Postanowienie - Interpretacja - D-3/443/25/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 31.05.2005, sygn. D-3/443/25/05, Pierwszy Urząd Skarbowy w Lublinie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Postanowienie

Na podstawie art. 216, art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz.U. Nr 8 poz. 60 z 2005r.) Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie postanawia uznać przedstawione stanowisko w złożonym wniosku o interpretację przepisów prawa podatkowego za nieprawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 08.03.2005r. wpłynął Pana wniosek (uzupełniony w dniu 26.04.2005r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, w którym przedstawiono następujący stan faktyczny:

W dniu 15.06.2004r. zawarł Pan umowę z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa określającą warunki i tryb udzielenia pomocy finansowej z funduszy Unii Europejskiej i z funduszy krajowych Programu SAPARD na realizację przedsięwzięcia - zakup ciągnika Ursus 5714 oraz agregatu uprawowego Ares L.

Będąc rolnikiem ryczałtowym nie zarejestrowanym jako podatnik od towaru i usług, dokonującym dostawy produktów rolnych zarówno na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej, jak również podmiotów zarejestrowanych jako podatnicy podatku od towarów i usług, od których otrzymuje Pan faktury VAT-RR, w dniu 16.06.2004r. dokonał Pan zakupu ciągnika Ursus 5714 o wartości netto - 81.000,00 zł i podatku VAT - 17.820,00 zł. oraz agregatu uprawowego Ares L o wartości netto 10.554,00 zł i podatku VAT - 2.321,88 zł.

Pana zdaniem zwrot zapłaconego przy wyżej określonym nabyciu podatku VAT nie jest możliwy.

Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U nr 137 poz. 926 z 1997 r. z późn. zm.) stosownie do swojej właściwości miejscowej naczelnik urzędu skarbowego (...) na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa, albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

W związku z powyższym udzielam interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego następująco:

Podatek VAT może stanowić koszt kwalifikowany inwestycji realizowanej w ramach Programu SAPARD jedynie w przypadku, gdy nie jest on możliwy do odzyskania przez podatnika.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z 2004r.) - zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej, dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego.

W związku z powyższym jako rolnik ryczałtowy nie jest Pan czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług w świetle cytowanej ustawy o VAT.

W myśl art. 88 ust. 4 w/w ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Ponieważ jako rolnik ryczałtowy korzysta Pan ze zwolnienia nie będzie Panu przysługiwało prawo odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach zakupu bez względu na formę ich finansowania w tym między innymi z funduszu SAPARD.

Zgodnie z art. 115 ust. 1 w/w ustawy rolnikowi ryczałtowemu dokonującemu dostawy produktów rolnych dla podatnika podatku od towarów i usług, który rozlicza ten podatek, przysługuje zryczałtowany zwrot podatku z tytułu nabywania niektórych środków produkcji rolnictwa opodatkowanych tym podatkiem. Kwota zryczałtowanego podatku jest wypłacana rolnikowi ryczałtowemu przez nabywcę produktów rolnych. Stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o którym mowa w ust.1, wynosi 5% kwoty należnej z tytułu dostawy produktów rolnych pomniejszonej o kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku - zgodnie z ust.2.

Dokonując dostaw produktów rolnych dla podatników podatku od towarów i usług udokumentowanych fakturami VAT-RR, na warunkach w/w ustawy, otrzymuje Pan od tych podmiotów zryczałtowany zwrot podatku, który stanowi odzyskany podatek VAT z tytułu nabycia niektórych środków produkcji rolnictwa bez względu na rodzaj źródeł, z których finansował Pan zakupy w tym ze środków SAPARD.

W związku z tym, że może odzyskać Pan podatek VAT, podatek ten nie może stanowić kosztu kwalifikowanego inwestycji realizowanej w ramach Programu SAPARD.

Zgodnie z § 27a ust.1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004r. w sprawie wykonania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 97, poz.970 z późn.zm.) - zwrot podatku z tytułu nabycia towarów i usług lub importu towarów i usług przysługuje również podmiotom, które przed dniem 01.05.2004r. zawarły z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa umowy w ramach Specjalnego Programu Akcesyjnego na Rzecz Rozwoju Rolnictwa i Obszarów Wiejskich (Sapard) dotyczące refundacji ze środków Unii Europejskiej części kosztów kwalifikowanych związanych z realizacją przedsięwzięć w ramach tego programu.

Zwrot podatku, w myśl postanowień § 27a ust. 3 - przysługuje podmiotom, o których mowa w ust.1 po spełnieniu określonych warunków. Jednym z nich jest podpisanie umowy przed dniem 01.05.2004r.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego umowę z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa zawarł Pan w dniu 15.06.2004r., a więc nie spełnia Pan jednego z warunków uprawniających do uzyskania zwrotu podatku.

Informuje się, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Zgodnie z art. 14a § 4 w związku z art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej na niniejsze postanowienie służy stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.

Pierwszy Urząd Skarbowy w Lublinie