Postanowienie - Interpretacja - PP.005/5/2005

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 02.03.2005, sygn. PP.005/5/2005, Drugi Urząd Skarbowy w Tarnowie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Postanowienie

Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Tarnowie działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz. 60) po rozpatrzeniu wniosku Urzędu Miejskiego w X z dnia 20.01.2005 r., uzupełnionego w dniu 3.02.2005 r., w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko nie jest prawidłowe.

Uzasadnienie

Z treści pisma złożonego w tut. Urzędzie wynika, że Urząd Miejski w X jest inwestorem zadania polegającego na budowie sieci kanalizacyjnej i wodociągowej. Zadanie to finansowane jest ze środków pochodzących z budżetu Gminy oraz wpłat mieszkańców. W sprawie budowy wskazanej sieci i sposobu jej współfinasownia przez mieszkańców podjęta została uchwała Rady Miasta. Dofinansowanie z budżetu Gminy wynosi odpowiednio: do 50% kosztów budowy sieci wodociągowej, do 90% kosztów budowy sieci kanalizacyjnej, do 50% kosztów budowy sieci kanalizacyjnej na terenach już skanalizowanych. Faktury z tytułu wykonania ww. sieci zostały wystawione narzecz Urzędu Miejskiego jako inwestora zadania. Wpłaty dokonywane przez mieszkańców ustalone zostały w zawartych umowach - kserokopię umowy przedłożono w załączeniu - w których określono termin i sposób zapłaty na konto inwestycyjne Gminy.

W treści wniosku Urząd Miejski powołał się na opinię Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, z której wynika, że pobieranie opłat partycypacyjnych z tytułu budowy sieci kanalizacyjnej i wodociągowej nie stanowi kryterium klasyfikacyjnego i jest klasyfikowane łącznie z określoną działalnością Gminy w grupowaniu PKWiU 75.12.13-00 - "Usługi administracji publicznej w zakresie mieszkalnictwa oraz działalności komunalnej".

Wyrażając swoje stanowisko Urząd Miejski stwierdza, że jeżeli świadczenie przedmiotowych usług mieści się w grupowaniu PKWiU 75.12.13-00, to wówczas z tego tytułu podatek od towarów i usług nie powinien być naliczony.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Świadczenie usług zdefiniowano w art. 8 ust. 1 ustawy, zgodnie z którym, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej, lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również: 1) przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej; 2) zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji; 3) świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa. Na mocy art. 15 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. W myśl jednak art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. W katalogu zwolnień przedmiotowych, zawartym w § 8 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.), w punkcie 13 postanowiono ponadto, że zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Dokonując analizy związku art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług i § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów należy przyjąć, iż zwolnienie od podatku dotyczy jedynie tych usług świadczonych przez podmioty wskazane w tych przepisach, które polegają na władczym realizowaniu ich zadań, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Mając zatem na uwadze zawartą w art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług definicję świadczonych usług, jako każde odpłatne świadczenie na rzecz innych osób należy przyjąć, że wykonanie czynności wskazanych we wniosku na rzecz mieszkańców Gminy za ustaloną opłatą zawiera się w definicji odpłatnego świadczenia usług i tym samym podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy są bowiem w zakresie czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych podatnikami podatku od towarów i usług.

Biorąc pod uwagę powyższe, stanowisko podatnika wyrażone w ww. wniosku, uważa się za nieprawidłowe.
Należy nadmienić, iż powołana we wniosku opinia Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi nie potwierdza zasadności stanowiska o zwolnieniu od podatku świadczenia przedmiotowych usług.

Skoro bowiem w poz. 6 załączniku nr 4 do ustawy wymieniono jako zwolnione od podatku usługi w zakresie administracji publicznej - wyłącznie usługi w zakresie obowiązkowych ubezpieczeń społecznych (PKWiU ex 75), to świadczenie usług mieszczących się w grupowaniu PKWiU 75.12.13-00 - "Usługi administracji publicznej w zakresie mieszkalnictwa oraz działalności komunalnej" - nie podlega zwolnieniu od podatku.

Naczelnik tut. Urzędu odnosząc się do kwestii wysokości stawki podatku od towarów i usług jaką należy przyjąć do opodatkowania podatkiem wpłat mieszkańców Gminy z tytułu budowy sieci kanalizacyjnej i wodociągowej, jak również opłat za przyłączenie posesji do budowanej sieci kanalizacyjnej i wodociągowej stwierdza, że zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług, w okresie od 1.05.2004 r. do 31.12.2007 r. stosuje się stawkę 7% w odniesieniu do robót budowlanomontażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą. Zgodnie z art. 146 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą rozumie się roboty budowlane dotyczące zarówno inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej, jak i remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego. Obiektami budownictwa mieszkaniowego są natomiast jedynie obiekty wymienione w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych: 111 (budynki mieszkalne i jednorodzinne), 112 (budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe) i ex 113 (budynki zbiorowego zamieszkania - wyłącznie: budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje biskupie i rezydencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej). Przez infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu, o której mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a rozumie się natomiast: 1) sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych, 2) urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę, 3) urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne - jeżeli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego. Z powyższych przepisów wynika zatem, że obniżona do wysokości 7% stawka podatku ma zastosowanie wyłącznie do infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu. Jeżeli natomiast inwestycja będzie miała związek zarówno z budynkami mieszkalnymi jak i obiektami nie będącymi budynkami o charakterze mieszkalnym, na podstawie posiadanej dokumentacji projektowo-kosztorysowej, należy wyodrębnić część związaną z budownictwem mieszkaniowym oraz z innymi budynkami i dokonaną wpłatę z tego tytułu opodatkować zgodnie z obowiązującymi dla tych obiektów stawkami.

Powyższa interpretacja:
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących;
- nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.

Pouczenie:
Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za pośrednictwem Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Tarnowie w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.

Drugi Urząd Skarbowy w Tarnowie