POSTANOWIENIE - Interpretacja - PP/443-12/05/II

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 26.04.2005, sygn. PP/443-12/05/II, Urząd Skarbowy w Wejherowie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. z 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz. 60) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wejherowie, po rozpatrzeniu wniosku Podatnika z dnia 27.01.2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie określenia warunków, jakie muszą być spełnione przez Gminę, aby mogła dokonać odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie usługi, której przedmiotem będzie wykonanie inwestycji "budowa świetlicy wiejskiej"

stwierdza, że

stanowisko przedstawione w tym wniosku nie jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

Uzasadnienie

Dnia 27.01.2005 r. Gmina działając na podstawie art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. z 2005 r., Dz. U. Nr 8, poz. 60) wniosła o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego. Jednocześnie oświadczyła, iż w przedmiotowej sprawie nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani postępowanie przed sądem administracyjnym;

Wnioskodawca wskazał, iż ma zamiar ubiegać się o dofinansowanie zadania pod nazwą "Budowa świetlicy wiejskiej" w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego: "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich" Działanie 2.3 - "Odnowa wsi oraz zachowanie dziedzictwa kulturowego".

Gmina wskazuje, iż aby móc ubiegać się o środki finansowe zobligowana jest do złożenia wniosku aplikacyjnego wraz z szeregiem dokumentów towarzyszących. Instytucją wdrażającą, czyli przyjmującą i rozpatrującą wnioski, jest Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego. Wykonanie inwestycji pod nazwą "Budowa świetlicy wiejskiej", przy założeniu uzyskania środków finansowych, nastąpi w oparciu o zawartą umowę cywilno - prawną z przedsiębiorcą wyłonionym w trybie ustawy o zamówieniach publicznych. Podmiot wykonujący przedmiotową inwestycję obciąży Gminę, jako zamawiającego m. in. podatkiem od towarów i usług.

Podatnik wskazuje, iż przedmiotowa inwestycja nie zostanie zbyta, gdyż służyć będzie zadaniom nałożonym odrębnymi przepisami prawa, nie będzie również służyć czynnościom opodatkowanym. Ponadto Wnioskodawca nadmienia, iż występując o objęcie kosztami kwalifikowanymi kwot podatku od towarów i usług Gmina musi dołączyć do dokumentacji aplikacyjnej informację, iż realizując inwestycję - budowa świetlicy wiejskiej - nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Powyższa informacja umożliwi objęcie kosztami kwalifikowanymi naliczone kwoty podatku od towarów i usług.

Zdaniem Podatnika, aby gmina mogła dokonać odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur Vat dokumentujących wykonanie usługi, której przedmiotem będzie wykonanie inwestycji pod nazwą "budowa świetlicy wiejskiej" muszą być spełnione przesłanki wynikające z art. 86 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), tzn. nabyte towary i usługi powinny być wykorzystywane przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wejherowie wskazuje, iż aby podatnik mógł dokonać odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury VAT dokumentującej nabycie określonej usługi, muszą być spełnione kumulatywnie określone przesłanki wynikające z ustawy regulującej materię podatku od towarów i usług oraz z przepisów wykonawczych.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7:

  1. suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

  2. a) z tytułu nabycia towarów i usług;
    b) potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego;
    c) od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4;
  3. w przypadku importu - suma kwot podatku wynikająca z dokumentu celnego;
  4. zryczałtowany zwrot podatku, o którym mowa w art. 116 ust. 6;
  5. kwota podatku należnego od importu usług, kwota podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz kwota podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

    Z wyżej wskazanych przepisów prawnych wynika, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje wówczas gdy nabywane towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, które zostały wymienione w art. 5 ust. 1 ustawy, tzn. do takich czynności jak:

    • odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,
    • eksport towarów,
    • import towarów,
    • wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,
    • wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

    Wskazana zasada wyłącza możliwość dokonywania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

    Przepis art. 88 ust. 4 ustawy stanowi, iż obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust.20.

    W myśl art. 96 ust. 1 ustawy podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

    Natomiast, zgodnie z art. 96 ust. 4 ustawy, naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako "podatnika VAT czynnego" lub w przypadku podatników o których mowa w ust. 3 - jako "podatnika VAT zwolnionego".

    Zatem, z dyrektywy powyżej wskazanych przepisów wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje jedynie zarejestrowanemu podatnikowi podatku od towarów i usług.

    Podkreślić należy, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego następuje w różnych terminach (okresach) w zależności od źródła powstania podatku naliczonego oraz formy udokumentowania tego podatku, jeżeli udokumentowanie jest niezbędne do realizacji prawa odliczenia. Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w myśl art. 86 ust.10 ustawy powstaje:

    • w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-4 oraz ust. 11,12,16 i 18;
    • w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 4 - w rozliczeniu za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy w podatku należnym u nabywcy odpowiednio od importu usług lub wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest nabywca;
    • w przypadku nabycia towarów i usług, o których mowa w art. 19 ust. 13 pkt 1, jeżeli faktura zawiera informację, jakiego okresu dotyczy - w rozliczeniu za okres, w którym przypada termin płatności;
    • w przypadku dokonania spisu z natury określonego w art. 113 ust. 5 i 7 - nie później niż w rozliczeniu za okres, w którym dokonano tego spisu;
    • w przypadku stosowania w imporcie towarów procedury uproszczonej, polegającej na wpisie do rejestru zgodnie z przepisami celnymi - za okres rozliczeniowy, w którym podatnik dokonał wpisu do rejestru; obniżenie kwoty podatku należnego następuje pod warunkiem dokonania przez podatnika zapłaty podatku wykazanego w tym rejestrze.

