POSTANOWIENIE - Interpretacja - PP/443-124-2-GK/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 16.11.2005, sygn. PP/443-124-2-GK/05, Opolski Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Działając na podstawie art. 14a § 4 i art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu stwierdza, iż stanowisko Spółki przedstawione w pkt 2 pisma z dnia 12 sierpnia 2005 r. L.Dz. 34/05 w sprawie podatku od towarów i usług, jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

Pismem z dnia 12 sierpnia 2005 r. ( data wpływu do tut. Urzędu 16 sierpnia 2005 r.) Jednostka zwróciła się do tut. organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w Jej indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Spółka przedstawiła następujący stan faktyczny:

Spółka prowadzi działalność w zakresie produkcji i sprzedaży artykułów spożywczych. Odbiorcami produktów Spółki są hurtownie, jaki i bezpośrednio placówki handlowe. Działając na konkurencyjnym rynku Spółka podejmuje szereg działań marketingowych mających na celu zwiększenie sprzedaży, m.in.:

  • organizuje konkursy i loterie z nagrodami, w których konsumenci produktów Spółki, po spełnieniu określonych regulaminowo wymagań, otrzymują prezenty. Adresatami powyższych akcji są również klienci Spółki,
  • organizuje akcje sprzedaży premiowej, w których konsumenci (klienci Spółki pod warunkiem dokonania zakupu w sklepie) bezpośrednio od Spółki otrzymują nagrody,
  • przekazuje w celach reprezentacji i reklamy prezenty (materiały reklamowe), których odbiorcami mogą być klienci Spółki, bądź potencjalni klienci Spółki.

Spółka zadała pytanie, czy w przypadku gdy prezentami, o których mowa w art. 7 ust. 3 i 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 54, poz. 535 ze zm. - zwanej dalej "ustawą") są towary nabywane przez Spółkę, przez cenę nabycia (wartość graniczną 5 PLN, o której mowa w art. 7 ust. 4 pkt 2 ustawy) należy rozumieć cenę netto wynikającą z faktury zakupu.

W opinii Podatnika, przez ww. "cenę", należy rozumieć cenę netto (bez podatku od towarów i usług), wynikającą z faktury zakupu.

Po przeanalizowaniu przedstawionego stanowiska w sprawie, oraz obowiązującego stanu prawnego Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje, iż:

Zgodnie natomiast z art. 7 ust. 3 i ust. 4 pkt 2 ustawy, przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek, natomiast przez prezenty o małej wartości, rozumie się m.in. przekazywane przez podatnika jednej osobie towary, których przekazania nie ujęto w ewidencji, pozwalającej na ustalenie tożsamości tych osób, jeżeli jednostkowa cena nabycia lub jednostkowy koszt wytworzenia przekazanego towaru nie przekracza 5zł. Ustawodawca nie zdefiniował pojęcia "cena" dla potrzeb podatku od towarów i usług. W związku z czym w opinii tut. organu podatkowego należy posiłkować się definicją "ceny", zawartą w ustawie z dnia 5 lipca 2001 r. o cenach (Dz. U. Nr 97, poz. 1050). Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 1 powołanej ustawy o cenach, przez cenę należy rozumieć wartość wyrażoną w jednostkach pieniężnych, którą kupujący jest obowiązany zapłacić przedsiębiorcy za towar lub usługę; w cenie uwzględnia się podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy, jeżeli na podstawie odrębnych przepisów sprzedaż towaru (usługi) podlega obciążeniu podatkiem od towarów i usług oraz podatkiem akcyzowym.

Z uwagi na powyższe przez cenę w rozumieniu art. 7 ust. 4 pkt 2 ustawy, należy rozumieć cenę brutto.

Mając na uwadze zaistniałe okoliczności postanowiono jak na wstępie.

Jednocześnie Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje, iż przedmiotowa interpretacja o zakresie stosowania prawa podatkowego ma zastosowanie wyłącznie w przedstawionym stanie faktycznym i w stanie prawnym obowiązującym na dzień jej wydania.

Ponadto informuje się, iż zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14b § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, ale jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla Strony do czasu jej zmiany, uchylenia przez organ odwoławczy lub zmiany przepisów prawnych.

Na podstawie art. 14a § 4, art. 236 § 2 pkt 1 oraz art. 223 § 1 w związku z art. 239 ustawy - Ordynacja podatkowa, na niniejsze postanowienie służy zażalenie, które wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu, za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia doręczenia niniejszego postanowienia.

Opolski Urząd Skarbowy