POSTANOWIENIE - Interpretacja - PSUS/PP-OIO/443-19/06/MS/37507

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 10.04.2006, sygn. PSUS/PP-OIO/443-19/06/MS/37507, Pierwszy Śląski Urząd Skarbowy w Sosnowcu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) stwierdzam, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 23.01.2006r., data wpływu 25.01.2006r., o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej zwrotu odliczenia kwoty wydatkowanej na zakup kasy rejestrującej w związku z jej okresowym nieużywaniem, jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25.01.2006r. do Naczelnika Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Jak stanowi art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Stan faktyczny opisany przez wnioskodawcę.

Spółka uzyskuje przychody m.in. z tytułu sprzedaży napojów alkoholowych w ogródku piwnym. W związku z podjęciem tej działalności Spółka zakupiła w dniu 28 lipca 2005r. kasę rejestrującą i na podstawie art. 111 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług w deklaracji VAT-7 za lipiec 2005r. odliczyła kwotę 450 zł, stanowiącą 50% ceny zakupu netto kasy rejestrującej. Ze względu na sezonowość funkcjonowania ogródka piwnego w okresie od listopada do marca Spółka nie prowadzi sprzedaży rejestrowanej zakupioną kasą. Przerwa ta ma charakter jedynie przejściowy i wraz z nadejściem odpowiednich warunków atmosferycznych sprzedaż w ogródku piwnym zostanie podjęta. Brak sprzedaży nie powoduje jakichkolwiek zmian w Krajowym Rejestrze Sądowym w zakresie działalności gospodarczej prowadzonej przez Spółkę.

Pytanie wnioskodawcy.

Czy w świetle przepisu art. 111 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, w myśl którego podatnik jest zobowiązany do zwrotu odliczonych kwot wydatkowanych na zakup kasy rejestrującej w przypadku, gdy w okresie trzech lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania zaprzestanie jej używania, Spółka w przedstawionym stanie faktycznym będzie zobowiązana do zwrotu dokonanego odliczenia?

Stanowisko wnioskodawcy w sprawie.

Spółka stoi na stanowisku, że zaprzestanie używania kasy rejestrującej, o którym mowa w art. 111 ust. 6 ustawy, ma charakter trwały. Jeżeli zatem podatnik ze względów obiektywnych (pogodowych), związanych z sezonowością świadczonych usług i sprzedawanych towarów, nie dokonuje sprzedaży tylko przez pewien okres, ale sprzedaż tą podejmuje w dogodnym terminie, to nie jest on zobowiązany do zwrotu odliczonych kwot wydatkowanych na zakup kasy rejestrującej. Można stwierdzić, że pytanie sprowadza się do interpretacji pojęcia "zaprzestania używania" kasy na gruncie przepisu art. 111 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług. Zdaniem Spółki zaprzestanie to powinno mieć charakter trwały i ostateczny.

Ocena prawna stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa.

Na mocy przepisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą VAT, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Ewidencja ta winna być prowadzona zgodnie z zasadami określonymi w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 04 lipca 2002r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników (Dz. U. Nr 108, poz. 948 ze zm.), zwanym dalej rozporządzeniem określającym warunki techniczne i użytkowania (owtu).

Z powyższych unormowań wynika, że ewidencja przy zastosowaniu kas rejestrujących powinna być tak prowadzona, aby każda transakcja mogła być niezwłocznie zarejestrowana (§ 5 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia owtu), co implikuje obowiązek zainstalowania kasy w każdym punkcie prowadzonej przez podatnika sprzedaży. Każda kasa powinna być zgłoszona do naczelnika właściwego urzędu skarbowego wg określonego wzoru, w którym podaje się dokładny adres miejsca instalacji kasy (§ 5 ust. 1 pkt 10 i załącznik nr 3 rozporządzenia owtu). Adres ten wpisuje się także do książki serwisowej, która ponadto zawiera informacje na temat sposobu użytkowania kasy oraz ewentualnych zmian sposobu jej użytkowania.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż kasa zakupiona została do działalności plenerowej, okresowo wstrzymywanej ze względu na panujące warunki klimatyczne. Wymuszone, przejściowe przerwy w prowadzeniu ewidencji (brak obrotu) nie oznaczają jednak zaprzestania użytkowania kasy, które w tym przypadku polega właśnie na tym, iż kasa pracuje tylko przez pewną część roku. Wstrzymanie ewidencjonowania także w przypadkach innych, niż opisywany przez Spółkę, np. w związku z remontem lokalu lub przerwą urlopową, nie oznacza zaprzestania użytkowania kasy.

Zaprzestanie użytkowania kasy ma miejsce wówczas, gdy podatnik rezygnuje z prowadzenia działalności w dotychczasowym punkcie, a dla posiadanej kasy rejestrującej nie znajduje zastosowania w innym miejscu dokonywania sprzedaży (co byłoby odnotowane w książce serwisowej na stronie dotyczącej zmiany miejsca i sposobu użytkowania i o czym powinien być poinformowany naczelnik właściwego urzędu skarbowego). Zakończenie pracy kasy w trybie fiskalnym, przez który należy rozumieć rejestrowanie sprzedaży i raportowanie kasy do celów ewidencji obrotu i kwot podatku należnego, w tym w związku z zakończeniem działalności, wymaga sporządzenia protokołu z czynności odczytania zawartości pamięci fiskalnej (§ 5 ust. 8 i załącznik nr 4 do rozporządzenia owtu) oraz skutkuje wyrejestrowaniem kasy z ewidencji prowadzonej przez naczelnika urzędu skarbowego.

Na podstawie art. 111 ust. 4 ustawy VAT odliczenie w kwocie odpowiadającej 50% ceny netto zakupu kasy (nie więcej jednak niż 2.500 zł) przysługuje podatnikowi w stosunku do każdej kasy, dzięki której rozpoczął ewidencjonowanie w obowiązującym terminie.

Przepisy § 6 i § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2004r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 273, poz. 2706 ze zm.) precyzują, że chodzi o te kasy, które podatnik obowiązany był zainstalować, z zamiarem stosowania ich do ewidencjonowania, we wszystkich miejscach prowadzenia sprzedaży wg stanu na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania, i które zostały zgłoszone naczelnikowi właściwego urzędu skarbowego przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania.

Jednym z warunków zachowania odliczenia jest, stosownie do art. 111 ust. 6 ustawy VAT, aby kasa była używana przez minimum trzy lata. Natomiast przez używanie kasy należy rozumieć wykorzystywanie jej do celów ewidencji obrotu i kwot podatku należnego w związku z istniejącym miejscem sprzedaży i z uwzględnieniem charakteru prowadzonej w tym miejscu działalności, zgodnie z jej pierwotnym, względnie później we właściwy sposób zmienionym przeznaczeniem.

Odnosząc to do stanu faktycznego opisanego w złożonym wniosku stwierdzić należy, że w sprawie nie zachodzi przesłanka określona w przepisie art. 111 ust. 6 ustawy VAT - zaprzestanie użytkowania kasy rejestrującej, wobec czego Spółka nie jest obowiązana do zwrotu odliczonej kwoty wydatkowanej na zakup kasy rejestrującej.

Wobec powyższego, mając na uwadze obowiązujące przepisy, uznaje się stanowisko zaprezentowane przez Spółkę za prawidłowe.

POUCZENIE

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie sporządzenia wniosku. Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Niniejsze postanowienie wydane zostało na mocy art. 143 § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa z upoważnienia Naczelnika Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu.

Pierwszy Śląski Urząd Skarbowy w Sosnowcu