Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Shutterstock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0112-KDSL1-2.4011.331.2025.2.MO

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

29 maja 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 22 maja 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan pismem z 26 czerwca 2025 r. (wpływ 26 czerwca 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą od 21 października 2020 r. pod firmą (…), prowadzoną pod adresem (…), nr (…), (…) zarejestrowaną w CEIDG pod numerem NIP: (…) i numerem REGON: (…).

Wnioskodawca ma nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce w rozumieniu art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 z późn. zm. – dalej: ustawa o PIT), a wybrana przez Niego forma opodatkowania to ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

Wnioskodawca w ramach prowadzonej bezpośrednio przez siebie działalności gospodarczej pełni funkcję project managera. Wśród czynności, które wykonuje Wnioskodawca w celu realizacji zawartej umowy, znajdują się:

-przygotowanie planów, budżetów, harmonogramów prac projektowych,

-nadzór nad realizacją i zmianami dotyczącymi planów, budżetów, harmonogramów prac projektowych,

-przygotowanie raportów dotyczących bieżącego stanu projektu, w tym monitorowanie i raportowanie, wykorzystania budżetu projektu,

-budowanie zespołu projektowego i wdrażanie członków zespołu,

-koordynowanie codziennej pracy zespołów projektowych,

-monitorowanie postępów prac,

-koordynowanie zmian w zakresie prac projektowych, planów, budżetów, harmonogramów,

-monitorowanie płatności i bieżące rozliczanie finansowe projektu,

-analizę i przydzielanie priorytetów w pracach projektowych i pomiędzy projektami.

Zgodnie z opinią Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi wydaną (…) lutego 2025 r. w Łodzi, sygn.: (…), powyżej przedstawione usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”.

Wnioskodawca jako formę opodatkowania w 2025 r. wybrał ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, a osiągnięty przychód chciałby opodatkować 8,5% stawką ryczałtu. W tym celu złożył On naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania, sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Wnioskodawca wnosi o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie możliwości opodatkowania prowadzonej przez Niego działalności w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, jak również ustalenia właściwej dla tej działalności stawki podatku.

W piśmie z 26 czerwca 2025 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, udzielił Pan następujących odpowiedzi na zawarte w wezwaniu pytania:

1.Czy prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.)?

Odpowiedź: Wnioskodawca wskazuje, iż prowadzona działalność jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

2.W opisie sprawy wskazał Pan, że:

W tym celu złożył On naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

W związku z powyższym, proszę o wskazanie, czy złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania nastąpiło w ustawowym terminie?

Odpowiedź: Tak, złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania nastąpiło w ustawowym terminie.

3.Kiedy osiągnął/osiągnie Pan pierwszy przychód z usług stanowiących przedmiot wniosku?

Odpowiedź: Pierwszy przychód z usług opisanych we wniosku pierwotnym został osiągnięty w styczniu 2024 r.

4.Czy w okresie, którego dotyczy wniosek, w odniesieniu do działalności gospodarczej, którą Pan prowadzi mają zastosowanie wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Odpowiedź: Wobec Wnioskodawcy nie mają oraz nie będą miały w przyszłości zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

5.Czy w okresie, którego dotyczy wniosek, w odniesieniu do Pana zachowane są warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Odpowiedź: Wnioskodawca nie przekroczył w roku podatkowym poprzedzającym rok podatkowy będący przedmiotem pytania, limitu określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wymienionego w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

6.Czy świadczone przez Pana usługi będące przedmiotem wniosku są wykonywane w ramach wolnego zawodu, w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Odpowiedź: Nie, usługi wykonywane przez Wnioskodawcę nie są wykonywane w ramach wolnego zawodu, w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

7.Czy w okresie, którego dotyczy wniosek, uzyskuje Pan przychody ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów?

