
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od czynności cywilnoprawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
30 kwietnia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy m.in. podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych zamiany działek na podstawie ustawy o gospodarce nieruchomościami. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
X. sp. z o.o. sp. k. (dalej jako: „Wnioskodawca” lub „Spółka”) jest osobową spółką handlową, będącą podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Spółka podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu oraz jest zarejestrowana jako czynny podatnik podatku od towarów i usług.
Przeważającym przedmiotem działalności gospodarczej według Polskiej Klasyfikacji Działalności jest 68.20.Z - wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi.
Spółka (...) 2022 r. zawarła Porozumienie Ogólne (dalej jako: „Porozumienie”) z Gminą Y. z siedzibą w Z. (dalej jako: „Gmina”), na mocy którego Spółka i Gmina planują dokonanie zamiany posiadanych nieruchomości gruntowych (dalej jako: „Transakcja”). Gmina jest zarejestrowana jako czynny podatnik podatku od towarów i usług.
(i) Działania zmierzające do zawarcia Transakcji.
Zawarcie Porozumienia.
Na dzień zawarcia Porozumienia, tj. (...) 2022 r., zgodnie z jego treścią:
·Gmina jest właścicielem nieruchomości gruntowej położonej w Z. (…) przy ul. (…), o obszarze (...) m2, stanowiącej działkę gruntu o numerze ewidencyjnym B.; działka ta jest położona w obrębie ewidencyjnym (…), dla której Sąd Rejonowy prowadzi księgę wieczystą o numerze (…) (dalej jako: „Działka B.”).
·Spółka jest właścicielem nieruchomości gruntowej położonej w Z. (…) przy ul. (…), o obszarze (...) m2, stanowiącej działkę gruntu o numerze ewidencyjnym C.; działka ta jest położona w obrębie ewidencyjnym (…); dalej jako: „Działka C.”); Spółka zobowiązała się do dokonania podziału Działki C. i to działka wydzielona będzie stanowiła przedmiot Transakcji.
·Spółka zamierza nabyć od Pana D. E. prawo własności nieruchomości gruntowej położonej w A. (…) przy ul. (…), o obszarze (...) m2, stanowiącej działkę gruntu o numerze ewidencyjnym F.; działka ta jest położona w obrębie ewidencyjnym (…), dla której Sąd Rejonowy prowadzi księgę wieczystą o numerze (…) (dalej jako: „Działka F.”).
·Spółka i Gmina oświadczyły, że ich zamiarem jest zawarcie umowy zamiany, na mocy której Gmina przeniesie na Spółkę prawo własności Działki B., w zamian za przeniesienie przez Spółkę na Gminę prawa własności Działki F. oraz działki wydzielonej z Działki C.
Uchwała Rady Gminy.
(...) 2024 r. Rada Gminy Y. uchwaliła Uchwałę Nr (...) w sprawie zamiany nieruchomości położonych w Z., w gminie Y. (dalej jako: „Uchwała”).
Zgodnie z treścią Uchwały, Rada Gminy Y. wyraziła zgodę na zamianę Działki B. stanowiącej własność Gminy na nieruchomość oznaczoną w ewidencji gruntów i budynków jako działka ewidencyjna nr G. G. o pow. (...) m2, położoną w obrębie ewidencyjnym Z., gminie Y., która została wydzielona przez Spółkę z działki C. (dalej jako: „Działka G.”) oraz na Działkę F. (która na moment wydania Uchwały nie została jeszcze nabyta przez Spółkę).
W efekcie, zamiana będzie obejmowała Działkę B., Działkę G. oraz Działkę F..
Zgodnie z Uchwałą, Transakcja odbędzie się w oparciu o art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami, zgodnie z którym nieruchomości stanowiące własność jednostki samorządu terytorialnego mogą być przedmiotem zamiany na nieruchomości stanowiące własność osób prawnych. W przypadku nierównej wartości zamienianych nieruchomości stosuje się dopłatę, której wysokość jest równa różnicy wartości zamienianych nieruchomości.
Dodatkowo, w uzasadnieniu Uchwały wskazano, że:
·Spółka na Działce B. planuje budowę budynku (…);
·Gmina na Działkach G. oraz F. planuje realizację (…).
Zakup działki F..
Spółka, po wydaniu zgody przez Radę Gminy Y. na planowaną zamianę działek, (...) 2025 r. na podstawie umowy przeniesienia własności nabyła Działkę F. od Pana D. E. Transakcja ta została opodatkowana podatkiem od towarów i usług zgodnie ze stawką 23%.
