POSTANOWIENIE - Interpretacja - 1473/WV/443/45/26/2005/GW

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 27.04.2005, sygn. 1473/WV/443/45/26/2005/GW, Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE


Na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r, Nr 8, poz. 60) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 28.01.2005r (data wpływu do tut. urzędu), żądającego udzielenia pisemnej interpretacji przepisów art. 2 pkt 6. art. 7 ust. 2 i art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004r (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.)Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy podane we wniosku jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


PODANY WE WNIOSKU STAN FAKTYCZNY JEST NASTĘPUJĄCY:
W zakresie swojej działalności, Spółka prowadzi między innymi, sprzedaż słonych przekąsek w zamkniętych opakowaniach jednostkowych. W celu uatrakcyjnienia tej sprzedaży i w konsekwencji, zwiększenia przychodów z tego tytułu, Spółka zamieszcza w niektórych opakowaniach słonych przekąsek papierowe, tekturowe, plastikowe lub metalowe wkładki (zwane w dalszej części pisma "wrzutkami". Wrzutki te przedstawiają bądź to wizerunki postaci z bajek lub innych fantastycznych postaci, bądź też, po dokonaniu prostej czynności stanowią swego rodzaju prostą zabawkę (np. kółko z patyczkiem, które można złożyć w niewielki wirujący bączek). Niektóre z wrzutek uprawniają również kupującego do odbioru, lub udziału w losowaniu, nagród rzeczowych określonych regulaminem. Sprzedawane przez Spółkę opakowania słonych przekąsek zawierające wrzutki nie różnią się pod względem zewnętrznym od opakowań ich pozbawionych, co uniemożliwia klientom rozpoznanie, które z opakowań zawierają wrzutki, a które nie, bez uprzedniego rozerwania opakowania. Spółka stosuje również jednakową cenę rynkową opakowania niezależnie od tego, czy zawiera ono wrzutki, czy też ich nie zawiera.