Odpowiedź: Wnioskodawca w ramach prowadzonej bezpośrednio przez siebie działalności gospodarczej pełni funkcję project managera. Wśród czynności, które wykonuje Wnioskodawca w celu realizacji zawartej umowy, znajdują się:

-przygotowanie planów, budżetów, harmonogramów prac projektowych,

-nadzór nad realizacją i zmianami dotyczącymi planów, budżetów, harmonogramów prac projektowych,

-przygotowanie raportów dotyczących bieżącego stanu projektu, w tym monitorowanie i raportowanie, wykorzystania budżetu projektu,

-budowanie zespołu projektowego i wdrażanie członków zespołu,

-koordynowanie codziennej pracy zespołów projektowych,

-monitorowanie postępów prac,

-koordynowanie zmian w zakresie prac projektowych, planów, budżetów, harmonogramów,

-monitorowanie płatności i bieżące rozliczanie finansowe projektu,

-analizę i przydzielanie priorytetów w pracach projektowych i pomiędzy projektami.

Zgodnie z opinią Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi wydaną (…) lutego 2025 r. w Łodzi, sygn.: (…), powyżej przedstawione usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”.

W związku z tym Wnioskodawca oczekuje od Organu interpretacji w zakresie możliwości stosowania opodatkowania w formie ryczałtu z zastosowaniem stawki podatku w wysokości 8,5%. Zatem to, czy działalność opisaną powyżej można zakwalifikować jako: „świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów” – leży w gestii samego organu podatkowego. Potwierdza to m.in. wyrok NSA I FSK 2364/19 z dnia 31 marca 2021 r. czy też NSA II FSK 1049/21 z dnia 23 listopada 2021 r.

Co prawda wskazane wyroki nie dotyczą konkretnie u.z.p.d. ale wnioski płynące z tych wyroków należy przełożyć na niniejszą sprawę. W wyroku NSA I FSK 2364/19 wskazano m.in. „(...) Tymczasem zgodzić się należy ze skarżącą, że okoliczność określenia danej usługi (czynności) w przepisach prawa podatkowego sprawia, że określenie to staje się elementem normy prawno-podatkowej i może podlegać wykładni oraz ocenie zastosowania w drodze interpretacji indywidualnej. (...)”. W wyroku NSA II FSK 1049/21 wskazano m.in. „(...) Zasadne było zatem żądanie skarżącego o wydanie interpretacji, czy prowadzona przez niego działalność może zostać uznana za badawczo-rozwojową, skoro ustawodawca posłużył się w treści art. 30ca ust. 2 u.p.d.o.f. pojęciem działalności badawczo-rozwojowej, a w art. 5a pkt 38 oraz związanych z nim punktach 39 i 40 tego artykułu, odwołuje się do jej rozumienia w kontekście ustawy pozapodatkowej. Wobec tego kluczowa z punktu widzenia skutków podatkowych była ocena charakteru prowadzonej działalności na kanwie właśnie tej ustawy. (...)”.

Potwierdza to również interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 27 stycznia 2022 r., sygn. 0115-KDIT1.4011.785.2021.2.JG, w której to tamtejszy Wnioskodawca nie musiał deklarować w stanie faktycznym wniosku czy jego czynności sklasyfikowane są pod konkretnym kodem PKWiU.

Skoro Wnioskodawca oczekuje interpretacji w zakresie możliwości stosowania opodatkowania w formie ryczałtu z zastosowaniem stawki podatku w wysokości 8,5% Organ powinien przeanalizować na podstawie przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu świadczonych usług czy nie znajduje do nich żadne wyłączenie z możliwości stosowania ryczałtu oraz czy nie znajduje do nich inna stawka podatku niż 8,5%.

8.Czy oprócz wskazanej działalności gospodarczej uzyskuje Pan inne dochody podlegające opodatkowaniu? Jeśli tak, to czy prowadzi Pan ewidencję w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju prowadzonej przez Pana działalności odrębnie (jeżeli istnieje taka sytuacja)?

