
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe/w części nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest:
- prawidłowe – w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących nabycie kompleksowej usługi organizacji Wydarzenia branżowego oraz z faktur dokumentujących odrębnie poniesione wydatki na zakup materiałów reklamowych oraz gadżetów z logo Spółki, zakup reklamy w katalogach/koszty banerów reklamowych oraz kampanii marketingowych przed/i w trakcie Wydarzeń branżowych, usługi budowy/wynajmu i wyposażenia stoiska targowego/powierzchni wystawienniczej, transportu materiałów wystawienniczych na miejsce Wydarzeń branżowych, dojazdu pracowników zaangażowanych w wyjazd na Wydarzenia branżowe, cateringu dla uczestników Wydarzeń branżowych, wynajmu sprzętu audiowizualnego oraz innych urządzeń niezbędnych do prezentacji produktów, oraz
- nieprawidłowe – w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktury dokumentującej nabycie usług noclegowych na rzecz pracowników, którzy byli zaangażowanych w przygotowanie i obsługę stoiska targowego, prezentację produktów oraz nawiązywanie kontaktów biznesowych z potencjalnymi kontrahentami podczas Wydarzeń branżowych.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
18 marca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy kwestii ustalenia, czy przysługuje Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację Działań promocyjnych związanych z Państwa działalnością gospodarczą.
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 29 kwietnia 2025 r.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
A. sp. z o.o. (dalej: Spółka lub Wnioskodawca) jest spółką kapitałową podlegającą nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: Ustawa o CIT).
Ponadto, Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej: Ustawa o VAT).
Spółka należy do międzynarodowej grupy B. (dalej: Grupa), specjalizującej się w produkcji (...).
Głównym przedmiotem działalności Spółki jest sprzedaż i dystrybucja produktów Grupy, a także świadczenie usług marketingowych oraz administracyjnych związanych ze sprzedażą produktów Grupy.
W związku z prowadzoną działalnością, Wnioskodawca podejmuje różne działania, których celem jest promocja produktów, pozyskiwanie nowych klientów oraz rynków zbytu dla produktów Grupy, jak również dbanie o relacje z kluczowymi kontrahentami Spółki.
W celu promocji sprzedaży produktów Grupy, Wnioskodawca podejmuje w szczególności następujące działania promocyjne (dalej: Działania promocyjne):
1.dostarczanie potencjalnym klientom materiałów promocyjnych (np. katalogów, próbników), których celem jest przekazanie informacji o portfelu produktów Grupy,
2.promocja/wyeksponowanie produktów Grupy podczas targów branżowych lub organizowanych/współorganizowanych zamkniętych eventów lub warsztatów produktowych dla kluczowych, niezależnych partnerów Spółki (dalej: Wydarzenia branżowe),
3.przekazywanie potencjalnym oraz obecnym kontrahentom Wnioskodawcy materiałów reklamowych oraz gadżetów z logo Spółki.
Działania promocyjne Spółki mają na celu w szczególności: wyeksponowanie nowych produktów Grupy, wyróżnienie produktów Grupy na tle konkurencji, rozbudowanie sieci kontaktów Spółki poprzez nawiązanie współpracy z nowymi kontrahentami oraz nawiązanie efektywnej współpracy z kluczowymi partnerami Wnioskodawcy.
W związku z realizowanymi Działaniami promocyjnymi, Wnioskodawca ponosi określone wydatki związane z promocją Spółki, które w każdym przypadku zależą od charakteru i specyfiki organizowanych Działań promocyjnych.
Przykładowe Działania promocyjne Spółki zostały szczegółowo przedstawione poniżej.
a. Zakup materiałów reklamowych i gadżetów z logo Spółki
Wydatki poniesione na materiały promocyjne oraz gadżety z logo Spółki, obejmują w szczególności: długopisy, koszulki, skórzane portfele, katalogi produktowe, ulotki oraz próbki produktów. Przy czym, Wnioskodawca pragnie podkreślić, że powyższa lista materiałów i gadżetów promocyjnych ma charakter otwarty i może obejmować również inne gadżety i materiały, które są/będą przekazywane kontrahentom w celu promocji produktów Grupy i są/będą wykorzystywane w działaniach promocyjnych Spółki.
Wydatki związane z zakupem materiałów reklamowych oraz gadżetów z logo Spółki, które są przekazywane kontrahentom, są częścią Działań promocyjnych prowadzonych przez Spółkę. Z kolei, podejmowanie przez Spółkę Działań promocyjnych stanowi w istocie przedmiot jej podstawowej działalności i ma bezpośredni związek z uzyskaniem lub zwiększeniem obrotu Spółki.
Wydatki ponoszone w związku z zakupem materiałów reklamowych oraz gadżetów z logo Spółki mają bezpośredni związek z prowadzoną przez Spółkę działalnością opodatkowaną podatkiem VAT, m.in. z uwagi na następujące okoliczności:
- przekazywanie materiałów reklamowych i gadżetów z logo Spółki kontrahentom i potencjalnym klientom zwiększa rozpoznawalność marki Spółki oraz produktów Grupy, co może prowadzić do zwiększenia sprzedaży,
- materiały promocyjne i gadżety są narzędziem budowania relacji z kontrahentami, co przyczynia się do zachowania i zabezpieczenia źródła przychodów,
- promocja produktów poprzez materiały reklamowe i gadżety pozwala na wyróżnienie się na tle konkurencji, rozbudowanie sieci kontaktów Spółki poprzez nawiązanie współpracy z nowymi kontrahentami oraz nawiązanie efektywnych współprac z kluczowymi partnerami Spółki, co może prowadzić do zwiększenia zainteresowania produktami Grupy i w konsekwencji do wzrostu przychodów Spółki.
Podejmowane przez Spółkę Działania promocyjne - w tym przekazywanie kontrahentom materiałów reklamowych i gadżetów z logo Spółki - wpływają pośrednio na zwiększenie liczby zakupionych produktów przez kontrahentów, co z kolei prowadzi do osiągnięcia wyższego wyniku sprzedaży i dystrybucji produktów Grupy. Z tego powodu, przedmiotowe wydatki są ściśle związane z przedmiotem opodatkowanej działalności Spółki, przyczyniając się tym samym do zwiększenia obrotu Spółki.
b. Organizacja Wydarzeń branżowych
Wnioskodawca pragnie wyjaśnić, że Wydarzenia branżowe, które są przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej obejmują w szczególności:
- specjalistyczne targi organizowane dla branży architektonicznej/budowlanej, podczas których Spółka prezentuje swoje produkty,
- zamknięte eventy organizowane przez Spółkę, podczas których prezentowane są nowe produkty Grupy oraz omawiane są ich właściwości i zastosowania,
- warsztaty produktowe organizowane przez Spółkę, podczas których uczestnicy mają możliwość praktycznego zapoznania się z produktami Grupy oraz ich testowania. W wydarzeniach biorą udział kluczowi partnerzy Spółki, niezależni architekci oraz inni kontrahenci zainteresowani produktami Grupy,
- konferencje branżowe współorganizowane przez Spółkę, podczas których omawiane są najnowsze trendy i innowacje w branży (...). W konferencjach biorą udział eksperci z branży, kluczowi partnerzy Spółki oraz potencjalni kontrahenci.