    Natomiast w myśl ust. 11 cyt. art. 86 ustawy, jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za następny okres rozliczeniowy. Jednakże - zgodnie z ust. 19 art. 86 ustawy - jeżeli w okresie, o którym mowa w ust. 10, 11, 12, 16 lub 18, podatnik nie wykonał czynności opodatkowanych, kwotę podatku naliczonego za ten okres przenosi się do rozliczenia na następny okres rozliczeniowy.

    W świetle powyżej wskazanego stanu prawnego, odliczenie podatku naliczonego następuje w różnych terminach (okresach) w zależności od źródła powstania podatku naliczonego oraz formy udokumentowania tego podatku, jeżeli udokumentowanie jest niezbędne do realizacji prawa odliczenia. Ponadto, jeżeli w okresie, w którym podatnik nabył prawo do odliczenia podatku naliczonego, nie wykonał on czynności opodatkowanych, kwotę podatku naliczonego za ten okres przenosi się do rozliczenia na następny okres rozliczeniowy.

    Przepisy art. 86 ust. 8 i 9 wskazują czynności inne niż opodatkowane, z którymi wiąże się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

    Tut. organ podatkowy wskazuje również, iż aby podatnik mógł skorzystać z uprawnienia do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury VAT dokumentującej nabycie określonej usługi, faktura ta winna pochodzić od zarejestrowanego podatnika podatku od towarów i usług oraz zawierać niezbędne elementy.

    Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy podatnicy o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 6.

    W rozdziale 4 (§ 11 - 30) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 971 ze zm.)określono szczegółowe zasady wystawiania faktur, dane które powinny zawierać oraz sposób i okres ich przechowywania. Przepisy te stanowią wykonanie delegacji dla Ministra Finansów wynikającej z art. 106 ust. 8 pkt 1 ustawy.

    Prawo wystawienia faktur oznaczonych wyrazami "FAKTURA VAT", zgodnie z zapisem § 11 ust. 1 w/w mają zarejestrowani podatnicy jako podatnicy VAT czynni, posiadający numer identyfikacji podatkowej podatku od towarów i usług.

    Zatem podatnik może obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego jedynie wówczas, gdy nabywane towary lub usługi zostały udokumentowane fakturą VAT wystawioną przez zarejestrowanego podatnika podatku VAT.

    Reasumując, aby podatnik mógł dokonać odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury VAT dokumentującej nabycie określonej usługi, muszą być spełnione kumulatywnie co najmniej następujące przesłanki:

    1. nabywana usługa zostanie wykorzystane do wykonywania przez podatnika czynności opodatkowanych,
    2. odliczenia może dokonać jedynie zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług,
    3. odliczenia podatku naliczonego dokonać należy w określonym terminie, w zależności od źródła powstania podatku naliczonego oraz formy udokumentowania tego podatku,
    4. nabyta usługa winna być udokumentowana fakturą VAT zawierającą niezbędne elementy,
    5. faktura VAT dokumentująca nabycie usługi pochodzić powinna od zarejestrowanego podatnika VAT czynnego, posiadającego numer identyfikacji podatkowej.

    Podatnik zamierza zrealizować inwestycję pod nazwą "Budowa świetlicy wiejskiej" w oparciu o zawartą umowę cywilno - prawną z przedsiębiorcą wyłonionym w trybie ustawy o zamówieniach publicznych. Podmiot wykonujący przedmiotową inwestycję obciąży Gminę, jako zamawiającego m. in. podatkiem od towarów i usług.

    Dnia 28.05.2004 r. Gmina złożyła zgłoszenie rejestracyjne w zakresie podatku od towarów i usług - Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wejherowie z dniem 01.06.2004 r. zarejestrował Gminę jako podatnika VAT czynnego, a następnie dnia 19.06.2004 r. wydał potwierdzenie zarejestrowania w/wskazanego podmiotu jako podatnika VAT.

    Zdaniem Gminy, aby mogła ona odliczyć podatek naliczony wynikający z faktur Vat dokumentujących wykonanie usługi, której przedmiotem będzie wykonanie inwestycji pod nazwą "budowa świetlicy wiejskiej" muszą być spełnione przesłanki wynikające z art. 86 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), tzn. nabyte towary i usługi powinny być wykorzystywane przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych.

    Zgodnie zaś z wyżej wskazanymi przepisami prawnymi, aby Gmina mogła skorzystać z prawa odliczenia podatku naliczonego z otrzymanych faktur VAT muszą być spełnione kumulatywnie co najmniej następujące warunki: zrealizowana inwestycja "budowa świetlicy wiejskiej" służyć będzie wykonywaniu przez podatnika czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, udokumentowana zostanie fakturą wyczerpującą wymogi ustawowe, wystawioną przez czynnego podatnika podatku od towarów i usług, Gmina zaś dokona odliczenia podatku naliczonego w określonym terminie.

    Zatem Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wejherowie nie uznaje stanowiska Wnioskodawcy za prawidłowe.

    Urząd Skarbowy w Wejherowie