POSTANOWIENIE - Interpretacja - PP.005/14/2005

www.shutterstock.com

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 08.03.2005, sygn. PP.005/14/2005, Drugi Urząd Skarbowy w Tarnowie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Tarnowie działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz. 60) po rozpatrzeniu wniosku złożonego przez Wójta Gminy X z dnia 09.02.2005 r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

Z treści pisma złożonego w tut. Urzędzie wynika, że Gmina X złożyła wniosek o dofinansowanie realizacji projektu współfinansowanego przez Unię Europejską. W następstwie zrealizowania przedmiotowych zadań - po zakupie towarów i usług w celu wykonania ww. projektu - Gmina nie będzie prowadzić działalności opodatkowanej. Gmina podkreśla ponadto, że koszty projektu zostaną przez nią poniesie jako zamawiającego.

Wyrażając swoje stanowisko Wójt Gminy X podkreśla; że jeżeli Gmina jest organem władzy publicznej wykonującym zadania nałożone w szczególności ustawą z dnia 08.03.1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity z 2005 r. Dz. U. Nr 142, poz. 1591 ze zm), to w przedstawionej sytuacji będzie miał zastosowanie przepis art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11.03.2004 r. do podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.). Skoro zaś po zrealizowaniu przedmiotowego zadania, Gmina nie będzie prowadzić działalności opodatkowanej brak jest podstaw do odliczenia podatku naliczonego na podstawie art. 86 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług.

W przedstawionej sytuacji Gmina nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług, gdyż zakup towarów i usług dokonywany w ramach realizacji inwestycji nie jest związany bezpośrednio z wykonywanymi przez Gminę czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Na wstępie podkreślenia wymaga fakt, iż Gmina X na dzień wydania niniejszej interpretacji nie jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku VAT, natomiast "czynnym podatnikiem podatku VAT" jest Urząd Gminy X, a Wójt Gminy jako organ wykonawczy realizuje zadania Gminy przy pomocy Urzędu Gminy.

Na mocy art. 15 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. W myśl jednak art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanego przepisu wynika, że wykonywanie przez organ władzy publicznej, jak też urząd obsługujący te organy ustawowych zadań w ramach zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty wyłączone będzie spod działania ustawy o podatku od towarów i usług, z wyjątkiem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że realizowana przez Gminę inwestycja - współfinansowana ze środków Unii Europejskiej - nie będzie związana ze sprzedażą opodatkowaną.

Stosownie do treści art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Z treści tego przepisu wynika, że obniżenie podatku należnego o kwotę podatku naliczonego uzależnione jest od zakresu w jakim towary lub usługi związane są ze sprzedażą opodatkowaną. Odliczyć można bowiem tylko podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi, tj. których następstwem jest określenie podatku należnego.

W ocenie Naczelnika tut. Urzędu należy zatem przyjąć, że skoro prowadzona przez Gminę inwestycja nie jest związana z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, to nie jest możliwe skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Biorąc pod uwagę powyższe, stanowisko podatnika wyrażone w ww. wniosku, uważa się za prawidłowe.

Powyższa interpretacja:
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących;
- nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.

Pouczenie:
Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za pośrednictwem Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Tarnowie w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.

Drugi Urząd Skarbowy w Tarnowie