Wydatki związane z organizacją Wydarzeń branżowych mogą obejmować przede wszystkim:
- koszty reklamy w katalogach targowych/koszty banerów reklamowych oraz kampanii marketingowych przed i w trakcie Wydarzeń branżowych,
- koszty wynajmu powierzchni wystawienniczej - Wydarzenia branżowe odbywają się w określonych miejscach poza siedzibą Spółki (np. w wynajętych salach konferencyjnych hoteli, wynajętych przestrzeniach/salach eventowych itd.),
- koszty budowy/wynajmu i wyposażenia stoiska targowego,
- koszty transportu materiałów wystawienniczych (produktów, próbek oraz sprzętu) na miejsce Wydarzeń branżowych,
- koszty dojazdu i noclegu pracowników zaangażowanych w wyjazd na Wydarzenia branżowe - koszty te ponoszone są wyłącznie na rzecz pracowników Spółki, którzy są zaangażowani w organizację i uczestnictwo w Wydarzeniach branżowych. Pracownicy ci odpowiadają np. za przygotowanie i obsługę stoiska targowego, prezentację produktów oraz nawiązywanie kontaktów biznesowych z potencjalnymi kontrahentami podczas Wydarzeń branżowych. Pracownikami zaangażowanymi w Wydarzenia branżowe mogą być zarówno pracownicy działu sprzedaży, marketingu, jak i techniczni specjaliści, którzy mogą udzielać szczegółowych informacji na temat produktów,
- koszty cateringu dla uczestników Wydarzeń branżowych,
- koszty wynajmu sprzętu audiowizualnego oraz innych urządzeń niezbędnych do prezentacji produktów,
- koszty materiałów promocyjnych (np. katalogów, ulotek) rozdawanych podczas Wydarzeń branżowych.
Przy czym, Wnioskodawca pragnie podkreślić, że powyższa lista wydatków ma charakter otwarty i może obejmować również inne koszty związane z kompleksowym przygotowaniem i organizacją Wydarzeń branżowych.
Celem organizacji Wydarzeń branżowych jest przede wszystkim skuteczna promocja produktów Spółki, nawiązanie kontaktów biznesowych oraz zwiększenie sprzedaży i rozpoznawalności marki. Podczas Wydarzeń branżowych uczestnicy mogą zapoznać się z oferowanym portfelem produktowym, właściwościami poszczególnych produktów oraz strategią sprzedażową Spółki. Celem tych działań jest pośrednie oraz bezpośrednie zachęcenie kontrahentów oraz partnerów do zakupu produktów Grupy.
Podejmowane przez Wnioskodawcę Działania promocyjne, obejmujące organizację Wydarzeń branżowych, stanowią realizację przyjętej strategii sprzedażowej i wpływają pośrednio na zwiększenie liczby zakupionych produktów przez kontrahentów, co z kolei prowadzi bezpośrednio do osiągnięcia wyższego wyniku sprzedaży i dystrybucji produktów Grupy.
Z uwagi na fakt, że głównym przedmiotem działalności Spółki jest sprzedaż i dystrybucja produktów Grupy - istnieje bezpośredni związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy Działaniami promocyjnymi Spółki a uzyskaniem lub zwiększeniem przychodów Spółki. Skutkiem podejmowanych przez Spółkę Działań promocyjnych jest zwiększenie sprzedaży produktów Grupy oraz zintensyfikowanie celów sprzedażowych (zarówno w zakresie ilościowym jak i wartościowym), co w konsekwencji prowadzi do zwiększenia zysków Spółki osiągniętych z tytułu sprzedaży i dystrybucji produktów Grupy.
Wydatki ponoszone w związku z organizacją Wydarzeń branżowych mają bezpośredni związek z prowadzoną przez Spółkę działalnością opodatkowaną podatkiem VAT, m.in. z uwagi na następujące okoliczności:
- organizacja takich wydarzeń pozwala na bezpośrednią prezentację produktów Grupy kluczowym partnerom oraz potencjalnym kontrahentom, co zwiększa szanse na zawarcie nowych kontraktów i zwiększenie sprzedaży,
- Wydarzenia branżowe są miejscem, gdzie Spółka może nawiązać nowe kontakty biznesowe oraz umocnić relacje z istniejącymi kontrahentami, co przyczynia się do zachowania i zabezpieczenia źródła przychodów,
- Promocja produktów podczas Wydarzeń branżowych pozwala na wyróżnienie się na tle konkurencji, co może prowadzić do zwiększenia zainteresowania produktami Grupy i w konsekwencji do wzrostu przychodów Spółki.
Tym samym, wydatki ponoszone przez Spółkę w związku z Działalnością promocyjną mają bezpośredni wpływ na osiągnięcie przez Wnioskodawcę przychodów (lub służą zachowaniu albo zabezpieczeniu źródła przychodów) i związane są bezpośrednio z przedmiotem działalności Wnioskodawcy (przyczyniając się tym samym do osiągania przez Wnioskodawcę obrotu z tytułu czynności opodatkowanych VAT).
Kontrahenci, kluczowi partnerzy oraz potencjalni kontrahenci Spółki to podmioty nabywające produkty bezpośrednio od Spółki, a nie od innych podmiotów z Grupy. Spółka działa jako dystrybutor produktów Grupy na rynku polskim, co oznacza, że to ona dokonuje sprzedaży i dystrybucji tych produktów na rzecz swoich klientów. W związku z tym, wszelkie działania promocyjne i marketingowe podejmowane przez Spółkę mają na celu zwiększenie sprzedaży produktów poprzez bezpośrednie działania Spółki na rzecz jej własnych kontrahentów.
W przypadku kosztów zakupu materiałów reklamowych oraz gadżetów z logo Spółki przekazywanych kontrahentom, zamieszczane jest na nich logo Spółki (a nie logo Grupy, której produkty są dystrybuowane). Spółka jest bezpośrednim dystrybutorem produktów Grupy na rynku polskim. Umieszczanie logo A. na materiałach promocyjnych jest strategicznym działaniem mającym na celu wzmocnienie pozycji na rynku oraz podkreślenie roli Spółki jako głównego dystrybutora produktów Grupy B. w Polsce. Spółka, pełni kluczową rolę w dystrybucji produktów A. na rynku polskim, co czyni ją bezpośrednim punktem kontaktowym dla klientów w Polsce. Podejmowane Działania promocyjne mają na celu zwiększenie rozpoznawalności Spółki jako dystrybutora oraz budowanie jej marki na rynku. Logo Spółki jest identyfikowane z jakością i niezawodnością produktów Grupy, co przyczynia się do zwiększenia zaufania kontrahentów i potencjalnych klientów. Wnioskodawca pragnie również wyjaśnić, że logo Spółki jest tożsame z logo innych spółek A. wchodzących w skład Grupy. Logo A. jest wspólnym znakiem identyfikacyjnym dla wszystkich spółek wchodzących w skład Grupy.
Faktury dokumentujące ponoszone wydatki związane z realizacją Działalności promocyjnej (w tym również wydatki poniesione w związku z zakupem materiałów reklamowych oraz gadżetów z logo Spółki czy organizacją Wydarzeń branżowych) są/będą wystawione na Spółkę.
Uzupełnienie opisu stanu faktycznego w zakresie podatku od towarów i usług
W odpowiedzi na pytania wskazali Państwo:
1.Czy materiały promocyjne oraz gadżety z logo Spółki, które będą Państwo przekazywać kontrahentom w ramach Działań promocyjnych mających na celu promocję produktów Grupy, będą udostępniane odpłatnie, czy nieodpłatnie? wskazali Państwo:
Odpowiedź: Materiały promocyjne oraz gadżety z logo Spółki są nabywane przez Wnioskodawcę w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, w celu ich nieodpłatnego przekazania na rzecz kontrahentów, w związku z podejmowanymi działaniami reklamowymi Spółki. Podejmowane działania promocyjne wpływają pośrednio na zwiększenie liczby zakupionych produktów przez kontrahentów, co z kolei prowadzi do osiągnięcia wyższego wyniku sprzedaży i dystrybucji produktów Grypy. Z tego powodu, przedmiotowe wydatki są ściśle związane z przedmiotem opodatkowanej działalności Spółki, przyczyniając się tym samym do zwiększenia obrotu Spółki.
2.Czy udział kontrahentów w Wydarzeniach branżowych będzie nieodpłatny?