Odpowiedź: Oprócz działalności gospodarczej Wnioskodawca osiąga jeszcze dochody z tytułu umowy o pracę oraz wynajmu lokalu usługowego. Wnioskodawca prowadzi ewidencję przychodów pozwalającą na przyporządkowanie poszczególnych przychodów do właściwej dla nich stawki ryczałtu. Stąd w przypadku osiągnięcia przychodów, dla których właściwych będzie kilka stawek ryczałtu, możliwe będzie ich wyszczególnienie i przyporządkowanie do konkretnej stawki.

9.Jakie dokładnie czynności wykonuje Pan w ramach świadczonych przez Pana usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”, których dotyczy zadane pytanie?

We wniosku wskazał Pan, że:

Wnioskodawca w ramach prowadzonej bezpośrednio przez siebie działalności gospodarczej pełni funkcję project managera. Wśród czynności, które wykonuje Wnioskodawca w celu realizacji zawartej umowy, znajdują się:

   przygotowanie planów, budżetów, harmonogramów prac projektowych

   nadzór nad realizacją! zmianami dotyczącymi planów, budżetów, harmonogramów prac projektowych

–przygotowanie raportów dotyczących bieżącego stanu projektu, w tym monitorowanie i raportowanie, wykorzystania budżetu projektu

   budowanie zespołu projektowego i wdrażanie członków zespołu

   koordynowanie codziennej pracy zespołów projektowych

   monitorowanie postępów prac

   koordynowanie zmian w zakresie prac projektowych, planów, budżetów, harmonogramów

   monitorowanie płatności i bieżące rozliczanie finansowe projektu

   analizę i przydzielanie priorytetów w pracach projektowych i pomiędzy projektami

Proszę – w odniesieniu do każdej z dziewięciu ww. czynności odrębnie – szczegółowo opisać charakter tych czynności, tj. wskazać:

1)na czym one polegają?

2)czego dotyczą?

3)jaki jest ich zakres?

4)co jest ich efektem?

Odpowiedź:

·Przygotowanie planów, budżetów, harmonogramów prac projektowych

Czynność ta polega na kompleksowym zaplanowaniu przebiegu projektu. Wnioskodawca strukturyzuje działania prowadzące do osiągnięcia celu projektu, oblicza planowane koszty i czas realizacji, a następnie umieszcza te informacje w czasie poprzez przygotowanie harmonogramów. Działania te dotyczą ogólnej organizacji projektu – jego struktury, kosztów i czasu trwania. Zakres obejmuje stworzenie (…). Efektem tych działań jest zestaw narzędzi planistycznych, umożliwiających skuteczną realizację i kontrolę projektu.

·Nadzór nad realizacją i zmianami dotyczącymi planów, budżetów, harmonogramów prac projektowych

Wnioskodawca na bieżąco kontroluje realizację projektu oraz reaguje na konieczne zmiany w jego przebiegu. Nadzór ten polega na analizie wykonania zadań w czasie rzeczywistym, za pomocą narzędzi monitorujących oraz dostosowywaniu planów, budżetów i harmonogramów w przypadku wystąpienia nieprzewidzianych okoliczności. Czynność ta dotyczy realizacji pierwotnych założeń projektowych oraz ich adaptacji. Zakres obejmuje kontrolę realizacji, identyfikację koniecznych modyfikacji oraz nadzór nad ich wdrożeniem. Efektem jest ograniczenie odchyleń oraz przeprowadzenie projektu w możliwie największym stopniu zgodnie z pierwotnym planem.

·Przygotowanie raportów dotyczących bieżącego stanu projektu, w tym monitorowanie i raportowanie wykorzystania budżetu projektu

Wnioskodawca przygotowuje raporty ukazujące aktualny stan projektu, jego zaawansowanie i zgodność z założeniami. Raporty te dotyczą m.in. wykonanych prac, wykorzystanego budżetu, odchyleń kwotowych, ilościowych i terminowych. Zakres raportowania jest dostosowywany do potrzeb interesariuszy. Efektem raportów jest przedstawienie rzeczywistego stanu projektu na dzień sporządzenia raportu oraz wnioskowanie na temat przyszłych etapów realizacji, w tym (…).

