Działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60. ze zm.), art. 8... - Interpretacja - US PP 443/14/06

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 23.02.2006, sygn. US PP 443/14/06, Urząd Skarbowy w Krośnie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60. ze zm.), art. 8 ust. 1 i art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) - Naczelnik Urzędu Skarbowego w Krośnie po rozpatrzeniu wniosku z dnia 6.02.2006 r., znak: G. 72241-8/06, w sprawie udzielenia interpretacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w podatku od towarów i usług dotyczącej kwestii podstawy opodatkowania przy opodatkowaniu opłat rocznych za użytkowanie wieczyste gruntów stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko w tej kwestii jest prawidłowe.

Gmina jest właścicielem nieruchomości przekazanych w wieczyste użytkowanie osobom fizycznym i prawnym. Prawo użytkowania wieczystego gruntu powstało na podstawie umowy zawartej w formie aktu notarialnego pomiędzy Gminą, a osobą fizyczną lub prawną. Oddanie nieruchomości w użytkowanie wieczyste wymaga wpisu do Księgi Wieczystej. Przekazanie nieruchomości w użytkowanie wieczyste i naliczanie opłat rocznych z tego tytułu reguluje ustawa z dnia 21.08.1997 r. o gospodarce nieruchomościami (j. t. Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603 ze zm.). Opłaty roczne wnosi się przez cały okres użytkowania wieczystego w terminie do dnia 31 marca każdego roku z góry za dany rok. Opłaty roczne ustalane są w oparciu o wartość rynkową nieruchomości określoną przez rzeczoznawcę majątkowego.

Gmina zwróciła się z zapytaniem czy zgodnie z przepisami ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) do obowiązujących opłat rocznych za użytkowanie wieczyste należy doliczyć podatek VAT w wysokości 22%, czy też podatek ten jest zawarty w ustalonej opłacie rocznej. Gmina otrzymaną wysokość opłaty rocznej traktuje jako opłatę brutto i należny podatek VAT odprowadza z otrzymanej w dotychczasowej wysokości opłaty rocznej. Jako podstawę swojego stanowiska przywołuje przepis art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.

Po przeanalizowaniu niniejszej kwestii tut. organ podatkowy podziela stanowisko zajęte przez Gminę.

Prawo użytkowania wieczystego jest prawem rzeczowym, którego treść i granice określone zostały zasadniczo w przepisach Kodeksu cywilnego oraz ustawy z dnia 21.08.1997 r. o gospodarce nieruchomościami (j. t. Dz. U. z 2000 r. Nr 46, poz. 543 ze zm.). Zgodnie z art. 232 Kodeksu cywilnego, grunty stanowiące własność Skarbu Państwa a położone w granicach administracyjnych miast oraz grunty Skarbu Państwa położone poza tymi granicami, lecz włączone do planu zagospodarowania przestrzennego miasta i przekazane do realizacji zadań jego gospodarki, a także grunty stanowiące własność gmin lub ich związków, mogą być oddawane w użytkowanie wieczyste osobom fizycznym i osobom prawnym.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), przez dostawę towarów rozumie się co do zasady przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel. Oddanie nieruchomości gruntowej w użytkowanie wieczyste nie mieści się w zakresie definicji dostawy towarów, zawartej w art. 7 cyt. ustawy o VAT, nie daje bowiem praw do rozporządzania gruntem jak właściciel, ani nie zostało wymienione pośród praw wskazanych w tym przepisie.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. Ponieważ oddanie nieruchomości gruntowej w użytkowanie wieczyste jest świadczeniem na rzecz innego podmiotu i nie jest dostawą towarów, uznać należy, że jest ono świadczeniem usług, w rozumieniu przepisu art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004r.

W przedstawionym stanie faktycznym opłaty za użytkowanie wieczyste, których termin płatności przypada po dniu 1.05.2004 r. podlegają regulacjom ustawy o VAT. Stosuje się do nich stawkę w wys. 22% z wyjątkiem opłat za użytkowanie wieczyste gruntów rolnych, które na podstawie § 8 ust. 1 pkt 19 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) są zwolnione od podatku. Podstawą opodatkowania zgodnie z treścią art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług jest obrót, czyli kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku . Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy.

W związku z powyższym w sytuacjach, w których opłaty za użytkowanie wieczyste są opodatkowane, podatek VAT należy odprowadzić z opłat otrzymywanych w dotychczasowej wysokości.

Odnośnie prośby o zajęcie stanowiska w związku z powołanym przez Gminę wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie (sygn. akt III SA/Wa 1953/05), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Krośnie stwierdza, że wyrok ten nie może być podstawą do zmiany - przedstawionego w niniejszej interpretacji - stanowiska. Przytoczony wyrok zapadł w indywidualnej sprawie i rozstrzygnięcie w nim zawarte nie może być odniesione do sytuacji przedstawionej w przedmiotowym wniosku.

Urząd Skarbowy w Krośnie