Odpowiedź: Wnioskodawca pragnie wyjaśnić, że udział kontrahentów w Wydarzeniach branżowych będzie nieodpłatny. Podejmowane przez Wnioskodawcę Działania promocyjne, obejmujące organizację Wydarzeń branżowych stanowią realizację strategii sprzedażowej i wpływają pośrednio na zwiększenie liczby zakupionych produktów, co z kolei prowadzi bezpośrednio do osiągnięcia wyższego wyniku sprzedaży i dystrybucji produktów Grupy.
3.Czy będą Państwo nabywać poszczególne świadczenia składające się na organizację Wydarzeń branżowych od różnych usługodawców/dostawców, czy przy każdej organizacji Wydarzeń branżowych ten sam podmiot będzie odpowiadał za ich organizację i przygotowanie, czy też będą to różni usługodawcy/dostawcy? Proszę opisać.
Odpowiedź: W przypadku Działań promocyjnych polegających na wyeksponowaniu produktów Grupy podczas targów branżowych, Spółka najczęściej będzie korzystała z usług różnych podmiotów. Tym samym wydatki za poszczególne usługi (np. budowa/wynajem i wyposażenie stoiska targowego, przygotowanie bannerów reklamowych oraz rozdawanych podczas wydarzeń materiałów promocyjnych, np. katalogów, ulotek) stanowić będą odrębne świadczenia, które zostaną udokumentowane osobnymi fakturami za poszczególne wydatki.
Z kolei w przypadku Działań promocyjnych, polegających na organizowaniu/współorganizowaniu zamkniętych eventów lub warsztatów produktowych dla kluczowych, niezależnych partnerów Spółki, w zależności od charakteru wydarzenia, świadczenia składające się na jego organizację mogą być nabywane zarówno od jednego dostawcy, jak i od różnych usługodawców. Na kompleksową usługę organizacji Wydarzenia branżowego mogą składać się np. wynajęcie Spółce przestrzeni wystawienniczej, zapewnienie cateringu dla uczestników wydarzenia oraz zapewnienie sprzętu audiowizualnego przez jednego usługodawcę.
Wnioskodawca pragnie wyjaśnić, że w przypadku nabycia kompleksowej usługi organizacji Wydarzenia branżowego, celem nabycia takiej usługi jest zlecenie zorganizowanie wydarzenia przez podmiot zewnętrzny, który zobowiązany jest do zapewnienia wszystkich elementów niezbędnych do wykonania tej usługi. W ramach kompleksowej usługi, nabywane przez Spółkę świadczenia, które składają się na takie Wydarzenie nie mają charakteru samoistnego, lecz tworzą w aspekcie ekonomicznym jedną całość, tj. usługę organizacji Wydarzenia branżowego.
4.Czy z zawartej przez Państwa z usługodawcą/usługodawcami umowy na organizację Wydarzeń branżowych będzie wynikało, że nabywają Państwo jedną kompleksową usługę organizacji Wydarzeń branżowych, na którą składają się wymienione przez Państwa we wniosku elementy (wydatki) przyporządkowane do Wydarzeń branżowych, czy też będą Państwo nabywać poszczególne odrębne od siebie świadczenia (towary i usługi) i każdy z tych wydatków zostanie/został poniesiony odrębnie?
Odpowiedź: W zależności od charakteru wydarzenia, świadczenia składające się na jego organizację mogą być nabywane przez Spółkę zarówno jako usługa kompleksowa (świadczona przez jednego dostawcę usługi), jak również jako poszczególne, odrębne od siebie świadczenia (nabywane od różnych dostawców). W przypadku Działań promocyjnych, polegających na współorganizowaniu wydarzeń, wydatki poniesione na organizację wydarzenia mogą być również refakturowane na Spółkę przez głównego organizatora.
Pytanie w zakresie podatku od towarów i usług (oznaczone we wniosku nr 1)
Czy w przedstawionym stanie faktycznym Spółka ma prawo do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację Działań promocyjnych Spółki, związanych z bezpośrednio z przedmiotem działalności Wnioskodawcy, pod warunkiem niezaistnienia ograniczeń wskazanych w art. 88 ustawy o VAT?
Państwa stanowisko w sprawie
Państwa zdaniem, Spółka ma prawo do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację Działań promocyjnych Spółki, związanych bezpośrednio z przedmiotem działalności Wnioskodawcy, pod warunkiem niezaistnienia ograniczeń wskazanych w art. 88 ustawy o VAT.
Uzasadnienie stanowiska w zakresie podatku VAT
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Przy czym, ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT. Przepis ten bowiem określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Z powołanych przepisów ustawy o VAT wynika zatem, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podatnikowi wówczas, gdy zostaną spełnione łącznie określone warunki:
1.odliczenia dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług,
2.towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług,
3.faktura dokumentuje czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług na terytorium Polski, czyli została na niej wskazana kwota podatku.
Zatem, odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza jednocześnie możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku dostawy towarów lub świadczenia usług zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Niemniej, podkreślić należy, że ustawodawca nie precyzuje, w jakim zakresie oraz w jaki sposób nabywane towary i usługi powinny być wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych. Zatem, przyjąć należy, że związek ten może być zarówno bezpośredni i pośredni.
O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży (towary handlowe) lub gdy nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy. Wówczas, zakupy takie bezpośrednio wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.
Z kolei o pośrednim związku dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić w przypadku, gdy ponoszone wydatki mają związek z ogólnym przedmiotem działalności podatnika i całokształtem funkcjonowania jego przedsiębiorstwa. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają pośredni związek z działalnością podmiotu, musi istnieć związek przyczynowo- skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług, a powstaniem obrotu. Zatem, o pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup określonych towarów i usług ma wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczyniając się tym samym do generowania obrotu podatnika.
Podsumowując powyższe, na gruncie wskazanych powyżej regulacji, warunkiem odliczenia VAT jest istnienie związku pomiędzy zakupami a konkretną transakcją opodatkowaną, gdyż w takim przypadku poniesione wydatki stanowią element cenotwórczy transakcji obciążonych podatkiem należnym, rodzącym prawo do jego odliczenia.
Odnosząc powyższe do przedstawionego stanu faktycznego, w ocenie Wnioskodawcy, Spółka ma prawo do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację Działań promocyjnych Spółki, związanych bezpośrednio z przedmiotem działalności Wnioskodawcy, co wynika z następujących okoliczności.
Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT. Głównym przedmiotem działalności Spółki jest sprzedaż i dystrybucja produktów Grupy, a także świadczenie usług marketingowych oraz administracyjnych związanych ze sprzedażą produktów Grupy. Zatem, podejmowanie przez Spółkę Działań promocyjnych stanowi w istocie przedmiot jej podstawowej działalności i ma bezpośredni związek z uzyskaniem lub zwiększeniem obrotu Spółki.
Powyższe wynika z faktu, że skutkiem podejmowanych przez Spółkę Działań promocyjnych jest zwiększenie sprzedaży produktów Grupy oraz zintensyfikowanie celów sprzedażowych (zarówno w zakresie ilościowym jak i wartościowym), co w konsekwencji prowadzi do zwiększenia zysków Spółki osiągniętych z tytułu sprzedaży i dystrybucji produktów Grupy.
Tym samym, zdaniem Wnioskodawcy istnieje związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy wydatkami ponoszonymi przez Spółkę w związku z Działalnością promocyjną a powstaniem obrotu Spółki. Podkreślić należy, że wydatki te związane są ściśle z przedmiotem opodatkowanej działalności Wnioskodawcy, przyczyniając się tym samym do osiągania przez Wnioskodawcę obrotu z tytułu czynności opodatkowanych VAT.