STANOWISKO WNIOSKODAWCY CO DO OCENY TEGO STANU FAKTYCZNEGO:
Mając na uwadze wyżej przedstawiony stan faktyczny, Spółka stoi na stanowisku, iż w omawianym przypadku ma miejsce podlegająca podatkowi od towarów i usług, odpłatna dostawa towarów (sprzedaż towarów) o której mowa w art. 5 ustawy o VAT. Jako towar stanowiący przedmiot dostawy, należy w tym miejscu rozumieć zgodnie z przepisem art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, sprzedawane przez Spółkę słone przekąski w opakowaniach jednostkowych, niezależnie od tego, czy opakowania te zawierają dodatkowo wrzutki czy też nie.Zdaniem Spółki, wrzutki umieszczane w sprzedawanych przez Spółkę jednostkowych opakowaniach słonych przekąsek będących przedmiotem dostawy, nie stanowią one również przedmiotu dostawy, odrębnej od dostawy towarów - słonych przekąsek. W szczególności zdaniem Spółki, nie ma w omawianej sprawie miejsca wskazana w przepisie art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, jakakolwiek forma przekazania towarów bez wynagrodzenia.
W konsekwencji Spółka stoi na stanowisku, iż w przypadku przedmiotowej sprzedaży (dostawy) towarów - słonych przekąsek w opakowaniach jednostkowych, z których niektóre zawierają wrzutki a niektóre nie - należy stosować podstawę opodatkowania w podatku od towarów i usług określoną w przepisie art. 29 ust. 1 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem, podstawą opodatkowania jest obrót, czyli kwota należna (rozumiana jako całość świadczenia należnego od nabywcy) z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku.
Spółka wskazuje, iż zgodnie z przepisem art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, towarem są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki, budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.
Zdaniem Spółki w omawianym przypadku, sprzedawanym przez Spółkę towarem są słone przekąski (chipsy ziemniaczane, chrupki kukurydziane oraz paluszki i precelki) pakowane w opakowania jednostkowe, zawierające dodatkowo wrzutki lub też takich wrzutek nie zawierające.
Stanowisko Spółki znajduje potwierdzenie w opinii interpretacyjnej - klasyfikacji statystycznej z dnia 21 grudnia 2004r. wydanej przez Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi na wniosek Spółki złożony w dniu 3 grudnia 2004r. Spółka zwróciła się do wyżej wymienionego Ośrodka z wnioskiem o dokonanie klasyfikacji statystycznej swoich produktów w postaci słonych przekąsek, takich jak chipsy ziemniaczane, chrupki ziemniaczane chrupki kukurydziane, paluszki oraz precelki. Spółka przedstawiła we wspomnianym wniosku, stan faktyczny sprowadzający się do sprzedaży przez Spółkę przekąsek słonych w zamkniętych opakowaniach, zawierających lub niezawierających wrzutek.
W odpowiedzi na wniosek Spółki Ośrodek Interpretacji Standardów klasyfikacyjnych uznał, że wymienione przez Spółkę we wniosku wyroby: chipsy ziemniaczane, chrupki kukurydziane, paluszki oraz precelki, pakowane wraz z wrzutkami w opakowania jednostkowe, mieszczą się w grupowaniach:chipsy ziemniaczanePKWiU 15.31.12-90.00 - Przetwory z ziemniaków zakonserwowane inaczej niż z octem lub kwasem, pozostałe, z wyłączeniem zamrożonych.chrupki kukurydzianePKWiU 15.61.33-53.00 - Żywność preparowana otrzymywana przez spęcznienie lub prażenie zbóż.paluszki, precelkiPKWiU 15.82.13-90.00 - Wyroby piekarskie pozostałe, włączając crepes, naleśniki, guiche, pizza z wyłączeniem zawierających dodatek środka słodzącego.
Zdaniem Spółki, jak wynika z powyższego Urząd Statystyczny uznał, iż sprzedawane przez Spółkę słone przekąski należą do tego samego grupowania PKWiU, niezależnie od faktu, czy zawierające te przekąski opakowania jednostkowe zawierają również wrzutki, czy też ich nie zawierają. Spółka wskazuje również, iż podobne stanowisko odnośnie wrzutek załączanych do sprzedawanych przez Spółkę opakowań słonych przekąsek w analogicznym stanie faktycznym, zaprezentował Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w prawomocnym wyroku z dnia 13 maja 2004r., sygnatura akt III SA 1920/03. Sąd w wyroku tym stwierdził, że:"(...) żetony nie stanowiące odrębnego produktu, a jedynie część innego produktu nie stanowią również odrębnego przedmiotu klasyfikacji statystycznej GUS, zgodnie ze stanowiskiem Urzędu Skarbowego w Grodzisku Mazowieckim oraz stanowiskiem organów statystycznych nie stanowiły towaru przekazanego na reklamę czy reprezentację."
W świetle powyższego, w opinii Spółki, uzasadniony jest wniosek, iż w omawianym przypadku, towarem są wyłącznie słone przekąski sprzedawane w jednostkowych opakowaniach, niezależnie od faktu, czy opakowania jednostkowe zawierające te przekąski, zawierają oprócz tego wrzutki, czy też ich nie zawierają.
Zdaniem Spółki uznać należy, iż przedmiotowe wrzutki umieszczane są w sprzedawanych przez Spółkę jednostkowych opakowaniach słonych przekąsek, nie stanowią również same w sobie odrębnego towaru i konsekwentnie, nie stanowią one przedmiotu dostawy, odrębnej od dostawy samych przekąsek w jednostkowych opakowaniach. Nie ma zatem miejsca, w niniejszej sprawie, wskazana w przepisie art. 7 ust. 2 ustawy o VAT jakakolwiek inna forma przekazania towarów bez wynagrodzenia. Wrzutki stanowią jedynie część składową towaru - opakowania słonych przekąsek. Towar ten, wraz z zawartymi w nim wrzutkami lub bez nich, podlega sprzedaży nabywcom za określoną cenę.
Mając na uwadze powyższe, Spółka stoi na stanowisku, że w przypadku sprzedaży słonych przekąsek w opakowaniach jednostkowych, z których część zawiera również wrzutki, podstawę opodatkowania stanowi zgodnie z przepisem art. 29 ust. 1 ustawy o VAT kwota należna z tytułu sprzedaży tych towarów, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Jako kwotę należną w tym przypadku , należy rozumieć całość świadczenia należnego od nabywcy z tytułu sprzedaży tych towarów. Mając jednocześnie na uwadze okoliczność, iż jak wspomniano powyżej, Spółka stosuje jednolitą cenę sprzedaży opakowań jednostkowych słonych przekąsek, niezależnie w szczególności, czy opakowania te obok przekąsek, zawierają również wrzutki, czy też nie, w przypadku sprzedaży każdego opakowania przedmiotowych słonych przekąsek jako podstawę opodatkowania należy stosować wyłącznie określoną w przepisie art. 29 ust. 1 ustawy o VAT kwotę należną z tytułu sprzedaży tych towarów - słonych przekąsek (obrót), rozumianą jako całość świadczenia należnego od nabywcy z tytułu sprzedaży przedmiotowych słonych przekąsek.

