
Temat interpretacji
Z opisu stanu faktycznego zawartego w przedmiotowym piśmie wynika, że Firma w ramach prowadzenia bieżącej działalności gospodarczej dokonała następującej transakcji: towar przeznaczony do sprzedaży dla kontrahenta w Niemczech został zamówiony u polskiego dostawcy. Tenże dostawca zamówił ten konkretny towar u producenta mającego siedzibę na terenie Niemiec. Aby uprościć obrót towarowy, transakcja została dokonana w ten sposób, iż niemiecki producent wysłał towar bezpośrednio do finalnego odbiorcy mającego siedzibę również w Niemczech. Tak więc towar nie opuścił terytorium Niemiec, a jedynie dokumenty sprzedaży zostały wystawione na polską firmę, która następnie wystawiła fakturę na Spółkę, a ta na odbiorcę finalnego w Niemczech. Na wszystkich fakturach zostały wyodrębnione koszty transportu w Niemczech. Ponadto Pełnomocnik Spółki oświadczył, że Spółka nie jest zarejestrowana dla podatku od wartości dodanej w żadnym kraju Unii Europejskiej, ani też dla potrzeb podatku o podobnym charakterze na żadnym terytorium państwa trzeciego.
Wątpliwości Podatnika dotyczą kwestii, czy opisana transakcja stanowi wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Zdaniem Strony, zgodnie z treścią art. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, taka transakcja w ogóle nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT na terenie Polski. W myśl art. 22 ust. 2 i 3 miejscem świadczenia takiej dostawy towarów będzie kraj pierwszego dostawcy bądź finalnego odbiorcy towaru, w tym konkretnym przypadku będą to Niemcy. Polska firma dostarczająca Spółce towar nie może wystawić jej faktury VAT z tytułu krajowego obrotu, a wystawia tylko fakturę handlową z adnotacją, że transakcja podlega opodatkowaniu na terenie finalnego odbiorcy. Taką samą fakturę Spółka wystawia dla odbiorcy w Niemczech, gdyż Spółka nie może uznać tej transakcji za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów i nie wykazuje jej w rejestrze sprzedaży VAT.
W odpowiedzi informuje się, że zakres przedmiotowy opodatkowania podatkiem od towarów i usług określony został w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (publ. Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą VAT, w myśl którego opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:
- odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
- eksport towarów;
- import towarów;
- wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
- wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Wyliczenie powyższe mam charakter enumeratywny zatem dla objęcia zakresem opodatkowania podatkiem VAT czynność musi zawierać się w tym katalogu.
W związku z tym, że opisana we wniosku Spółki transakcja w całości wykonana jest poza terytrium kraju, nie wystąpią w tym przypadku przesłanki kwalifikujące ją jako wewnątrzwspólnotową dostawę, gdyż w myśl art. 13 ust. 1 usatwy VAT przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8.
Przepis art. 22 ust. 1 ustawy VAT określa miejsce świadczenia przy dostawie towarów ? zgodnie z tą regulacją miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy (w przypadku opisanym we wniosku - terytorium Niemiec).
Zatem w sytuacji, gdy Spółka zakupi towar, który nie opuszcza terytorium jednego ? innego niż terytorium kraju państwa członkowskiego ? czynność taka nie jest wewnątrzwspólnotową dostawą towarów, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług uregulowanym ustawą o VAT.
Ponadto tut. Organ informuje, że dla dostawy towarów dokonywanej przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni lub zwolnieni, jeżeli miejscem opodatkowania jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego i dla tych czynności podatnicy ci nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub ? w przypadku terytorium państwa trzeciego ? podatku o podobnym charakterze odpowiednio stosuje się przepis art. 106 ust. 1 usatwy VAT, w myśl którego podatnicy, o których mowa w art. 15 są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, ceną jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy.
Szczegółowe zasady wystawiania takich faktur uregulowane zostały w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 25.05.2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2005 r. nr 95, poz. 798 i nr 102, poz. 860). W myśl § 27 ust. 1 przepisy § 9, 11-23 i 26 stosuje się odpowiednio do faktur stwierdzających dokonanie dostawy towarów lub świadczenia usług, dla których miejscem opodatkowania jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego, jeżeli dla tych czynności podatnicy wystawiający fakturę nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub - w przypadku terytorium państwa trzeciego - podatku o podobnym charakterze.
Faktury, o których mowa w ust. 1, powinny zawierać dane określone w § 9, z wyjątkiem stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem (§ 27 ust.2).
Faktury, o których mowa w ust. 1, mogą nie zawierać danych określonych w § 9 ust. 1 pkt 2, dotyczących nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 4 (§ 27 ust. 3).
W części C pkt 3 objaśnień do deklaracji dla podatku od towarów i usług stanowiących załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 września 2005r. w sprawie wzorów deklaracji podatkowych dla podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 185 poz. 1545) zapisano: w poz. 21 wykazuje się dostawę towarów oraz świadczenie usług poza terytorium kraju, w stosunku do których przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, o którym mowa w art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy, lub prawo do zwrotu kwoty podatku naliczonego, o którym mowa w art. 87 ust. 5 ustawy.
Informuje się jednocześnie, że w myśl zacytowanego w niniejszym postanowieniu art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa pisemna interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego może dotyczyć jedynie indywidualnych spraw podatników, płatników bądź inkasentów, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym, zatem kwestia fakturowania dostaw dokonywanych na rzecz wnioskodawcy nie stanowi jego indywidualnej sprawy i nie może być przedmiotem interpretacji.
Mając powyższe na uwadze, Naczelnik Drugiego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej uznaje, że stanowisko wyrażone w piśmie z dnia 4.10.2005r. jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego według stanu prawnego obowiązującego w dniu złożenia wniosku.
Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.