Z uwagi na powołane przepisy ustawy o VAT oraz przedstawione okoliczności sprawy, stwierdzić należy, że skoro wydatki ponoszone przez Spółkę w związku z Działalnością promocyjną mają pośredni wpływ na wysokość osiąganych przez nią obrotów, (tj. mają związek ze zwiększeniem sprzedaży produktów Grupy, a w rezultacie z prowadzoną przez Spółkę działalnością opodatkowaną podatkiem VAT), to na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, Spółka ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na podstawie otrzymanych faktur dokumentujących wydatki ponoszone na Działalność promocyjną.
Jednocześnie, zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do ponoszonych przez Spółkę wydatków związanych z Działalnością promocyjną nie mają zastosowania przesłanki negatywne określone w art. 88 ustawy o VAT, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Zatem Wnioskodawca stoi na stanowisku, że Spółka ma do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację Działań promocyjnych Spółki, związanych bezpośrednio z przedmiotem działalności Wnioskodawcy, pod warunkiem niezaistnienia ograniczeń wskazanych w art. 88 ustawy o VAT.
Powyższe stanowisko potwierdzają wydane dotychczas przez organ podatkowy interpretacje indywidualne w zakresie prawa do odliczenia VAT od wydatków na usługi reklamowe/marketingowe, np.:
- interpretacja indywidualna z dnia 26 marca 2024 r., sygn. 0114-KDIP1-1.4012.61.2024.1.EW, w której wskazano, że: „Mając na uwadze obowiązujące przepisy oraz opis sprawy należy stwierdzić, że skoro, jak wyżej wskazano, spełnione są przesłanki z art. 86 ust. 1 ustawy, to przysługuje Pani prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktury dokumentującej nabycie w ramach zawartej umowy usług marketingowych. Przy czym prawo to Pani przysługuje, o ile nie wystąpią przesłanki negatywne wymienione w art. 88 ustawy.”
- interpretacja indywidualna z dnia 9 lutego 2024 r., sygn. 0111-KDIB3-1.4012.852.2023.4.WN, zgodnie z którą: „Z uwagi na powołane przepisy oraz przedstawione okoliczności sprawy, stwierdzić należy, że skoro nabywane przez Państwa usługi marketingowe, które mają pośredni wpływ na wysokość osiąganych przez Państwa obrotów, tj. mają związek ze zwiększeniem produkcji i dystrybucją Państwa produktów, a w rezultacie z prowadzoną przez Państwa działalnością opodatkowaną podatkiem VAT, to przysługuje Państwu, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na podstawie otrzymanych faktur dokumentujących zakup ww. usług marketingowych. Prawo to przysługuje Państwu pod warunkiem niezaistnienia ograniczeń wskazanych w art. 88 ustawy.”
oraz wydane wyroki, np.:
- wyrok TSUE z 22 lutego 2001 r. (C-408/98) w sprawie Abbey National, w której TSUE uznał, że: „dla powstania prawa do odliczenia nie jest konieczne powiązanie danych wydatków z konkretną czynnością opodatkowaną, lecz wystarczający jest związek tych wydatków z całokształtem opodatkowanej VAT działalności gospodarczej podatnika”; oraz
- wyrok NSA z 18 września 2019 r. (sygn. I FSK 919/17), zgodnie z którym: „W przypadku podatników prowadzących działalność gospodarczą wyłącznie opodatkowaną nie powinno być większych trudności z oceną istnienia bezpośredniego związku między zakupami, a poszczególnymi transakcjami podlegającymi opodatkowaniu. Poza jednak zakupami bezpośrednio związanymi z transakcjami opodatkowanymi podatnik ponosi także inne koszty umożliwiające prowadzenie działalności gospodarczej, które trudno jest przypisać do konkretnych transakcji opodatkowanych. Chodzi w tym przypadku o koszty ogólne prowadzenia działalności opodatkowanej, bez ponoszenia których działalność gospodarcza podatnika byłaby utrudniona, bądź mniej efektywna czy też w niektórych przypadkach niemożliwa. W orzecznictwie TSUE nie budzi wątpliwości, że prawo do odliczenia zostaje również przyznane podatnikowi nawet w przypadku braku bezpośredniego i ścisłego związku pomiędzy konkretną transakcją powodującą naliczenie podatku a jedną lub większą liczbą transakcji objętych podatkiem należnym, które rodzą prawo do odliczenia, gdy koszty usług lub dostaw towarów należą do jego kosztów ogólnych i jako takie stanowią elementy cenotwórcze dostarczanych towarów lub świadczonych usług. Koszty te zachowują bowiem bezpośredni i ścisły związek z całą działalnością gospodarczą podatnika”.
Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie przedstawionego stanowiska.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest:
- prawidłowe – w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących nabycie kompleksowej usługi organizacji Wydarzenia branżowego oraz z faktur dokumentujących odrębnie poniesione wydatki na zakup materiałów reklamowych oraz gadżetów z logo Spółki, zakup reklamy w katalogach/koszty banerów reklamowych oraz kampanii marketingowych przed/i w trakcie Wydarzeń branżowych, usługi budowy/wynajmu i wyposażenia stoiska targowego/powierzchni wystawienniczej, transportu materiałów wystawienniczych na miejsce Wydarzeń branżowych, dojazdu pracowników zaangażowanych w wyjazd na Wydarzenia branżowe, cateringu dla uczestników Wydarzeń branżowych, wynajmu sprzętu audiowizualnego oraz innych urządzeń niezbędnych do prezentacji produktów, oraz
- nieprawidłowe – w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktury dokumentującej nabycie usług noclegowych na rzecz pracowników, którzy byli zaangażowanych w przygotowanie i obsługę stoiska targowego, prezentację produktów oraz nawiązywanie kontaktów biznesowych z potencjalnymi kontrahentami podczas Wydarzeń branżowych.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”.
W myśl tego przepisu:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a) nabycia towarów i usług,
b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z powołanych przepisów art. 86 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione łącznie określone warunki:
- odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług,
- towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego),
- faktura dokumentuje czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług na terytorium Polski, czyli została na niej wskazana kwota podatku.
Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.
Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
W myśl art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem:
a) (uchylona)
b) nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób,
c) usług noclegowych nabywanych w celu ich odprzedaży, opodatkowanych u tego podatnika na podstawie art. 8 ust. 2a.
Ponadto, zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Natomiast w myśl art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
W tym miejscu należy wskazać, że zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wyznacza czynnik przedmiotowy – opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów lub odpłatne świadczenie usług oraz czynnik podmiotowy – czynności muszą być wykonywane przez podatnika działającego w takim charakterze w odniesieniu do tych czynności.
Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Według art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Z opisu sprawy wynika, że:
- Spółka należy do międzynarodowej Grupy specjalizującej się w produkcji (...) i jest czynnym podatnikiem podatku VAT,
- głównym przedmiotem działalności Spółki jest sprzedaż i dystrybucja produktów Grupy, a także świadczenie usług marketingowych oraz administracyjnych związanych ze sprzedażą produktów Grupy,
- w ramach prowadzonej działalności Spółka podejmuje różne działania, których celem jest promocja produktów, pozyskiwanie nowych klientów oraz rynków zbytu dla produktów Grupy, jak również dbanie o relacje z kluczowymi kontrahentami Spółki,
- w celu promocji sprzedaży produktów Grupy Spółka podejmuje Działania promocyjne, wśród których wymienić należy:
- zakup materiałów reklamowych i gadżetów z logo Spółki,
- organizację Wydarzeń branżowych takich jak np.: specjalistyczne targi, zamknięte eventy, warsztaty produktowe czy konferencje branżowe,
- w Wydarzeniach branżowych uczestniczą kluczowi partnerzy Spółki, niezależni architekci, eksperci z branży architektonicznej/budowlanej, potencjalni i obecni kontrahenci Spółki,
- kontrahenci, kluczowi partnerzy oraz potencjalni kontrahenci Spółki to podmioty nabywające produkty bezpośrednio od Spółki, a nie od innych podmiotów z Grupy, Spółka działa więc jako dystrybutor produktów Grupy na rynku polskim co oznacza, że to Spółka dokonuje sprzedaży i dystrybucji tych produktów na rzecz swoich klientów.