OCENA PRAWNA STANOWISKA WNIOSKODAWCY W PRZEDSTAWIONYM STANIE FAKTYCZNYM I PRAWNYM:
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:
1.odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2.eksport towarów,
3.import towarów,
4.wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5.wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów. Zgodnie z przepisem art 2 pkt 6 ustawy o podatku od towarów i usług towarami w rozumieniu ustawy są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.
Zgodnie z wyrażoną w art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług zasadą podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę należnego podatku. Zgodnie z przepisem art. 2 pkt 22 ilekroć w ustawie jest mowa o sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów. Mając powyższe na uwadze podstawę opodatkowania przedmiotowej dostawy towarów, tj. słonych przekąsek stanowić będzie zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług kwota należna z tytułu sprzedaży tych towarów, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. W przypadku, gdy "wrzutki" pełnią rolę prezentu dodawanego do sprzedawanego towaru, taka dostawa jest traktowana w zakresie podatku od towarów i usług jako dwie odrębne czynności : sprzedaż produktu głównego opodatkowana na zasadach ogólnych oraz nieodpłatne przekazanie dodatków ("wrzutek"). W przedstawionym stanie faktycznym należy uznać iż przedmiotowe wrzutki umieszczane w sprzedawanych przez Spółkę jednostkowych opakowaniach słonych przekąsek stanowią same w sobie odrębny towar, zostały bowiem potraktowane przy ich nabyciu przez Spółkę jako odrębny towar i nigdy tej cechy nie utraciły. Należy stanąć na stanowisku, iż wrzutki stanowią towar, będący przedmiotem nieodpłatnego przekazania. Zgodnie z art. 7 ust. 2 pkt. 2 w związku z ust. 3 i 4 ustawy, czynności nieodpłatnego przekazania towarów co do zasady, podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Stosownie do art. 7 ust.2 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art.5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, a w szczególności; 1.przekazanie lub zużycie na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, 2.wszelkie inne przekazania towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowiznyjeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności w całości lub w części. Zgodnie z ust. 3 w/w artykułu przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych prezentów o małej wartości i próbek, jeżeli ich przekazanie (wręczenie) wiązało się bezpośrednio z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem. Stosownie do ust. 4 w/w artykułu przez prezenty o małej wartości, o których mowa w ust. 3 rozumie się przekazywanie (wręczanie) przez podatnika jednej osobie towary o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym 50 zł, przy czym łączna wartość prezentów w roku podatkowym nie może być wyższa niż 0,125% wartości sprzedaży opodatkowanej podatnika w poprzednim roku podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 5 i 6.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny, stwierdzić należy, iż podatnik przekazuje prezenty, których wartość jednostkowa nie przekracza 50 zł, jednakże przekazanie następuje w sytuacji, gdy ustalenie tożsamości obdarowanych prezentem jest niemożliwe. W takim przypadku należy stanąć na stanowisku, że nie następuje wówczas przekazanie prezentów o małej wartości, lecz przekazanie towarów bez wynagrodzenia, które podlega opodatkowaniu na podstawie w/w. art. 7 ust. 2 pkt 2. Zgodnie z art. 29 ust.. 10 w/w ustawy w przypadku dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 2, podstawą opodatkowania jest cena nabycia towarów, a gdy cena nabycia nie istnieje, koszt wytworzenia określony w momencie dostawy tych towarów.

POUCZENIE

1.Udzielana interpretacja dotyczy stanu faktu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.2.Interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.3.Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, wniesione za pośrednictwem organu wydającego postanowienie w terminie 7 dni licząc od daty jego doręczenia (art. 236 § 2 pkt. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r - Ordynacja podatkowa )4.Stosownie do art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 9 września 2000r. o opłacie skarbowej (Dz. U. Nr 86, poz. 960 z późniejszymi zmianami) zażalenie podlega opłacie skarbowej w kwocie 5 zł oraz 50 groszy od załącznika do odwołania uiszczonej w formie naklejenia znaków opłaty skarbowej na zażaleniu.

Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu