakupy nie są związane z czynnościami opodatkowanymi, nie będą również zawierane umowy cywilnoprawne pomiędzy Powiatem, a Świetlicą Profilaktyczno - Wychowawczą związane z korzystaniem przez tą jednostkę z zakupionego sprzętu.

Powiat zwraca się z zapytaniem, czy może obniżyć kwotę podatku należnego o podatek naliczony z faktur VAT sfinansowanych ze środków z dofinansowania przyznanego przez PFRON w ramach realizacji programu "Osoby niepełnosprawne w służbie publicznej".

Zdaniem podatnika zakupy dokonywane w ramach programu (wyposażenie stanowiska pracy dla osoby niepełnosprawnej) nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W związku z powyższym podatnik uważa, iż nie może obniżyć kwoty podatku należnego o podatek VAT zawarty w fakturach zakupowych finansowanych ze środków PFRON, ponieważ zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług jedynie w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ww. ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Mielcu po zapoznaniu się z przedstawionym przez Powiat stanem faktycznym wyjaśnia:

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ww. ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Stosownie do zapisu art. 15 ust. 6 cyt. wyżej ustawy o podatku od towarów i usług nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Biorąc powyższe pod uwagę, Powiat w zakresie realizowanego programu Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych "Osoby niepełnosprawne w służbie publicznej", które jest zadaniem, nałożonym ustawą o samorządzie powiatowym oraz ustawą o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, do realizacji którego został m.in. powołany, które to zadanie nie jest wykonywane na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych - nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Stąd Powiat nie będzie miał prawa, w myśl art. 86 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w fakturach VAT dotyczących zakupu przedmiotowego sprzętu w ramach realizowanego programu Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.

Urząd Skarbowy w Mielcu