Wydatki na zakup materiałów reklamowych oraz gadżetów z logo Spółki obejmują w szczególności:
- długopisy,
- koszulki,
- skórzane portfele,
- katalogi produktowe,
- ulotki oraz próbki produktów.
Powyższa lista materiałów i gadżetów promocyjnych ma charakter otwarty i może obejmować również inne gadżety i materiały, które są/będą przekazywane kontrahentom w celu promocji produktów Grupy i są/będą wykorzystywane w działaniach promocyjnych Spółki. Materiały promocyjne oraz gadżety z logo Spółki są nabywane przez Spółkę w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, w celu ich nieodpłatnego przekazania na rzecz kontrahentów, w związku z podejmowanymi działaniami reklamowymi Spółki.
Wydatki związane z organizacją Wydarzeń branżowych obejmują w szczególności:
- koszty reklamy w katalogach targowych/koszty banerów reklamowych oraz kampanii marketingowych przed i w trakcie Wydarzeń branżowych,
- koszty wynajmu powierzchni wystawienniczej,
- koszty budowy/wynajmu i wyposażenia stoiska targowego,
- koszty transportu materiałów wystawienniczych (produktów, próbek oraz sprzętu) na miejsce Wydarzeń branżowych,
- koszty dojazdu pracowników zaangażowanych w wyjazd na Wydarzenia branżowe,
- koszty noclegu uczestników Wydarzeń branżowych zaangażowanych na wyjazd na Wydarzenia branżowe,
- koszty cateringu dla uczestników Wydarzeń branżowych,
- koszty wynajmu sprzętu audiowizualnego oraz innych urządzeń niezbędnych do prezentacji produktów,
- koszty materiałów promocyjnych (np. katalogów, ulotek) rozdawanych podczas Wydarzeń branżowych.
Faktury dokumentujące ponoszone wydatki związane z realizacją Działalności promocyjnej (w tym również wydatki poniesione w związku z zakupem materiałów reklamowych oraz gadżetów z logo Spółki czy organizacją Wydarzeń branżowych) są/będą wystawione na Spółkę.
W przedmiotowej sprawie mają Państwo wątpliwości czy Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację Działań promocyjnych związanych z przedmiotem działalności Spółki.
Aby ocenić prawidłowość Państwa stanowiska w przedmiotowym zakresie w pierwszej kolejności należy rozstrzygnąć, czy w analizowanej sytuacji, dokonują Państwo nabycia kompleksowej usługi w ramach podejmowanych Działań promocyjnych.
Generalnie system podatku od wartości dodanej opiera się na zasadzie, że każde świadczenie jest traktowane odrębnie i niezależnie na potrzeby opodatkowania tym podatkiem.
Ani dyrektywa Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11.12.2006, str. 1, ze zm.), ani też przepisy krajowe nie zawierają definicji świadczenia złożonego. Brak również szczególnych uregulowań dotyczących przesłanek uznawania danego świadczenia za świadczenie złożone. Ocena, w jakich okolicznościach świadczenia powiązane należy traktować jako świadczenia jednolite, kształtowana jest na bazie orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.
W szczególności wskazać należy wyrok Trybunału z 6 lipca 2006 r. w sprawie C-251/05 Talacre Beach Caravan Sales Ltd, w którym Trybunał stwierdził, że:
„należy dać prymat ochronie zasady, nierozszerzania zwolnienia podatkowego nad traktowaniem kilku dostaw jako świadczenia złożonego, opodatkowanego wedle zasad dotyczących świadczenia głównego. Każde odstępstwo od zasadniczej stawki podatku od towarów i usług winno być zatem interpretowane ściśle i ta ogólna zasada musi być brana bezwzględnie pod uwagę przy ocenie okoliczności konkretnej sprawy”.
W pewnych jednak okolicznościach formalnie odrębne świadczenia, które mogą być wykonywane oddzielnie, a zatem, odpowiednio, prowadzić do opodatkowania lub zwolnienia, należy uważać za jednolitą czynność, gdy nie są one niezależne (por. np. wyrok TSUE z 2 grudnia 2010 r. w sprawie C-276/09 Everything Everywhere Ltd, z 27 września 2012 r. w sprawie C-392/11 Field Fisher Waterhouse LLP, z 17 stycznia 2013 r. w sprawie C-224/11 BGŻ Leasing sp. z o.o.). Orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej zawiera zatem wskazówki dotyczące warunków, jakie muszą być spełnione, żeby uznać określony zespół świadczeń za świadczenie złożone.
Jedna transakcja występuje zatem wtedy, gdy dwa lub więcej elementów albo dwie lub więcej czynności, dokonane przez podatnika, są ze sobą tak ściśle związane, że tworzą obiektywnie tylko jedno niepodzielne świadczenie gospodarcze, którego rozdzielenie miałoby charakter sztuczny (por. np. wyrok TSUE z 25 lutego 1999 r. w sprawieC-349/96 Card Protection Plan Ltd, ww. wyrok C-392/11; ww. wyrok TSUE C-224/11; lub też wyrok TSUE z 27 czerwca 2013 r. w sprawie C-155/12 RR Donnelley Global Tumkey Solutions Poland sp. z o.o.).
Ponadto jedno lub więcej świadczeń stanowi świadczenie główne, natomiast pozostałe świadczenie lub świadczenia stanowią świadczenie lub świadczenia dodatkowe/pomocnicze, traktowane z punktu widzenia podatkowego tak jak świadczenie główne tj. dzielące los prawny świadczenia głównego. W szczególności świadczenie należy uznać za dodatkowe/pomocnicze w stosunku do świadczenia głównego, jeżeli nie stanowi ono dla klienta celu samo w sobie, lecz służy skorzystaniu w jak najlepszy sposób ze świadczenia głównego, tj. stanowi środek do korzystania na jak najlepszych warunkach z tego świadczenia (por. ww. wyrok TSUE C-349/96, C-392/11, C-224/11 lub też C-155/12).
Poza tym w wyroku z 21 lutego 2008 r. w sprawie C-425/06 Part Service Srl Trybunał wskazał, że aby stwierdzić, czy mamy do czynienia z tzw. usługą kompleksową, należy w pierwszej kolejności poszukiwać elementów charakterystycznych dla rozpatrywanej czynności celem określenia, czy podatnik dostarcza konsumentowi kilka odrębnych świadczeń głównych, czy też jedno świadczenie. W orzeczeniu tym Trybunał wskazał na konieczność dokonania analizy charakteru transakcji także z punktu widzenia nabywcy, z uwagi na fakt, że to właśnie perspektywa nabywcy powinna być podstawą do ustalenia, jaki był rzeczywisty charakter świadczenia. Tak również TSUE orzekł w wyroku z 10 marca 2011 r. w sprawach połączonych C-497/09, C-499/09, C-501/09 i C-502/09:
„W szczególności świadczenie należy uznać za dodatkowe w stosunku do świadczenia głównego, jeżeli nie stanowi ono dla klienta celu samo w sobie, lecz służy skorzystaniu w jak najlepszy sposób ze świadczenia głównego”.
Natomiast w wyroku z 27 października 2005 r. w sprawie 041/04 Levob Verzekeringen BV, OV Bank NV, Trybunał wskazał, że art. 2 (1) VI Dyrektywy:
„należy interpretować w ten sposób, że jeżeli dwa lub więcej niż dwa świadczenia (lub czynności) dokonane przez podatnika na rzecz konsumenta, rozumianego jako konsumenta przeciętnego, są tak ściśle związane, że obiektywnie tworzą one w aspekcie gospodarczym jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter, to wszystkie te świadczenia lub czynności stanowią jednolite świadczenie do celów stosowania podatku od wartości dodanej”.
Powyższe oznacza, że dla oceny, czy w danej sytuacji są spełnione przesłanki dla uznania danego zespołu świadczeń za jedno świadczenie kompleksowe jest ocena, czy w przypadku wydzielenia poszczególnych świadczeń, dla nabywcy będą one miały istotną wartość. Ważne jest, czy świadczenia są ze sobą ściśle powiązane w taki sposób, że samodzielnie nie przynoszą wymaganej, praktycznej korzyści z punktu widzenia przeciętnego konsumenta. Nie ma znaczenia subiektywny punkt widzenia dostawcy lub odbiorcy świadczenia. Istnienie jednego świadczenia złożonego nie wyklucza zastosowanie do poszczególnych jego elementów odrębnych cen.
Jeżeli jednak w skład świadczonej usługi wchodzić będą czynności, które nie służą wyłącznie wykonaniu czynności głównej, zasadniczej, lecz mogą mieć również charakter samoistny, to wówczas nie ma podstaw dla traktowania ich jako elementu czynności kompleksowej.
W celu ustalenia, czy świadczenia stanowią kilka niezależnych świadczeń czy jedno świadczenie, należy poszukiwać elementów charakterystycznych dla rozpatrywanej transakcji (por. ww. wyrok TSUE C-392/11 lub C-224/11). Nie ma jednak bezwzględnej zasady dotyczącej ustalania zakresu danego świadczenia z punktu widzenia podatku VAT, a co za tym idzie, w celu ustalenia zakresu danego świadczenia należy wziąć pod uwagę ogół okoliczności, w jakich ma miejsce dana transakcja.
We wniosku wskazali Państwo, że na Organizację Wydarzeń branżowych Spółka ponosi szereg wydatków, w szczególności ponosi koszty reklamy w katalogach targowych/koszty banerów reklamowych oraz kampanii marketingowych przed i w trakcie Wydarzeń branżowych, wynajmu powierzchni wystawienniczej, budowy/wynajmu i wyposażenia stoiska targowego, transportu materiałów wystawienniczych (produktów, próbek oraz sprzętu) na miejsce Wydarzeń branżowych, dojazdu i noclegu pracowników zaangażowanych w wyjazd na Wydarzenia branżowe, cateringu dla uczestników Wydarzeń branżowych, wynajmu sprzętu audiowizualnego oraz innych urządzeń niezbędnych do prezentacji produktów, materiałów promocyjnych (np. katalogów, ulotek) rozdawanych podczas Wydarzeń branżowych.
W zależności od charakteru organizowanego Wydarzenia branżowego, świadczenia składające się na jego organizację mogą być nabywane przez Spółkę zarówno jako usługa kompleksowa (świadczona przez jednego dostawcę usługi), jak również jako poszczególne, odrębne od siebie świadczenia (nabywane od różnych usługodawców/dostawców).
W przypadku Działań promocyjnych polegających na wyeksponowaniu produktów Grupy podczas targów branżowych, Spółka najczęściej będzie korzystała z usług różnych podmiotów, a wydatki za poszczególne usługi (np. budowa/wynajem i wyposażenie stoiska targowego, przygotowanie bannerów reklamowych oraz rozdawanych podczas wydarzeń materiałów promocyjnych, np. katalogów, ulotek) stanowić będą odrębne świadczenia, które zostaną udokumentowane osobnymi fakturami za poszczególne wydatki.
Z kolei w przypadku Działań promocyjnych polegających na organizowaniu zamkniętych eventów lub warsztatów produktowych dla kluczowych, niezależnych partnerów Spółki, w zależności od charakteru wydarzenia, świadczenia składające się na jego organizację mogą być nabywane zarówno od jednego dostawcy, jak i od różnych usługodawców. Na kompleksową usługę organizacji takiego Wydarzenia branżowego mogą składać się np. wynajęcie przestrzeni wystawienniczej, zapewnienie cateringu dla uczestników Wydarzenia oraz zapewnienie sprzętu audiowizualnego przez jednego usługodawcę. Wskazują Państwo, że w przypadku nabycia kompleksowej usługi organizacji Wydarzenia branżowego, celem nabycia takiej usługi jest zlecenie zorganizowania Wydarzenia przez podmiot zewnętrzny, który zobowiązany jest do zapewnienia wszystkich elementów niezbędnych do wykonania tej usługi. W ramach kompleksowej usługi, nabywane przez Spółkę świadczenia, które składają się na takie Wydarzenie nie mają charakteru samoistnego, lecz tworzą w aspekcie ekonomicznym jedną całość, tj. usługę organizacji Wydarzenia branżowego.
Na podstawie powyższego opisu należy stwierdzić, że w ww. okolicznościach, wyłącznie usługa organizacji Wydarzenia branżowego (np. zamknięty event lub warsztaty produktowe) nabyta od jednego usługodawcy obejmująca opisane wyżej świadczenia jak wynajęcie przestrzeni wystawienniczej, zapewnienie cateringu dla uczestników Wydarzenia oraz zapewnienie sprzętu audiowizualnego, stanowi świadczenie kompleksowe, a poszczególne czynności w ramach tego świadczenia stanowią element świadczenia głównego, którym jest organizacja danego Wydarzenia branżowego. Można bowiem w powyższych okolicznościach mówić o jednym świadczeniu głównym – organizacji Wydarzenia branżowego, na które składają się inne świadczenia pomocnicze stanowiące elementy usługi kompleksowej, takie jak wymienione powyżej. Dlatego też nabywaną przez Spółkę usługę organizacji Wydarzenia branżowego (od jednego kontrahenta/usługodawcy) można uznać za usługę kompleksową, zaś czynności wchodzące w jej skład należy uznać za świadczenia pomocnicze.
W przypadku natomiast nabywania przez Spółkę od różnych usługodawców/dostawców świadczeń (np. budowa/wynajem i wyposażenie stoiska targowego, przygotowanie bannerów reklamowych oraz rozdawanych podczas wydarzeń materiałów promocyjnych, np. katalogów, ulotek) składających się na organizację Wydarzeń branżowych (np. targów), dokumentowane osobnymi fakturami, zgodnie z Państwa wskazaniem, będą stanowić odrębne od siebie świadczenia, które należy w kontekście prawa do odliczenia podatku VAT analizować odrębnie.
Odnosząc się natomiast do kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego należy wskazać, że zgodnie z przytoczonym wcześniej art. 86 ust. 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Przy czym prawo to nie przysługuje – nawet gdy określone wcześniej warunki są spełnione – w sytuacji wystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy.
Należy w tym miejscu wskazać, że ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje ani pojęcia usług gastronomicznych, ani pojęcia usług cateringowych. Posiłkując się zatem definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN przyjąć należy, że usługa gastronomiczna polega na przygotowaniu i podaniu posiłku w miejscu, w którym jest on przyrządzany, tj. w restauracji czy innym lokalu. Catering oznacza natomiast dostarczenie przygotowanych posiłków w miejsce wskazane przez zamawiającego, np. do siedziby spółki. W świetle powyższego uznać należy, że catering różni się od usług gastronomicznych.
Pojęcie „usług gastronomicznych” rozumiane jest wąsko. Jego zakres znaczeniowy pokrywa się z tym określonym w art. 6 ust. 1 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112; Dz. Urz. UE L 77 z 23.03.2011, str. 1, ze zm.) dla „usług restauracyjnych”, które zdefiniowane zostały jako świadczone w lokalu należącym do usługodawcy usługi polegające na dostarczaniu gotowej lub niegotowej żywności i napojów, przeznaczonych do spożycia przez ludzi, wraz z odpowiednimi usługami wspomagającymi pozwalającymi na ich natychmiastowe spożycie. Dostarczanie żywności lub napojów albo też żywności i napojów stanowić ma przy tym jedynie element większej całości, w której przeważać powinny usługi.
