
Temat interpretacji
Na podstawie art. 216 § 1oraz art. 14a § 1 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja Podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po zapoznaniu się z treścią wniosku z dnia 19.04.2005 r. (doręczonego w dniu 20.04.2005 r.) o pisemną interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa w indywidualnej sprawie, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Rawie Mazowieckiej uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione w złożonym wniosku.
W dniu 20.04.2005 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Rawie Mazowieckiej wpłynęło podanie Podatnika o interpretację przepisu dotyczącego możliwości zakwalifikowania zakupu maszyn rolniczych do środków trwałych przez rolnika, który zrezygnował ze zwolnienia i zarejestrował się jako podatnik VAT, co jednocześnie umożliwiłoby zwrot podatku VAT w terminie 60 dni oraz wykazywanie zakupu przedmiotowych maszyn w pozycji 41 i 42 deklaracji VAT-7. Jakie dodatkowe ewidencje oprócz rejestrów VAT powinien w związku z tym prowadzić? Zdaniem Podatnika brzmienie przepisów ustawy o podatku VAT nie pozwala rolnikowi jako podatnikowi podatku VAT na kwalifikowanie zakupów jako środków trwałych, co uniemożliwia zwrot podatku w terminie 60 dni.
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Rawie Mazowieckiej, po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego stwierdza, co następuje: zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o podatku VAT w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zróżnicowana jednak została realizacja tego prawa w zakresie terminu, w jakim urząd skarbowy jest zobligowany do dokonania tegoż zwrotu, o czym stanowią przepisy art. 87 ust. 2 - 6.
- 180 dni od dnia złożenia deklaracji - w przypadku podatnika, który dokonuje obrotu opodatkowanego wyłącznie stawką 22 %, o ile w tym okresie nie dokonał zakupów towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji,
- 60 dni od dnia złożenia deklaracji - jedynie odnośnie tej części żądanego zwrotu różnicy podatku wykazanej w deklaracji podatnika, która odpowiada kwocie, stanowiącej sumę:
- podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz
- kwoty stanowiącej 22 % obrotu podatnika opodatkowanego stawkami niższymi niż 22 %, czyli: 0 %, 3 % i 7 %.
- 25 dni - na umotywowany wniosek podatnika złożony wraz z deklaracją podatkową, gdy kwoty wykazane w deklaracji podatkowej wynikają z faktur dokumentujących kwoty należności, dokumentów celnych i decyzji, które zostały przez podatnika zapłacone, zaś podatnik dokonuje obrotu opodatkowanego stawkami niższymi niż 22 % bądź dokonał zakupu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.
W ww. przypadkach ustawa o podatku VAT wiąże prawo do żądania zwrotu z nabyciem towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji. Pojęcie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, zdefiniowane jest w ustawach regulujących podatki dochodowe - w przypadku osób fizycznych art. 22a i 22b ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. DZ. U. z 2000 r. Nr 17, poz. 176) . Ponieważ jednak art. 2 ust. 1 pkt 1 tejże ustawy stanowi, iż przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej, rolnik, który zrezygnował ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 3 i rozlicza podatek od towarów i usług na zasadach ogólnych, nie jest uprawniony do wykazywania w deklaracji VAT-7 w poz. 41 i 42 zakupu maszyn jako zakupów środków trwałych oraz występowania o zwrot podatku w terminie 60 dni. Jednakże w art. 87 ust. 6 ustawy o podatku VAT postanowiono, że na umotywowany wniosek podatnika złożony wraz z deklaracją podatkową urząd skarbowy jest obowiązany zwrócić różnicę podatku, zamiast w terminie 180 dni - w terminie 60 dni, jeżeli kwoty podatku naliczonego, wykazane w deklaracji podatkowej, wynikają z:
- faktur dokumentujących kwoty należności, które zostały w całości zapłacone bezpośrednio podatnikowi będącemu wystawcą faktury, z uwzględnieniem art. 13 ust. 1 pkt 1 Prawa działalności gospodarczej,
- dokumentów celnych oraz decyzji, o których mowa w art. 33 ust. 2 i 3 oraz art. 34 i zostały przez podatnika zapłacone,
- wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub importu usług lub dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, jeżeli w deklaracji podatkowej została wykazana kwota podatku należnego od tych transakcji.
W przypadku spełnienia tych warunków i umotywowania wniosku o skrócenie terminu zwrotu różnicy podatku urząd skarbowy jest obowiązany (z zastrzeżeniem jednak możliwości wszczęcia postępowania sprawdzającego, wydłużającego ten termin) uwzględnić wniosek podatnika i dokonać zwrotu różnicy podatku w terminie 60 dni. Podatnik nie jest obowiązany do prowadzenia dodatkowychewidencji oprócz rejestrów VAT.
Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika. Jest natomiast wiążąca dla organu podatkowego i organu kontroli skarbowej właściwych dla podatnika i może zostać zmieniona bądź uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w art. 14b § 5.