·Budowanie zespołu projektowego i wdrażanie członków zespołu

Czynność polega na rekrutowaniu wykonawców posiadających odpowiednie kompetencje do realizacji zadań projektowych oraz ich wdrażaniu w projekt. Działania te dotyczą doboru zasobów ludzkich i organizacji współpracy z nimi, w tym ustalenia warunków, przepływu informacji oraz zasad komunikacji. Zakres obejmuje zarówno wybór podwykonawców, jak i określenie ich zadań i odpowiedzialności w ramach projektu. Efektem jest zapewnienie odpowiednich zasobów ludzkich i technicznych, niezbędnych do skutecznej realizacji projektu.

·Koordynowanie codziennej pracy zespołów projektowych

Wnioskodawca zarządza bieżącymi zadaniami w projekcie, przypisuje je do odpowiednich osób lub zespołów, organizuje spotkania oraz rozwiązuje bieżące problemy. Czynność ta dotyczy codziennego przebiegu projektu oraz współpracy pomiędzy jego uczestnikami. Zakres obejmuje ustalanie priorytetów, monitorowanie wykonania zadań oraz zapewnienie sprawnej komunikacji w zespole. Efektem jest realizacja zadań w zgodzie z harmonogramem oraz spójna i efektywna praca zespołów projektowych.

·Monitorowanie postępów prac

Czynność ta polega na śledzeniu rzeczywistego postępu realizacji zadań projektowych za pomocą narzędzi takich jak (…). Monitorowanie dotyczy stopnia zaawansowania prac względem planu. Zakres obejmuje zbieranie danych, ich analizę i interpretację w kontekście planów projektowych. Efektem jest identyfikacja ryzyk i szans projektowych, co umożliwia odpowiednie reakcje oraz ewentualne korekty kierunku realizacji projektu.

·Koordynowanie zmian w zakresie prac projektowych, planów, budżetów, harmonogramów

Wnioskodawca zarządza wprowadzaniem zmian, które mogą wynikać z przyczyn technicznych, organizacyjnych, budżetowych lub personalnych. Działania te dotyczą głównie projektów IT i finansowych, w których zmiana jednego elementu wpływa na inne. Zakres obejmuje analizę konsekwencji zmian oraz komunikację z wykonawcami lub dostawcami w celu wypracowania nowych ustaleń. Efektem koordynacji zmian jest sprawne wdrożenie korekt i kontynuacja projektu w nowych uwarunkowaniach.

·Monitorowanie płatności i bieżące rozliczanie finansowe projektu

Wnioskodawca analizuje przepływy finansowe w projekcie, kontroluje faktury oraz weryfikuje zgodność rzeczywistych wpływów i wydatków z budżetem. Czynność ta dotyczy aspektów finansowych – zarówno po stronie przychodów, jak i kosztów. Zakres obejmuje monitoring płatności, weryfikację (…) oraz analizę potencjalnych odchyleń budżetowych. Efektem jest zapewnienie stabilności finansowej projektu, kontrola zadłużenia oraz możliwość podejmowania decyzji w oparciu o rzetelne dane.

·Analiza i przydzielanie priorytetów w pracach projektowych i pomiędzy projektami

Wnioskodawca dokonuje analizy działań projektowych pod kątem ich wpływu na sukces projektu, a następnie przypisuje odpowiednie priorytety. Czynność ta dotyczy oceny znaczenia poszczególnych zadań i ich efektywnej alokacji. Zakres obejmuje konsultacje ze specjalistami, ocenę ryzyk i szans oraz przydzielenie zadań do najbardziej odpowiednich osób lub firm. Efektem jest optymalizacja przebiegu projektu oraz lepsze wykorzystanie zasobów dzięki właściwemu zarządzaniu priorytetami.

Zgodnie z opinią Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi wydaną (…) lutego 2025 r. w Łodzi, sygn.: (…), powyżej przedstawione usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”.

Pytanie

Czy przychód z działalności prowadzonej przez Wnioskodawcę, opisanej we wniosku, będzie kwalifikował się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości ustalonej zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej jako: ustawa o ryczałcie), a więc w stawce 8,5%?

Pana stanowisko w sprawie

Zgodnie z art. 9a ust. 1 ustawy o PIT osoby fizyczne, które osiągają przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, mogą opłacać podatek w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Tę formę opodatkowania mogą również stosować osoby nieprowadzące działalności gospodarczej w przypadku, w którym osiągają one przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze (art. 1 ust. 2 ustawy o ryczałcie).

Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o ryczałcie, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o PIT, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f.

W myśl art. 14 ust. 1 ustawy o PIT, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT (pozarolnicza działalność gospodarcza), uważa się kwoty należne choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Z powołanych przepisów wynika, że przychodem z działalności gospodarczej są również przychody z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz z innych umów o podobnym charakterze, składników majątku związanych z działalnością gospodarczą (określone w art. 14 ust. 2 pkt 11 ustawy o PIT).

Z treści art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie wynika, że użyte przez ustawodawcę określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556).

Wybór zryczałtowanego podatku dochodowego jako formy opodatkowania nie jest dopuszczalny w przypadku wystąpienia którejś z przesłanek negatywnych, wskazanych w art. 8 ustawy o ryczałcie, tj.: jeśli podatnik nie uzyskuje przychodów z prowadzenia apteki, kupna i sprzedaży wartości dewizowych, sprzedaży części do pojazdów mechanicznych i wytwarzania wyrobów objętych podatkiem akcyzowym (z wyłączeniem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii). Ponadto podatnik nie może świadczyć usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy. Wybór ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uniemożliwia także podjęcie przez podatnika działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

-    samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem;

-    w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków;

-    samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka, jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto podatnik nie może opłacać podatku w formie karty podatkowej w momencie zmiany formy opodatkowania na ryczałt. W przypadku Wnioskodawcy nie zachodzą wspomniane negatywne przesłanki.

Podatnik może stosować zryczałtowany podatek dochodowy w przypadku, gdy uzyskane w roku poprzedzającym rok podatkowy przychody z prowadzonej samodzielnie przez niego działalności nie przekroczyły wysokości 2 000 000 euro (art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o ryczałcie). Wnioskodawca nie osiągnął przychodów w wysokości wyższej niż 2 000 000 euro w roku poprzedzającym rok podatkowy, od którego stosuje formę zryczałtowanego podatku dochodowego.

W kwestii właściwej stawki podatku należy wspomnieć, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych jest wyjątkowym podatkiem dla osób fizycznych, który jako jedyny umożliwia stosowania wielu stawek podatku jednocześnie. Ustawodawca przewidział następujące stawki ryczałtu: 17%; 15%; 10%; 8,5%/12,5%; 8,5%; 5,5%; 3% oraz 2%. Stosowanie poszczególnych stawek zależy od wykonywanych przez podatnika usług. Dodatkowo Nowy Ład przewiduje pojawienie się stawek 12% oraz 14%. Stawka podatku dla konkretnej usługi uzależniona jest od właściwego dla niej kodu PKWiU (Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług). Niestety klasyfikacja ze względu na swój ograniczony charakter nie odnosi się wprost do wszystkich usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, opisana we wniosku działalność, powinna zostać sklasyfikowana pod PKWiU 70.22.20.0 Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, Wnioskodawca zajmuje się przygotowaniem planów, budżetów oraz harmonogramów prac projektowych, a także nadzorem nad ich realizacją i zmianami. Dodatkowo, do jego obowiązków należy przygotowywanie raportów dotyczących bieżącego stanu projektów, monitorowanie i raportowanie wykorzystania budżetu, budowanie zespołów projektowych oraz wdrażanie ich członków, jak również koordynowanie codziennej pracy zespołów i postępów prac.

