POSTANOWIENIE - Interpretacja - PP/443-66/05

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 21.06.2005, sygn. PP/443-66/05, Urząd Skarbowy w Gorzowie Wielkopolskim

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14 a § 1-5 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. 2005r., Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz art. 13 ust. 1, ust. 2 pkt. 1, art. 42 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U., Nr 54, poz. 535 ze zm.) stwierdzam, że przedstawione we wniosku z dnia 02.06.2005r. Pani stanowisko, iż opodatkowaniu stawką podatku od towarów i usług 0% podlega dokonana przez Panią dostawa towarów do kontrahenta krajowego, który po przerobie tych towarów wysyła je do odbiorcy niemieckiego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 02.06.2005r. złożony został w tutejszym Urzędzie wniosek o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.W przedmiotowym wniosku przedstawiono, że:
- produkuje Pani wyroby dla kontrahenta niemieckiego, będącego podatnikiem podatku od wartości dodanej z ważnym numerem identyfikacji podatkowej dla transakcji wewnątrzwspólnotowych,
- wyprodukowane przez Panią wyroby przed wysłaniem do Niemiec transportowane są do kolejnego polskiego podmiotu, który dokonuje dalszej obróbki wyrobów na zlecenie kontrahenta niemieckiego, a następnie dokonuje dostawy towarów do kontrahenta unijnego na teren Niemiec.

Zgodnie ze stanowiskiem zawartym we wniosku uważa Pani, że dostawę taką uznać można uznać za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów i opodatkować 0% stawką podatku od towarów i usług, pod warunkiem otrzymania listu przewozowego oraz potwierdzenia przyjęcia towarów przez nabywcę na terytorium państwa członkowskiego, natomiast do momentu otrzymania w/w dokumentów transakcję tę należy opodatkować 22% stawką podatku VAT.

Stosownie do art. 13 ust. 1 Ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt. 5, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8.

Zgodnie z ust. 2. cytowanego wyżej przepisu, ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że nabywca towarów jest podatnikiem podatku od wartości dodanej zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.

Art. 42 ust. 1 i 3 powołanej wyżej ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, że wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów podlega opodatkowaniu według stawki podatku 0 %, pod warunkiem że:
1) podatnik dokonał dostawy na rzecz nabywcy posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej, i podał ten numer oraz swój numer, o którym mowa w art. 97 ust. 10, na fakturze stwierdzającej dostawę towarów;
2) podatnik przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, o którym mowa w art. 99, posiada w swojej dokumentacji dowody, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju.

Dowodami, o których mowa w ust. 1 pkt 2, są następujące dokumenty, jeżeli łącznie potwierdzają dostarczenie towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju:
1) dokumenty przewozowe otrzymane od przewoźnika (spedytora) odpowiedzialnego za wywóz towarów z terytorium kraju, z których jednoznacznie wynika, że towary zostały dostarczone do miejsca ich przeznaczenia na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju - w przypadku gdy przewóz towarów jest zlecany przewoźnikowi (spedytorowi), 2) kopia faktury,
3) specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku,

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że towar, w tym stanie i na tym etapie, w jakim został sprzedany niemieckiemu nabywcy nie zostaje wywieziony z terytorium kraju i dostarczony na terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju, lecz pozostaje w Polsce i podlega dalszemu przerobowi.

Biorąc pod uwagę powyższe, przedmiotowej transakcji nie można traktować jako wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów tylko jako dostawę krajową i opodatkować według stawki właściwej dla dostawy tego towaru w kraju.

W opisanym we wniosku stanie faktycznym oraz przedstawionym wyżej stanie prawnym, stanowisko wnioskodawcy wyrażone we wniosku uznać należy zatem za nieprawidłowe.

Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Nie jest ona wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Zielonej Górze za moim pośrednictwem w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.

Urząd Skarbowy w Gorzowie Wielkopolskim