(ii) Nieruchomości będące przedmiotem Transakcji.
Ostatecznie, na skutek dokonania podziału oraz zawarcia umowy sprzedaży, przedmiotem Transakcji będą następujące nieruchomości:
1.Działka B.
Działka B. stanowiąca własność Gminy, jak wskazano powyżej, objęta jest księgą wieczystą o numerze (…) (dalej jako: „Księga Wieczysta 1”).
W dziale I-O Księgi Wieczystej 1 ujawnione są:
·Działka B.;
·działka gruntu oznaczona numerem H. H., która nie jest przedmiotem Transakcji.
Jako sposób korzystania z Działki B. wpisano: „B – Inne tereny zabudowane”.
Dział I-Sp Księgi Wieczystej 1 nie zawiera żadnych wpisów.
W dziale II Księgi Wieczystej 1 jako właściciel jest wpisana jest Gmina. Gmina nabyła Działkę B. na podstawie Decyzji nr (...) stwierdzającej nabycie z mocy prawa własności nieruchomości wydanej przez Wojewodę (…) z (…) 2012 r.
W dziale III Księgi Wieczystej 1 wpisane jest ograniczone prawo rzeczowe na rzecz I. sp. z o.o. dotyczące odpłatnej i ustanowionej na czas nieokreślony służebności przesyłu, polegającej (…).
Dział IV Księgi Wieczystej 1 nie zawiera żadnych wpisów.
Działka B. nie jest objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego (dalej jako: MPZP) ani nie została dla niej wydana decyzja o warunkach zabudowy (dalej jako: decyzja o WZ). Na działce znajdują się m.in. (…).
Działka B. jest obecnie dzierżawiona przez Spółkę na cele związane z jej działalnością gospodarczą, tj. wykorzystywana jest jako (…). Dzierżawa jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług zgodnie ze stawką 23%.
2.Działka G.
Działka G., która została wydzielona z Działki C., stanowiąca własność Spółki, jest gruntem niezabudowanym o powierzchni ok. (...) m2. Działka ta jest objęta księgą wieczystą o numerze (…) (dalej jako: „Księga Wieczysta 2”).
W dziale I-O Księgi Wieczystej 2 ujawniona jest działka nr G.. Jako sposób korzystania wpisano: „R – Grunty orne”.
Dział I-Sp Księgi Wieczystej 2 nie zawiera żadnych wpisów.
W dziale II Księgi Wieczystej 2 jako właściciel wpisana jest Spółka.
W dziale III oraz dziale IV Księgi Wieczystej 2 nie znajdują się żadne wpisy.
Działka C. (z której powstała Działka G.) została w przeszłości wydzielona z działki nr J. Spółka nabyła działkę pierwotną, tj. J., w (...) 2007 r. i przy jej nabyciu Spółce nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku od towarów i usług.
Działka G. nie jest objęta MPZP ani nie została dla niej wydana decyzja o WZ.
Działka C., tj. przed podziałem, nie była wykorzystywana przez Spółkę.
3.Działka F..
Działka F., stanowiąca własność Spółki, jest gruntem niezabudowanym, który jest objęty księgą wieczystą o numerze (…) (dalej jako: „Księga Wieczysta 3”).
W dziale I-O Księgi Wieczystej 3 ujawniona jest Działka F..
Jako sposób korzystania z Działki B. (powinno być: F.) wpisano: „R – Grunty orne”.
Dział I-Sp Księgi Wieczystej 3 nie zawiera żadnych wpisów.
W dziale II Księgi Wieczystej 3 jako właściciel jest wpisany jest Pan D. E.. Spółka nie została jeszcze ujawniona w Księdze Wieczystej 3 jako właściciel. W dziale II znajduje się wzmianka z (...) 2025 r. obejmująca żądanie wpisu Spółki jako właściciela.
W dziale III Księgi Wieczystej 3 wpisane jest roszczenie o zawarcie umowy sprzedaży części nieruchomości – Działki F. na rzecz Spółki. Dodatkowo, w dziale III znajduje się wzmianka obejmująca żądanie wykreślenia roszczenia o przeniesienie własności.
Dział IV Księgi Wieczystej 3 nie zawiera żadnych wpisów.