Ponadto, Wnioskodawca odpowiada za koordynowanie zmian w zakresie prac projektowych, planów, budżetów i harmonogramów, monitorowanie płatności oraz bieżące rozliczenia finansowe projektów. Zajmuje się także analizą i przydzielaniem priorytetów w pracach projektowych oraz pomiędzy projektami.

Stanowisko Wnioskodawcy potwierdza również opinia Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi wydana (…) lutego 2025 r. o znaku (…).

Art. 12 ust. 1 ustawy o ryczałcie wprost odnosi się do powołanego symbolu PKWiU. Oznacza to, że w przypadku Wnioskodawcy możliwy jest wybór ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, a przedmiotowa działalność powinna zostać zakwalifikowana jako przychód z działalności usługowej.

Przy symbolach PKWiU 70 ustawodawca umieścił znak „ex”. Stosownie do art. 4 ust. 4 ustawy o ryczałcie, ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.

Z uwagi na fakt, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi nie mieszczą się w zawężonym ugrupowaniu, właściwą dla tego zakresu działalności stawką będzie 8,5%.

Wnioskodawca będzie prowadził ewidencję przychodów pozwalającą na przyporządkowanie poszczególnych przychodów do właściwej dla nich stawki ryczałtu. Stąd w przypadku osiągnięcia przychodów, dla których właściwych będzie kilka stawek ryczałtu, możliwe będzie ich wyszczególnienie i przyporządkowanie do konkretnej stawki.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym według art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

W myśl art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

-prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Na podstawie art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Jak stanowi art. 6 ust. 4 ww. ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,

2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej bez względu na wysokość przychodów.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z ww. przepisem:

1.Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

-jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6)(uchylony)

2.Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

-w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

3.Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Kolejnym warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie wolny zawód oznaczająca pozarolniczą działalność gospodarczą wykonywaną osobiście przez tłumaczy, adwokatów, notariuszy, radców prawnych, biegłych rewidentów, księgowych, agentów ubezpieczeniowych, agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające, brokerów reasekuracyjnych, brokerów ubezpieczeniowych, doradców podatkowych, doradców restrukturyzacyjnych, maklerów papierów wartościowych, doradców inwestycyjnych, agentów firm inwestycyjnych oraz rzeczników patentowych, z tym że za osobiste wykonywanie wolnego zawodu uważa się wykonywanie działalności bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu.

Według art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.

Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W odniesieniu do wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70) wskazuję, że symbol ex oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem.

Natomiast pozostałe usługi (inne niż doradztwo związane z zarządzaniem), klasyfikowane według rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 70, które nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podlegają opodatkowaniu stawką ryczałtu w wysokości 8,5%.

Zatem opodatkowaniu stawką ryczałtu 15% podlegają usługi, tj.:

-klasa 70.10 – usługi firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych,

-kategoria 70.22.1 – usługi doradztwa związane z zarządzaniem wraz z zawartymi w klasyfikacji podkategoriami i pozycjami z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.).

Stawką 8,5% opodatkowane będą natomiast pozostałe usługi wymienione w Dziale 70 niezwiązane z „usługami firm centralnych (head offices)”, a także „usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem”, tj.:

-klasa 70.21 – usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji,

-kategoria 70.22.2 – pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych,

-kategoria 70.22.3 – pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Na podstawie art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku, gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:

1)   ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;

2)   ust. 1 pkt 2 ryczałt wynosi 15%;

2a) ust. 1 pkt 2a ryczałt wynosi 14%;

2b) ust. 1 pkt 2b ryczałt wynosi 12%;

3)   ust. 1 pkt 3 ryczałt wynosi 10%;

4)   ust. 1 pkt 4 ryczałt wynosi 12,5%.

W sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

Z informacji przedstawionych we wniosku oraz jego uzupełnieniu wynika, że od 21 października 2020 r. prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą. Wybrana przez Pana forma opodatkowania to ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Ma Pan nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce w rozumieniu art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Prowadzona przez Pana działalność jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Usługi wykonywane przez Pana nie są wykonywane w ramach wolnego zawodu, w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 ww. ustawy. Złożył Pan w ustawowym terminie oświadczenia o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania. Nie przekroczył Pan w roku podatkowym poprzedzającym rok podatkowy będący przedmiotem pytania, limitu określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wymienionego w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a także wobec Pana nie mają oraz nie będą miały w przyszłości zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ww. ustawy. W ramach prowadzonej bezpośrednio przez Pana działalności gospodarczej pełni Pan funkcję project managera. Wśród czynności, które wykonuje Pan w celu realizacji zawartej umowy, znajdują się:

-przygotowanie planów, budżetów, harmonogramów prac projektowych – czynność ta polega na kompleksowym zaplanowaniu przebiegu projektu. Strukturyzuje Pan działania prowadzące do osiągnięcia celu projektu, oblicza planowane koszty i czas realizacji, a następnie umieszcza te informacje w czasie poprzez przygotowanie harmonogramów. Działania te dotyczą ogólnej organizacji projektu – jego struktury, kosztów i czasu trwania. Zakres obejmuje stworzenie (…). Efektem tych działań jest zestaw narzędzi planistycznych, umożliwiających skuteczną realizację i kontrolę projektu;

-nadzór nad realizacją i zmianami dotyczącymi planów, budżetów, harmonogramów prac projektowych – na bieżąco kontroluje Pan realizację projektu oraz reaguje na konieczne zmiany w jego przebiegu. Nadzór ten polega na analizie wykonania zadań w czasie rzeczywistym, za pomocą narzędzi monitorujących oraz dostosowywaniu planów, budżetów i harmonogramów w przypadku wystąpienia nieprzewidzianych okoliczności. Czynność ta dotyczy realizacji pierwotnych założeń projektowych oraz ich adaptacji. Zakres obejmuje kontrolę realizacji, identyfikację koniecznych modyfikacji oraz nadzór nad ich wdrożeniem. Efektem jest ograniczenie odchyleń oraz przeprowadzenie projektu w możliwie największym stopniu zgodnie z pierwotnym planem;

-przygotowanie raportów dotyczących bieżącego stanu projektu, w tym monitorowanie i raportowanie wykorzystania budżetu projektu – przygotowuje Pan raporty ukazujące aktualny stan projektu, jego zaawansowanie i zgodność z założeniami. Raporty te dotyczą m.in. wykonanych prac, wykorzystanego budżetu, odchyleń kwotowych, ilościowych i terminowych. Zakres raportowania jest dostosowywany do potrzeb interesariuszy. Efektem raportów jest przedstawienie rzeczywistego stanu projektu na dzień sporządzenia raportu oraz wnioskowanie na temat przyszłych etapów realizacji, w tym (…);

-budowanie zespołu projektowego i wdrażanie członków zespołu – czynność polega na rekrutowaniu wykonawców posiadających odpowiednie kompetencje do realizacji zadań projektowych oraz ich wdrażaniu w projekt. Działania te dotyczą doboru zasobów ludzkich i organizacji współpracy z nimi, w tym ustalenia warunków, przepływu informacji oraz zasad komunikacji. Zakres obejmuje zarówno wybór podwykonawców, jak i określenie ich zadań i odpowiedzialności w ramach projektu. Efektem jest zapewnienie odpowiednich zasobów ludzkich i technicznych, niezbędnych do skutecznej realizacji projektu;

-koordynowanie codziennej pracy zespołów projektowych – zarządza Pan bieżącymi zadaniami w projekcie, przypisuje je do odpowiednich osób lub zespołów, organizuje spotkania oraz rozwiązuje bieżące problemy. Czynność ta dotyczy codziennego przebiegu projektu oraz współpracy pomiędzy jego uczestnikami. Zakres obejmuje ustalanie priorytetów, monitorowanie wykonania zadań oraz zapewnienie sprawnej komunikacji w zespole. Efektem jest realizacja zadań w zgodzie z harmonogramem oraz spójna i efektywna praca zespołów projektowych;

