POSTANOWIENIENa podstawie:art. 14 a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. Nr 8 z 2005r., poz. 60 ze zm.) Naczelni... - Interpretacja - 1425/021/443/28/06/IW

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 30.06.2006, sygn. 1425/021/443/28/06/IW, Drugi Urząd Skarbowy w Radomiu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIENa podstawie:art. 14 a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. Nr 8 z 2005r., poz. 60 ze zm.) Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Radomiu:stwierdza, że stanowisko Podatnika zawarte w piśmie złożonym w dniu 13.04.2006r. przez Pana ........... dotyczącym interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE W dniu 13.04.2006r. do tut. Urzędu wpłynął wniosek złożony przez Pana ......... w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji przepisów w podatku od towarów i usług.

Przedstawiono w nim następujący stan faktyczny: firma .......... w Luksemburgu świadczyła w 2005r. na rzecz wnioskodawcy usługi w zakresie pośrednictwa i kontaktów handlowych z Firmą ......... z Francji, dla której wykonywano części do wagonów kolejowych. W zamian za to firma z Luksemburga wystawiała na rzecz wnioskodawcy faktury. Faktury wystawiano za "Pomoc w sprzedaży części do wagonów", wyszczególniano w niej m.in. kwotę za każdy sprzedany przez wnioskodawcę komplet części do wagonów firmie z Francji (800 EURO) oraz liczbę kompletów części faktycznie sprzedanych w danym okresie. Wnioskodawca jako podatnik VAT traktował tę sytuację jako wewnątrzwspólnotowe nabycie usług, które w myśl ustawy o VAT podlega opodatkowaniu i wykazywał w deklaracjach VAT-7 oraz informacjach podsumowujących VAT UE.W związku z wyżej opisanymi transakcjami Pan ....... pyta czy należy tę usługę traktować jako wewnątrzwspólnotowe nabycie, import usług czy też jako usługi marketingowe świadczone na terytorium kraju, z którego pochodzi dostawca usług, które w myśl ustawy nie podlegają opodatkowaniu w Polsce.Wnioskodawca prezentuje stanowisko, że można ten rodzaj usługi zaliczyć do usług marketingowych świadczonych na terytorium kraju członkowskiego Unii Europejskiej, z którego pochodzi usługodawca.

Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Radomiu udziela następującej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego:

W związku z tym, że w przepisach podatkowych nie ma definicji marketingu ani pośrednictwa handlowego należy posiłkować się znaczeniem tych zwrotów wg słowników. I tak: według definicji zawartej w "Słowniku Wyrazów Obcych" (wyd. PWN) marketing to działalność gospodarcza polegająca na kształtowaniu stosunków między producentem a odbiorcą towarów, dotyczącą w szczególności ustalania wielkości produkcji, określania cen, metod dystrybucji, usług gwarancyjnych, reklamy i promocji sprzedaży. Natomiast według "Słownika języka polskiego" (wyd. PWN) pośrednictwo to załatwianie dla zarobku różnego rodzaju transakcji handlowych między dwiema stronami; pośredniczenie w zawieraniu takich transakcji.Zatem przedstawione we wniosku czynności wykonywane przez firmę z Luksemburga na rzecz podatnika polskiego stanowią pośrednictwo handlowe.

W art. 2 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) określono, że przez import usług rozumie się świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4, czyli będący usługobiorcą usług świadczonych przez podatników posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju. Zgodnie z art. 17 ust. 4 ww. ustawy o VAT w przypadkach wymienionych w art. 28 ust. 3,4,6 i 7 przepis art. 17 ust. 1 pkt 4 stosuje się, jeżeli usługobiorcą jest podmiot zarejestrowany jako podatnik VAT UE, zgodnie z art 97. Zaznaczyć należy, że według ogólnej zasady zawartej w art. 27 ust. 1 ww. ustawy o VAT, w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.W myśl art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c) ww. ustawy o podatku od towarów i usług (w brzmieniu obowiązującym od dnia 01.06.2005r.) w przypadku usług wykonywanych przez pośredników, działających w imieniu i na rzecz osób trzecich, związanych bezpośrednio z dostawą towarów miejscem świadczenia usług jest miejsce dokonania dostawy towarów, z zastrzeżeniem ust. 6. Zgodnie z ust. 6 art. 28 ww. ustawy o VAT, w przypadku gdy nabywca usługi podał dla tej czynności świadczącemu usługę swój numer pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa, na którym zgodnie z ust. 5 ma miejsce świadczenia usługa, miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer.Oznacza to, że w przypadku świadczenia usługi pośrednictwa w dostawie, jeżeli usługobiorca podał świadczącemu usługę swój numer identyfikacji podatkowej, pod którym jest zarejestrowany w innym kraju wspólnoty, miejscem opodatkowania będzie kraj, który ten numer nadał. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że usługobiorca (czyli wnioskodawca) podał świadczącemu usługę pośrednictwa w sprzedaży towarów swój numer NIP pod którym został zidentyfikowany dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych na terenie Polski. Zatem kwota pobierana za świadczenie przedmiotowej usługi będzie podlegała opodatkowaniu w Polsce. Podatek należny od importu usług stosownie do zapisu art. 86 ust. 2 pkt 4 ww. ustawy jest jednocześnie podatkiem naliczonym, o który podatnik ma prawo obniżyć podatek należny w rozliczeniu za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy w podatku należnym od importu usług lub za następny okres rozliczeniowy - ust. 10 i 11 art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług. Jednocześnie informuje się, że podatek należny z tytułu importu usług wykazuje się w deklaracjach VAT-7 w poz. 34 (podstawa opodatkowania) i w poz. 35 (podatek należny) - powyższe dot. wersji 9 deklaracji. Ponadto zaznaczyć należy, że zgodnie z art. 100 ust. 1 ww. ustawy o VAT podatnicy dokonujący wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w rozumieniu art. 9-12 lub wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów w rozumieniu art. 13, zarejestrowani jako podatnicy VAT UE, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym informacje podsumowujące o dokonanych wewnątrzwspólnotowych nabyciach towarów i wewnątrzwspólnotowych dostawach towarów za okresy kwartalne w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po kwartale w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu tychże dostaw i nabyć. Z powyższego wynika, że w tych informacjach nie ujmuje się kwot dot. importu usług. Zatem w świetle wyżej powołanych przepisów stanowisko podatnika przedstawione w złożonym wniosku, iż nabywane usługi (opisane w zapytaniu) stanowią usługi marketingowe, które nie podlegają opodatkowaniu na terytorium Polski jest nieprawidłowe.

Wobec powyższego należało orzec jak w sentencji niniejszego postanowienia. Naczelnik tut. Urzędu informuje, że niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie złożenia wniosku. Zgodnie z art. 14 b § 1 i 2 Ordynacji podatkowej interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie służy zgodnie z art. 14 a § 4 Ordynacji podatkowej zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Radomiu w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.Złożenie zażalenia podlega opłacie skarbowej w wysokości 5 zł.

Drugi Urząd Skarbowy w Radomiu