Podobnie wypowiedział się również Trybunał Sprawiedliwości UE w wyroku w sprawie C-231/94 Faalborg-Gelting. W powyższym orzeczeniu TSUE udzielił odpowiedzi na pytanie, kiedy mamy do czynienia z usługą restauracyjną, a kiedy ze sprzedażą żywności „na wynos”, t.j. de facto z dostawą towarów. Jak zauważył TSUE, usługa restauracyjna jest rezultatem szeregu czynności, począwszy od gotowania potrawy do jej serwowania, przy czym jednocześnie do dyspozycji klienta pozostaje infrastruktura, w tym jadalnia z pomieszczeniami sąsiadującymi (np. szatnia), umeblowanie i zastawa stołowa. Osoby, które w ramach wykonywania swojego zawodu pracują w restauracjach, wykonują na rzecz nabywcy posiłków wiele czynności, takich jak nakrywanie do stołu, doradzanie klientowi i objaśnianie szczegółów dotyczących posiłków w menu, podawanie do stołu i sprzątanie po zakończeniu konsumpcji. Usługi restauracyjne charakteryzuje zatem cały zespół cech i czynności, przy czym dostawa posiłku jest jedynie częścią usługi, choć stanowi dominujący element. Zatem należy je klasyfikować dla celów VAT jako świadczenie usług. Jednocześnie TSUE podkreślił, że sytuacja wygląda odmiennie, jeśli transakcja dotyczy posiłków „na wynos” i nie obejmuje usługi mającej na celu uzyskanie wzrostu konsumpcji na miejscu przy odpowiednim podaniu potrawy. Wtedy mamy do czynienia z dostawą towarów (tj. żywności).
Wprawdzie powyższy wyrok dotyczył rozstrzygnięcia kwestii miejsca opodatkowania określonych czynności, jednak zaprezentowany przez TSUE podział na usługi restauracyjne oraz dostarczanie żywności „na wynos” może być pomocny przy ustaleniu rzeczywistego charakteru cateringu. Wyrok ten w pośredni sposób pomaga odróżniać klasyczne usługi gastronomiczne od cateringu, rozumianego jako przygotowanie i dostarczenie żywności we wskazane miejsce.
Usługi restauracyjne i cateringowe, choć bardzo podobne, nie są tożsame. Ich różnice są bardzo istotne z punktu widzenia podatku VAT.
W świetle powyższego przyjąć należy, że wyłączenie, o którym mowa cyt. wyżej art. 88 ust. 1 pkt 4 lit. b ustawy dotyczy tylko usług gastronomicznych rozumianych jako usługi restauracyjne. Nie obejmuje ono natomiast usług cateringowych.
Biorąc pod uwagę, że prawo do odliczenia powinno być realizowane natychmiast po powstaniu podatku naliczonego, decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia będzie miał zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. Przy czym związek ten może mieć charakter bezpośredni lub pośredni.
O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą, np. dalszej odsprzedaży (towary handlowe) lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy. Bezpośrednio wiążą się więc z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.
Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością przedsiębiorcy można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa – mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganym przez podatnika obrotem opodatkowanym. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podmiotu, istnieć musi związek przyczynowo - skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług, a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podmiot obrotu.
Istnienie związku między nabywanymi towarami i usługami a transakcjami opodatkowanymi podatnika jest traktowane jako niezbędny wymóg powstania prawa do odliczenia podatku również w Dyrektywie 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej. Stanowisko powyższe znajduje również potwierdzenie w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.
Zasada neutralności podatku VAT, a także kwestia pośredniego związku pomiędzy podatkiem naliczonym VAT a czynnościami opodatkowanymi jako warunku wystarczającego do zachowania prawa do odliczenia VAT były przedmiotem licznych orzeczeń TSUE m.in.: wyrok z 15 stycznia 1998 r. w sprawie C-37/95 (Państwo Belgijskie v. Ghent Coal Terminal NV), wyrok z 22 lutego 2001 r. w sprawie C-408/96 (Abbey National plc v. Commissioners of Customs & Excisie), wyrok z 26 maja 2005 r. w sprawie C-465/03 (Kretztechnik AG v. Finanzamt Linz), wyrok z 27 września 2001 r. w sprawie C-16/00 (CIBO Particiationis SA v. Directeur region al des impots du Nord-Pas-de-Calats). TSUE podkreślał, że co do zasady, prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przysługuje podatnikom wówczas, gdy istnieje bezpośredni związek poniesionych wydatków ze sprzedażą opodatkowaną. Jednakże, brak bezpośredniego związku z konkretną czynnością podlegającą opodatkowaniu nie wyklucza prawa odliczenia podatku VAT w przypadku tzw. kosztów ogólnych działania podatnika, o ile koszty te mogą być przypisane do działalności podatnika podlegającej opodatkowaniu VAT.
W konsekwencji z wyroku tego wynika, że aby można było przyznać podatnikowi prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT związek pomiędzy zakupami, a działalnością gospodarczą co do zasady powinien być bezpośredni, może być również pośredni jednak tylko gdy zakupy związane są z działalnością gospodarczą („wyłączną przyczyną tych usług jest działalność gospodarcza w rozumieniu tej dyrektywy wykonywana przez podatnika”). W przeciwnym wypadku koszty pośrednie nie wykazują bezpośredniego i ścisłego związku z tą działalnością, a w konsekwencji nie uprawniają do odliczenia podatku VAT, który je obciąża.
Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.
Istotna jest intencja nabycia – jeśli dany towar (usługa) ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych, wówczas – po spełnieniu wymienionych w art. 86 ust. 1 ustawy wymogów formalnych – odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.
Wystarczającym zatem jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towaru lub usługi, przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej oraz planowanej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakup ten dokonany został w celu jego wykorzystania w ramach działalności opodatkowanej. Ta warunkowość realizacji określonego w art. 86 ust. 1 ustawy prawa obniżenia podatku należnego o podatek naliczony powoduje, że nieziszczenie się warunku pozytywnego, jakim jest wykorzystanie towaru lub usługi do realizacji czynności opodatkowanej podatnika, np. gdy okaże się, że zmieniono przeznaczenie towaru (usługi) i został on ostatecznie wykorzystany do czynności zwolnionych od VAT lub niepodlegających VAT – spowoduje konieczność weryfikacji uprzedniego odliczenia podatku naliczonego.
Odpowiadając na Państwa pytanie nr 1 postawione we wniosku należy w stosunku do każdego z rodzaju wydatków poniesionych w związku z podejmowaniem przez spółkę Działań promocyjnych przeanalizować, czy istnieje pomiędzy tymi wydatkami, a opodatkowaną działalnością gospodarczą Spółki polegającą na sprzedaży i dystrybucji produktów Grupy specjalizującej się w produkcji (...), a także świadczeniu usług marketingowych oraz administracyjnych związanych ze sprzedażą produktów Grupy, bezpośredni lub pośredni (tj. wpływający na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości i przyczyniający się do generowania przez Spółkę obrotów) związek uprawniający podatnika do odliczenia podatku naliczonego. Prawo to jest bowiem uzależnione od okoliczności konkretnego przypadku, a w szczególności charakteru poniesionego wydatku i profilu prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej.