Działka F. nie jest objęta MPZP. Natomiast w kwestii decyzji o WZ, decyzją z (…) r. o warunkach zabudowy nr (…) (dalej jako: „Decyzja o WZ z (...) r.”) ustalono warunki zabudowy dla inwestycji polegającej na budowie wolnostojącego budynku magazynowo – biurowego z niezbędną infrastrukturą techniczną na działce o numerze ewidencyjnym K., a zatem dla działki, z której następnie powstała działka o nr ew. L., która z kolei została podzielona na działkę o nr ew. Ł. oraz na Działkę F. Wnioskodawcą w zakresie wydania Decyzji o Warunkach Zabudowy był Pan D. E.
Po podziale działki K. Pan D. E. nie otrzymał od jakiegokolwiek organu lub sądu dokumentu stwierdzającego wygaśnięcie, uchylenie lub unieważnienie Decyzji o WZ z (...) r. Jednakże można stwierdzić, że Decyzja ta jest nieważna (nie odnosi skutków) względem działki F. z uwagi na to, że warunki zabudowy wskazane w tej decyzji przewidziane były dla inwestycji wymagającej większej powierzchni niż powierzchnia Działki F.
Dodatkowo, zgodnie z art. 63 ust. 5 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, możliwe jest przeniesienie Decyzji o WZ na nowego nabywcę terenu, natomiast przeniesienie to odbywa się na wniosek stron/y decyzji – Spółka nie wystąpiła z takim wnioskiem.
Podsumowując, zamiarem Spółki oraz Gminy jest dokonanie zamiany posiadanych nieruchomości – Działki B. na Działkę G. oraz Działkę F. – tj. zrealizowanie Transakcji. Zamiana odbędzie się w trybie art. 15 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomości, a zważywszy na różnicę w wartościach ww. nieruchomości, Spółka może być zobowiązana do dokonania dopłaty na rzecz Gminy.
Po dokonaniu zamiany Gmina zamierza prowadzić (…) na nabytych Działkach, natomiast Spółka zamierza zrealizowanie inwestycji polegającej na wybudowaniu obiektu (…).
Pytanie w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych
Czy całość Transakcji, wraz z dopłatą, powinna korzystać z wyłączenia z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 1 lit. g) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych? (pytanie oznaczone we wniosku nr 3)
Państwa stanowisko w sprawie w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych
Państwa zdaniem, całość Transakcji, wraz z dopłatą, powinna korzystać z wyłączenia z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 1 lit. g) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.
Wskazali Państwo, że zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych podlegają m.in. umowy zamiany rzeczy i praw majątkowych. W myśl art. 6 ust. 1 pkt 2 lit. b) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, podstawę opodatkowania przy umowie zamiany – w przypadku nieruchomości innych niż lokal mieszkalny lub spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego – stanowi wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego, od którego przypada wyższy podatek. Zgodnie z art. 4 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, obowiązek podatkowy ciąży solidarnie na stronach umowy zamiany.
Powyższe zasady znajdują zastosowanie wyłącznie wówczas, gdy nie zachodzi którakolwiek z przesłanek wyłączenia, o których mowa w art. 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Kluczowe znaczenie w sprawie ma art. 2 pkt 1 lit. g) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, zgodnie z którym przepisów ustawy nie stosuje się do czynności cywilnoprawnych w sprawach podlegających przepisom o gospodarce nieruchomościami.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami, nieruchomości stanowiące własność jednostek samorządu terytorialnego mogą być przedmiotem zamiany na nieruchomości stanowiące własność osób fizycznych lub prawnych. Przepis ten przewiduje możliwość ustalenia dopłaty w przypadku nierówności wartości zamienianych nieruchomości.
Wskazali Państwo, że zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego, zamiana Działki F. oraz Działki G. na Działkę B. pomiędzy Spółką a Gminą nastąpi na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami. Znajduje to potwierdzenie w treści Uchwały w sprawie zamiany ww. nieruchomości. Ponadto, zgodnie z treścią Uchwały, zamiana ma charakter ekwiwalentny – przewidziana została możliwość dopłaty w przypadku różnicy wartości nieruchomości – co odpowiada dyspozycji art. 15 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami.
Wobec powyższego, należy uznać, że planowana Transakcja – jako czynność zrealizowana w oparciu o przepisy ustawy o gospodarce nieruchomościami i dotycząca gospodarowania mieniem jednostki samorządu terytorialnego – stanowi czynność cywilnoprawną podlegającą tym przepisom w rozumieniu art. 2 pkt 1 lit. g) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.
Jednocześnie, należy podkreślić, że wyłączenie z art. 2 pkt 1 lit. g) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie wskazuje, aby przepis odnosił się wyłącznie do jednostek samorządu terytorialnego dokonujących czynności podlegających przepisom o gospodarce nieruchomości. Na podstawie przywołanego przepisu stwierdzić należy, że wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych podlega cała czynność – niezależnie od statusu drugiej strony transakcji.
Wskazali Państwo na interpretację indywidualną, która – Państwa zdaniem – potwierdza prawidłowość powyższego stanowiska.
W konsekwencji, Państwa zdaniem, całość Transakcji, wraz z dopłatą, powinna korzystać z wyłączenia z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 1 lit. g) o ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.
Z uwagi na zakres tej interpretacji, przywołaliśmy powyżej tylko tę część Państwa stanowiska, która odnosi się do zagadnienia dotyczącego podatku od czynności cywilnoprawnych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 295 ze zm.)
Podatkowi podlegają następujące czynności cywilnoprawne: umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.
W myśl art. 3 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:
Obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem ust. 2, powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej.
Stosownie do treści art. 4 pkt 2 ww. ustawy:
Obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem art. 5, ciąży – przy umowie zamiany – na stronach czynności.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 i 2 ww. ustawy:
Obowiązek zapłaty podatku ciąży na podatnikach tego podatku.
Jeżeli obowiązek podatkowy ciąży na kilku podmiotach albo na stronach umowy zamiany, albo wspólnikach spółki cywilnej, zobowiązanymi solidarnie do zapłaty podatku są odpowiednio te podmioty, strony umowy zamiany albo wspólnicy spółki cywilnej.
W oparciu o art. 6 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy:
Podstawę opodatkowania stanowi – przy umowie zamiany:
a)lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego na taki lokal lub prawo do lokalu – różnica wartości rynkowych zamienianych lokali lub praw do lokali,
b)w pozostałych przypadkach – wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego, od którego przypada wyższy podatek.
Zgodnie z art. 6 ust. 2 ww. ustawy:
Wartość rynkową przedmiotu czynności cywilnoprawnych określa się na podstawie przeciętnych cen stosowanych w obrocie rzeczami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem ich miejsca położenia, stanu i stopnia zużycia, oraz w obrocie prawami majątkowymi tego samego rodzaju, z dnia dokonania tej czynności, bez odliczania długów i ciężarów.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy:
Stawki podatku wynoszą od umów zamiany, dożywocia, o dział spadku, o zniesienie współwłasności oraz darowizny:
a)przy przeniesieniu własności nieruchomości, rzeczy ruchomych, prawa użytkowania wieczystego, własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego, spółdzielczego prawa do lokalu użytkowego oraz wynikających z przepisów prawa spółdzielczego: prawa do domu jednorodzinnego oraz prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym – 2%,
b)przy przeniesieniu własności innych praw majątkowych – 1%.
W związku z powyższymi regulacjami należy stwierdzić, że umowa zamiany podlega generalnie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych i obowiązek uiszczenia tego podatku ciąży na stronach tej czynności.
W ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano jednak sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.
Zgodnie z art. 2 pkt 1 lit. g) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych:
Nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne w sprawach podlegających przepisom o gospodarce nieruchomościami lub przepisom o autostradach płatnych.
Ze zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, że planują Państwo zamianę posiadanych działek na działkę stanowiącą własność gminy Y..
Gmina Y. przeniesie na Państwa własność nieruchomości gruntowej położonej w Z. przy ul. (...), tj. Działkę B.. W zamian Państwo przeniosą na Gminę Y. własność nieruchomości gruntowych położonych w Z. stanowiących działki nr G. i F. (tj. działkę wydzieloną z Działki C. oraz własność nieruchomości gruntowej położonej w Z., tj. Działkę F., która została nabyta przez Państwa od Pana D. E.). Ww. zamiana związana jest z zawartym (...) 2022 r., pomiędzy Państwem a Gminą, porozumieniem. Na zamianę działek wyraziła zgodę rada gminy Y. w stosowanej uchwale. Zgodnie z ww. uchwałą, zamiana odbędzie się w oparciu o art. 15 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami a Państwo mogą być zobowiązani do dokonania dopłaty na rzecz Gminy (w przypadku różnicy wartości nieruchomości).
