
Temat interpretacji
Pismem z dnia 17 stycznia 2005r. zwrócił się Pan z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w podatku od towarów i usług.
Przedstawiony przez Pana stan faktyczny;
Dokonuje Pan obrotu przedmiotami kolekcjonerskimi. W ramach prowadzonej w tym zakresie działalności gospodarczej dokonuje Pan zakupu monet, które po umieszczeniu ich w zbiorze traktowane są jako element składowy zbioru, kolekcji i stanowią okazy numizmatyczne. Według Pana w odniesieniu do sprzedaży monet jako kolekcji ma zastosowanie zasada stosowania marży przy sprzedaży monet stanowiących składnik kolekcji.Do pisma przedkłada Pan opinię Urzędu Statystycznego w Łodzi , zgodnie z którą - "monety, ordery i oznaczenia uznawane za numizmaty (są to medale i monety występujące jako kolekcje lub oddzielne egzemplarze; w tym drugim przypadku każda partia zawiera tylko kilka egzemplarzy jakiejś monety lub medalu i są one wyraźnie przeznaczone do kolekcji)" klasyfikowane są w grupowaniu statystycznym pod symbolem PKWiU 92.31.10-00.
Pana pytanie odnosi się do możliwości stosowania marży przy sprzedaży monet stanowiących składnik kolekcji, które zgodnie z przedłożoną klasyfikacją stanowią okazy numizmatyczne klasyfikowane w grupowaniu PKWiU 92.31.10-00.
Biorąc pod uwagę przedstawiony w piśmie stan faktyczny Naczelnik Urzędu Skarbowego w Strzelcach Opolskich wyjaśnia;
Artykuł 120 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U.Nr 54, poz.535 z późn.zm.) przewiduje odstępstwo od zasad ogólnych opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Dotyczy on sposobu opodatkowania podatników prowadzących działalność w zakresie handlu dziełami sztuki, przedmiotami kolekcjonerskimi, antykami oraz towarami używanymi.
W art. 120 ust.1 w/w ustawy VAT został ściśle określony zakres przedmiotowy towarów w stosunku do których mają zastosowanie szczególne procedury w zakresie dostaw.
I tak zgodnie z art.120 ust.1 pkt 2 na potrzeby stosowania rozdziału, dotyczącego szczególnych procedur w zakresie dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków - przez przedmioty kolekcjonerskie rozumie się:
a) znaczki pocztowe lub skarbowe, stemple pocztowe, koperty pierwszego obiegu, ostemplowane materiały piśmienne i im podobne, ofrankowane, a jeżeli nieofrankowane, to uznane za nieważne i nie
przeznaczone do użytku jako ważne środki płatnicze (PCN 9704 00 00 0),(CN 9704 00 00)
b) kolekcje oraz przedmioty kolekcjonerskie o wartości zoologicznej, botanicznej, mineralogicznej, anatomicznej, historycznej, archeologicznej, paleontologicznej, etnograficznej lub numizmatycznej (PCN 9705 00 00 0), (CN 9705 00 00).
Jak wynika z powyższego definicje dotyczące przedmiotów kolekcjonerskich zostały uzupełnione poprzez wskazanie identyfikujących definiowane przedmioty kodów statystycznych Polskiej Scalonej Nomenklatury Towarowej Handlu Zagranicznego (PCN) oraz Nomenklatury Scalonej (CN).
W swoim wniosku wskazał Pan, że okazy numizmatyczne, tu: monety, jako element zbioru, kolekcji, sklasyfikowane zostały w grupowaniu statystycznym PKWiU 92.31.10-00, na potwierdzenie czego przedłożył Pan opinię Urzędu Statystycznego wyrażoną w piśmie z dnia 5 stycznia 2005r.
Opierając się na oznaczeniu Nomenklatury Scalonej CN 9705 00 00 w stosunku do przedmiotów określonych w art.120 ust.1, pkt 2 lit.b ustawy VAT i jej powiązaniu z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług PKWiU 92.31.10-00.50, zgodnie z obowiązującym systemem gospodarczych klasyfikacji statystycznych wprowadzonych, rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz.U.Nr 89, poz.844), do stosowania od 1 maja 2004r., uznać należy, że towary sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 92.31.10-00.50 mieszczą się w grupowaniu statystycznym pod pozycją 92.31.10-00 "Dzieła sztuki, przedmioty kolekcjonerskie i antyki"Sprzedawane przez Pana monety, jako okazy numizmatyczne zostały wymienione w grupowaniu statystycznym, jako przedmioty kolekcjonerskie, o których mowa w rozdziale dotyczącym szczególnych procedur w zakresie dostaw towarów używanych, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków. Istotą szczególnego opodatkowania dostaw towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich oraz antyków jest opodatkowanie marży. Zgodnie z art.120, ust.4 ustawy VAT marżę stanowi różnica między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą nabycia pomniejszoną o kwotę podatku.
Zaznaczyć dodatkowo należy, że ustawodawca przewidział również możliwość szczególnego sposobu ustalania marży, wyłącznie w przypadku dostaw przedmiotów kolekcjonerskich. Sposób ten, określony został w art.120, ust.5 ustawy VAT i może mieć zastosowanie tylko wówczas, jeśli:
- określenie marży na zasadach ogólnych jest skomplikowane i niemożliwe;
- przyczyną tego jest rodzaj poszczególnych przedmiotów kolekcjonerskich lub specyfika dostawy tych przedmiotów;
- podatnik uzyskał zgodę naczelnika urzędu skarbowego, na obliczanie marży zgodnie z art.120, ust.5 ustawy VAT.
Reasumując stwierdzić należy, że w analizowanym przypadku będzie miała zastosowanie szczególna procedura w zakresie dostaw przedmiotów kolekcjonerskich (monet uznawanych za numizmaty), a mianowicie opodatkowanie marży.
Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika (art.14b§1 Ordynacji podatkowej), wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia (14b §2 Ordynacji podatkowej).