Jak wskazali Państwo w opisie sprawy Działania promocyjne, na które składają się: zakup materiałów reklamowych i gadżetów z logo Spółki oraz organizacja Wydarzeń branżowych takich jak np.: zamknięte eventy oraz warsztaty produktowe w ramach kompleksowych świadczeń czy nabywanych poszczególnych świadczeń takich jak: zakup materiałów reklamowych oraz gadżetów z logo Spółki, zakup reklamy w katalogach/koszty banerów reklamowych oraz kampanii marketingowych przed/i w trakcie Wydarzeń branżowych, usługi budowy/wynajmu i wyposażenia stoiska targowego/powierzchni wystawienniczej, transportu materiałów wystawienniczych na miejsce Wydarzeń branżowych, dojazdu pracowników zaangażowanych w wyjazd na Wydarzenia branżowe, cateringu dla uczestników Wydarzeń branżowych, wynajmu sprzętu audiowizualnego oraz innych urządzeń niezbędnych do prezentacji produktów mają związek z prowadzoną przez Spółkę działalnością opodatkowaną podatkiem VAT.
Przekazywanie materiałów reklamowych i gadżetów z logo Spółki kontrahentom i potencjalnym klientom zwiększa rozpoznawalność marki Spółki oraz produktów Grupy, co może prowadzić do zwiększenia sprzedaży, materiały promocyjne i gadżety są narzędziem budowania relacji z kontrahentami, co przyczynia się do zachowania i zabezpieczenia źródła przychodów, promocja produktów poprzez materiały reklamowe i gadżety pozwala na wyróżnienie się na tle konkurencji, rozbudowanie sieci kontaktów Spółki poprzez nawiązanie współpracy z nowymi kontrahentami oraz nawiązanie efektywnych współprac z kluczowymi partnerami Spółki, co może prowadzić do zwiększenia zainteresowania produktami Grupy i w konsekwencji do wzrostu przychodów Spółki. Ponadto, organizacja Wydarzeń branżowych pozwala na bezpośrednią prezentację produktów Grupy kluczowym partnerom oraz potencjalnym kontrahentom, co zwiększa szanse na zawarcie nowych kontraktów i zwiększenie sprzedaży. Wydarzenia branżowe są miejscem, gdzie Spółka może nawiązać nowe kontakty biznesowe oraz umocnić relacje z istniejącymi kontrahentami, co przyczynia się do zachowania i zabezpieczenia źródła przychodów. Promocja produktów podczas Wydarzeń branżowych pozwala na wyróżnienie się na tle konkurencji, co może prowadzić do zwiększenia zainteresowania produktami Grupy i w konsekwencji do wzrostu przychodów Spółki.
Podczas Wydarzeń branżowych uczestnicy (kluczowi partnerzy Spółki, niezależni architekci, eksperci z branży architektonicznej/budowlanej, potencjalni i obecni kontrahenci Spółki) mogą zapoznać się z oferowanym portfelem produktowym, właściwościami poszczególnych produktów oraz strategią sprzedażową Spółki. Celem tych działań jest pośrednie oraz bezpośrednie zachęcenie kontrahentów oraz partnerów do zakupu produktów Grupy. Na materiałach reklamowych oraz gadżetach przekazywanych nieodpłatnie kontrahentom zamieszczane jest logo Spółki (a nie logo Grupy, której produkty są dystrybuowane, co na celu wzmocnienie pozycji na rynku oraz podkreślenie roli Spółki jako głównego dystrybutora produktów Grupy w Polsce. Spółka pełni bowiem kluczową rolę w dystrybucji produktów Grupy na rynku polskim, co czyni ją bezpośrednim punktem kontaktowym dla klientów w Polsce.
Podjęte Działania promocyjne, których celem jest promocja produktów, pozyskiwanie nowych klientów oraz rynków zbytu dla produktów Grupy, jak również dbanie o relacje z kluczowymi kontrahentami Spółki, pozwalają Spółce na wyeksponowanie nowych produktów Grupy, wyróżnienie produktów Grupy na tle konkurencji, rozbudowanie sieci kontaktów Spółki poprzez nawiązanie współpracy z nowymi kontrahentami oraz nawiązanie efektywnej współpracy z kluczowymi partnerami Spółki. Skutkiem podejmowanych przez Spółkę Działań promocyjnych jest zwiększenie sprzedaży produktów Grupy oraz zintensyfikowanie celów sprzedażowych (zarówno w zakresie ilościowym jak i wartościowym), co w konsekwencji prowadzi do zwiększenia zysków Spółki osiągniętych z tytułu sprzedaży i dystrybucji produktów Grupy. Podejmowane Działania promocyjne mają na celu zwiększenie rozpoznawalności Spółki jako dystrybutora oraz budowanie jej marki na rynku. Logo Spółki jest identyfikowane z jakością i niezawodnością produktów Grupy, co przyczynia się do zwiększenia zaufania kontrahentów i potencjalnych klientów.
Tym samym, w wyżej przedstawionych okolicznościach należy stwierdzić, że na podstawie art. 86 ust. 1 i ust. 2 ustawy, przysługuje Spółce (czynnemu podatnikowi VAT) prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących zarówno nabycie kompleksowej usługi organizacji Wydarzenia branżowego, na którą składa się wynajęcie przestrzeni wystawienniczej, zapewnienie cateringu dla uczestników oraz zapewnienie sprzętu audiowizualnego, jak i z faktur dokumentujących odrębnie poniesione wydatki na zakup materiałów reklamowych oraz gadżetów z logo Spółki (np. długopisy, koszulki, skórzane portfele, katalogi produktowe, ulotki oraz próbki produktów) i zakup reklamy w katalogach/koszty banerów reklamowych oraz kampanii marketingowych przed/i w trakcie Wydarzeń branżowych, usługi budowy/wynajmu i wyposażenia stoiska targowego/powierzchni wystawienniczej, transportu materiałów wystawienniczych na miejsce Wydarzeń branżowych, dojazdu pracowników zaangażowanych w wyjazd na Wydarzenia branżowe, cateringu dla uczestników Wydarzeń branżowych, wynajmu sprzętu audiowizualnego oraz innych urządzeń niezbędnych do prezentacji produktów, bowiem ww. wydatki poniesione przez Spółkę w związku z Działalnością promocyjną mają pośredni wpływ na wysokość osiąganych przez nią obrotów, (tj. mają związek ze zwiększeniem sprzedaży produktów Grupy), a w rezultacie z prowadzoną przez Spółkę działalnością opodatkowaną podatkiem VAT.
Prawo do odliczenia przysługuje również w odniesieniu do usług cateringowych nabytych w celach organizacji Wydarzenia branżowego, gdyż jak wyjaśniono powyżej, charakter tych świadczeń jest inny niż usług gastronomicznych, dlatego art. 88 ust. 1 pkt 4 nie ma tu zastosowania.
Państwa stanowisko w tej części uznaję za prawidłowe.
Z okoliczności wskazanych przez Państwa wynika, że w ramach organizacji Wydarzeń branżowych Spółka ponosi koszty związane z nabyciem usług noclegowych na rzecz pracowników zaangażowanych w przygotowanie i obsługę stoiska targowego, prezentację produktów oraz nawiązywanie kontaktów biznesowych z potencjalnymi kontrahentami podczas Wydarzeń branżowych.
W wyżej cytowanego art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy wynika, że przepis ten wyłącza możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do wydatków ponoszonych w związku z nabyciem usług noclegowych (chyba, że są one nabywane w celu ich odsprzedaży). Oznacza to, że ograniczenie możliwości pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony ma zastosowanie w przypadku usług noclegowych.
Zatem ponieważ nabyte przez Spółkę usługi noclegowe mieszczą się w zakresie usług wskazanych w art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy, do których nie stosuje się obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku, to Spółce nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od nabytych usług noclegowych na rzecz pracowników, którzy byli zaangażowanych w przygotowanie i obsługę stoiska targowego, prezentację produktów oraz nawiązywanie kontaktów biznesowych z potencjalnymi kontrahentami podczas Wydarzeń branżowych.
Państwa stanowisko w tej części uznaję za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie podatku od towarów i usług w zakresie pytania nr 1. W zakresie pytania nr 2 dotyczącego podatku dochodowego od osób prawnych zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Jednocześnie wskazuję, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym opisanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
