Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź-Bałuty działając na podstawie: - Interpretacja - I USB III/436/100/1/2005/KK

Shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 17.02.2006, sygn. I USB III/436/100/1/2005/KK, Pierwszy Urząd Skarbowy Łódź-Bałuty

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź-Bałuty działając na podstawie:

  • art. 14a § 1 i § 4 oraz art. 217 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.),
  • art. 5 ust. 1 pkt 1, 4 i 5, art. 7 ust. 1, art. 8 ust. 1, art. 97 ust. 1, ust. 2, ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.)

uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 28 listopada 2005r. (uzupełnionym w dniu 24 i 27 stycznia 2006r.) w zakresie podatku od towarów i usług, w kwestii dokonania rejestracji w zakresie VAT UE w przypadku świadczenia usług doradczych.

W dniu 30 listopada 2005r. został złożony wniosek z dnia 28 listopada 2005r. (uzupełniony w dniu 24 i 27 stycznia 2006r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy w zakresie podatku od towarów i usług.

Stan faktyczny przedstawiony we wniosku:

W przedmiotowym wniosku Podatnik stwierdza, że działalność gospodarcza prowadzona jest w formie spółki jawnej. Skład osobowy to dwóch wspólników, z których jeden ma 60%, a drugi 40% udziału w zysku. Spółka świadczy usługi w zakresie badania rynku oraz doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (PKWiU 74.1).

Działalność gospodarcza prowadzona jest w zakresie doradztwa ekonomicznego, gospodarczego, a w szczególności w zakresie spraw związanych z prawem konkurencji. Klientami są głównie duże przedsiębiorstwa krajowe, a zlecane przez nich sprawy w większości dotyczą rynku krajowego. Coraz częściej jednak Spółka spotyka się z pytaniami dotyczącymi doradztwa nie tylko z zakresu rynku krajowego, ale również europejskiego, przy czym świadczone usługi są także na rzecz podatników mających siedzibę na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż Polska.

W związku z powyższym Spółka wystąpiła z zapytaniem, czy powinna dokonać rejestracji jako podatnik VAT UE w sytuacji świadczenia usług doradczych, o których mowa w art. 27 ust. 4 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług, na rzecz podmiotów zarejestrowanych jako podatnicy VAT w innych niż Polska krajach Wspólnoty.

Zdaniem Spółki w przypadku świadczenia usług doradczych na rzecz ww. podmiotów nie jest potrzebna rejestracja jako podatnika VAT UE dla podmiotu, który takie usługi świadczy.

Stanowisko tutejszego Organu:

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1, 4 i 5 ww. ustawy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju; wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju; wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ww. ustawy).

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 - zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  • przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  • zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  • świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Podmioty zobligowane do dokonania rejestracji w zakresie wewnątrzwspólnotowych dostaw i nabyć zostały określone w art. 97 ust. 1 - ust. 3 ww. ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z ust. 1 ww. art. 97 ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, podlegający obowiązkowi zarejestrowania jako podatnicy VAT czynni, są obowiązani przed dniem dokonania pierwszej wewnąrzwspólnotowej dostawy lub pierwszego wewnątrzwspólnotowego nabycia zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego w zgłoszeniu rejestracyjnym, o którym mowa w art. 96, o zamiarze rozpoczęcia wykonywania tych czynności.

W myśl ust. 2 ww. art. 97 ustawy przepis ust. 1 stosuje się również do podatników w rozumieniu art. 15 innych niż wymienieni w ust. 1 i osób prawnych niebędących podatnikami w rozumieniu art. 15, u których wartość wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów przekroczyła kwotę, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, oraz tych, którzy zamierzają skorzystać z możliwości określonej w art. 10 ust. 6.

Zgodnie z ust. 3 ww. art. 97 ustawy przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio również do podatników, o których mowa w art. 15, podlegających obowiązkowi zarejestrowania jako podatnicy VAT czynni, innych niż wymienieni w ust. 1 i 2, którzy nabywając usługi, o których mowa w art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7, podają numer, pod którym są zidentyfikowani na potrzeby podatku na terytorium kraju, jeżeli usługi te stanowią u nich import usług.

W świetle ww. przepisów obowiązek rejestracji jako podatnika VAT UE istnieje w stosunku do podatników którzy dokonują transakcji w zakresie wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów oraz nabywających usługi, o których mowa w art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7 ustawy.

W przedstawionym stanie faktycznym Spółka stwierdza, że świadczy usługi w zakresie badania rynku oraz doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (PKWiU 74.1), o których mowa w art. 27 ust. 4 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z tym - w świetle ww. przepisów - należy stwierdzić, że skoro Spółka nie nabywa usług, o których mowa w art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7 ustawy, to nie ma obowiązku zarejestrowania się w kraju jako podatnik VAT UE z tytułu świadczenia usług doradztwa na rzecz podatników VAT zarejestrowanych w innych niż Polska krajach Wspólnoty.

Wobec powyższego, Naczelnik tutejszego Urzędu Skarbowego uznaje stanowisko przedstawione we wniosku za prawidłowe.

Ponadto tutejszy Organ informuje, że niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania niniejszego postanowienia.

Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa przedstawiona interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika. Jeżeli jednak podatnik zastosował się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej jego zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.

Interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może być zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5.

Pierwszy Urząd Skarbowy Łódź-Bałuty