-monitorowanie postępów prac – czynność ta polega na śledzeniu rzeczywistego postępu realizacji zadań projektowych za pomocą narzędzi takich jak (…). Monitorowanie dotyczy stopnia zaawansowania prac względem planu. Zakres obejmuje zbieranie danych, ich analizę i interpretację w kontekście planów projektowych. Efektem jest identyfikacja ryzyk i szans projektowych, co umożliwia odpowiednie reakcje oraz ewentualne korekty kierunku realizacji projektu;

-koordynowanie zmian w zakresie prac projektowych, planów, budżetów, harmonogramów – zarządza Pan wprowadzaniem zmian, które mogą wynikać z przyczyn technicznych, organizacyjnych, budżetowych lub personalnych. Działania te dotyczą głównie projektów IT i finansowych, w których zmiana jednego elementu wpływa na inne. Zakres obejmuje analizę konsekwencji zmian oraz komunikację z wykonawcami lub dostawcami w celu wypracowania nowych ustaleń. Efektem koordynacji zmian jest sprawne wdrożenie korekt i kontynuacja projektu w nowych uwarunkowaniach;

-monitorowanie płatności i bieżące rozliczanie finansowe projektu – analizuje Pan przepływy finansowe w projekcie, kontroluje faktury oraz weryfikuje zgodność rzeczywistych wpływów i wydatków z budżetem. Czynność ta dotyczy aspektów finansowych – zarówno po stronie przychodów, jak i kosztów. Zakres obejmuje monitoring płatności, weryfikację (…) oraz analizę potencjalnych odchyleń budżetowych. Efektem jest zapewnienie stabilności finansowej projektu, kontrola zadłużenia oraz możliwość podejmowania decyzji w oparciu o rzetelne dane;

-analiza i przydzielanie priorytetów w pracach projektowych i pomiędzy projektami – dokonuje Pan analizy działań projektowych pod kątem ich wpływu na sukces projektu, a następnie przypisuje odpowiednie priorytety. Czynność ta dotyczy oceny znaczenia poszczególnych zadań i ich efektywnej alokacji. Zakres obejmuje konsultacje ze specjalistami, ocenę ryzyk i szans oraz przydzielenie zadań do najbardziej odpowiednich osób lub firm. Efektem jest optymalizacja przebiegu projektu oraz lepsze wykorzystanie zasobów dzięki właściwemu zarządzaniu priorytetami.

Zgodnie z opinią Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi przedstawione przez Pana usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”. Pierwszy przychód z ww. usług został osiągnięty w styczniu 2024 r. Oprócz działalności gospodarczej osiąga Pan jeszcze dochody z tytułu umowy o pracę oraz wynajmu lokalu usługowego. Prowadzi Pan ewidencję przychodów pozwalającą na przyporządkowanie poszczególnych przychodów do właściwej dla nich stawki ryczałtu. Stąd w przypadku osiągnięcia przychodów, dla których właściwych będzie kilka stawek ryczałtu, możliwe będzie ich wyszczególnienie i przyporządkowanie do konkretnej stawki.

W odniesieniu do świadczonych przez Pana usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 70.22.20.0, niebędących usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem, należy wskazać, że nie zostały one objęte dyspozycją art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz opisu sprawy stwierdzam, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 70.22.20.0. – „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych” i – jak wynika z treści wniosku – niebędących usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem, kwalifikują się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości ustalonej zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, czyli w stawce 8,5%.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Organ nie jest uprawniony do przyporządkowania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usług do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej. Tak więc interpretację wydano na podstawie wskazanego przez Pana we wniosku grupowania PKWiU.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

W odniesieniu do powołanej przez Pana interpretacji indywidualnej oraz wyroków sądu należy wskazać, że rozstrzygnięcia w nich zawarte dotyczą tylko konkretnych, indywidualnych spraw i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.