
Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Płocku działając na podstawie art. 14a § 1-4, w związku z art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), postanawia wydać pisemną interpretację, co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego, w zakresie podatku od towarów i usług, oceniając stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 13.12.2005 r. - data wpływu do Urzędu 14.12.2005 r. (uzupełnienie wniosku w dniu 05.01.2006r.) o udzielenie interpretacji, jako prawidłowe.
U Z A S A D N I E N I E
Stan faktyczny przedstawiony przez Wnioskodawcę: Wnioskodawca jest producentem wyrobów dziewiarskich. Otrzymuje do realizacji zlecenia produkcyjne od kontrahentów z UE. Pod realizację zleceń zamawia surowce i dodatki. Materiały do produkcji wyrobów dziewiarskich otrzymuje bez faktury, na podstawie specyfikacji, listu przewozowego od firm rozliczających się wyłącznie z kontrahentem Wnioskodawcy. Materiały te są zużywane do produkcji wyrobów dziewiarskich, które są następnie wysyłane do kontrahentów z UE. Materiały te nie są uwzględniane w koszcie wytworzenia wyrobów dziewiarskich, jak i również nie są uwzględnione w cenie sprzedaży wyrobów gotowych. Wnioskodawca nie jest obciążany kosztem otrzymanych materiałów i nie otrzymuje za zużyte materiały dodatkowego wynagrodzenia.
Stanowisko Wnioskodawcy: Wnioskodawca uważa, iż w przedstawionym stanie faktycznym, nie następuje wewnątrzwspólnotowe nabycie i nie ma z tego tyt. podatku VAT naliczonego i należnego, zaś z zakupionych materiałów rozliczy się ich nabywca.
Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy: Do opisanego stanu faktycznego mają zastosowanie następujące normy prawa podatkowego: art. 7 ust. 1, art. 9 ust. 1, art. 17 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) - zwanej dalej ustawą. Zastosowanie powołanych norm skutkuje dokonaniem powyższej oceny prawnej stanowiska Wnioskodawcy, uzasadnionej w sposób następujący:
Zgodnie z art. 9 ust 1 ustawy, przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towaru lub na ich rzecz.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca nie nabywa materiałów, bowiem są one własnością podmiotów, które je zakupiły, natomiast Wnioskodawca otrzymuje je na podstawie listu przewozowego. Materiały te nie są ujmowane w koszcie wytworzenia, jak i cenie sprzedaży wyrobu gotowego wytworzonego przez Wnioskodawcę. W związku z powyższym kierując się przesłankami wynikającymi z art. 9 ust. 1 ustawy, stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe, iż w opisanym stanie faktycznym nie występuje wewnątrzwspólnotowe nabycie.
Skoro nie występuje wewnątrzwspolnotowe nabycie, to również Wnioskodawca nie ma obowiązku obliczenia podatku należnego od przemieszczonych materiałów, ponieważ nie ma tu zastosowania art. 17 ust. 1 pkt 3 ustawy, który stanowi, iż podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne dokonujące wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca nie nabył przedmiotowych materiałów, a co za tymi idzie nie nabył prawa do rozporządzania nimi jak właściciel, dlatego też nie może przenieść prawa do rozporządzania tymi materiałami na inne podmioty. W związku z powyższym samo przemieszczenie materiałów, które posłużyły do wytworzenia wyrobu gotowego nie podlega opodatkowaniu przez Wnioskodawcę na terytorium kraju (przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel - art. 7 ust. 1 ustawy).
Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę w jego indywidualnej sprawie i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia tego stanu.
Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Na postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, w terminie 7 dni od daty doręczenia, za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Płocku (art. 236 § 2 pkt 1 ustawy - Ordynacja podatkowa).