Jak wynika z art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1145 ze zm.):
Ustawa określa zasady gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi własność Skarbu Państwa oraz własność jednostek samorządu terytorialnego.
Zgodnie z art. 4 pkt 3b i pkt 9b) tej ustawy:
Ilekroć w ustawie jest mowa o:
3b) zbywaniu albo nabywaniu nieruchomości – należy przez to rozumieć dokonywanie czynności prawnych, na podstawie których następuje przeniesienie własności nieruchomości lub przeniesienie prawa użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowej albo oddanie jej w użytkowanie wieczyste;
9b) jednostce samorządu terytorialnego – należy przez to rozumieć gminę, powiat lub województwo.
Stosownie do treści art. 13 ust. 1 cyt. ustawy:
Z zastrzeżeniem wyjątków wynikających z ustaw, nieruchomości mogą być przedmiotem obrotu. W szczególności nieruchomości mogą być przedmiotem sprzedaży, zamiany i zrzeczenia się, oddania w użytkowanie wieczyste, w najem lub dzierżawę, użyczenia, oddania w trwały zarząd, a także mogą być obciążane ograniczonymi prawami rzeczowymi, wnoszone jako wkłady niepieniężne (aporty) do spółek, przekazywane jako wyposażenie tworzonych przedsiębiorstw państwowych oraz jako majątek tworzonych fundacji.
W myśl art. 15 ust. 1 i 2 cyt. ustawy:
Nieruchomości stanowiące własność Skarbu Państwa oraz własność jednostki samorządu terytorialnego mogą być przedmiotem zamiany na nieruchomości stanowiące własność osób fizycznych lub osób prawnych. W przypadku nierównej wartości zamienianych nieruchomości stosuje się dopłatę, której wysokość jest równa różnicy wartości zamienianych nieruchomości.
Stosownie do art. 24 ust. 1 ww. ustawy:
Do gminnego zasobu nieruchomości należą nieruchomości, które stanowią przedmiot własności gminy i nie zostały oddane w użytkowanie wieczyste, oraz nieruchomości będące przedmiotem użytkowania wieczystego gminy.
Zatem, skoro jak Państwo wskazali we wniosku, opisana transakcja odbędzie się na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami, to podlega ona przepisom ustawy o gospodarce nieruchomościami. Tym samym cała transakcja (w zakresie obejmującym również dopłatę, którą przewidują przepisy ustawy o gospodarce nieruchomościami) będzie wyłączona z opodatkowania na podstawie art. 2 pkt 1 lit. g) jako czynność cywilnoprawna w sprawach podlegających przepisom o gospodarce nieruchomościami.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Ta interpretacja stanowi ocenę stanowiska Państwa wyłącznie w zakresie przepisów ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. W zakresie podatku od towarów i usług zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Jednocześnie wskazuję, iż rozpatruję sprawę tylko i wyłącznie w oparciu o opis zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa we wniosku. Organ podatkowy nie ocenia zatem zgodności opisu zdarzenia sformułowanego we wniosku z rzeczywistością. Takiej oceny może dokonać jedynie organ podatkowy uprawniony do przeprowadzenia postępowania dowodowego.
Nie przesądzam zatem, czy w trybie ustawy o gospodarce nieruchomościami istnieje prawna możliwość zawarcia opisanej we wniosku umowy zamiany działek pomiędzy Państwem a Gminą.
Zaznaczyć również należy, że interpretacja indywidualna – zgodnie ze złożonym wnioskiem – jest wydawana wyłącznie dla podmiotu bądź podmiotów, które o jej wydanie się zwróciły do organu podatkowego. Rozstrzygnięcie jest w niej dokonywane w oparciu o opis przedstawiony w tym konkretnym wniosku, którego interpretacja dotyczy.
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego wydaje, w jego indywidualnej sprawie (opisanej we wniosku sytuacji), interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretacje indywidualną). Funkcja ochronna płynąca z wydanej interpretacji indywidualnej ma zastosowanie wyłącznie dla Strony, która zwróciła się do organu podatkowego o jej wydanie. Tym samym wydana interpretacja nie wywołuje żadnego skutku prawnego dla podmiotów bądź osób, które nie zwróciły się o jej wydanie.
Zatem jeżeli Gmina chciałaby uzyskać ochronę płynącą z interpretacji indywidualnej, powinna się zwrócić z odrębnym wnioskiem.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.); dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a i art. 14b § 1 ustawy – Ordynacja podatkowa.
