POSTANOWIENIE - Interpretacja - PP/443-16/ET/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 14.02.2005, sygn. PP/443-16/ET/05, Drugi Urząd Skarbowy w Opolu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 216 oraz art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60), po zapoznaniu się z treścią wniosku Nr F/322/4/2005 z dnia 5 stycznia 2005r. (doręczonego dnia 12 stycznia 2005r.) o pisemną interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie podatnika Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Opolu

stwierdza, że

stanowisko Podatnika jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

Pismem Nr F/322/4/2005 z dnia 5 stycznia 2005r. (doręczonym dnia 12 stycznia 2005r.) Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe Nadleśnictwo ...............................zwróciło się z zapytaniem dotyczącym opodatkowania usług sprawowania przez Nadleśniczego w imieniu Starosty nadzoru nad lasami niepaństwowymi. Podatnik wskazał, że zgodnie z art.15 ust.6 ustawy o podatku od towarów i usług za podatnika nie uznaje się organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje wprawdzie organu władzy publicznej, jednak zdaniem Nadleśnictwa, pod tym pojęciem należy rozumieć wszystkie organy władzy ustawodawczej, sądowniczej i wykonawczej, w tym organy administracji publicznej, rządowej i samorządowej.

Ponadto Podatnik wskazał, że zgodnie z art.5 ust.1 pkt. 2 ustawy z dnia 28 września 1991r. o lasach (Dz.U. z 2000r. Nr 56, poz. 679 z późn. zm.) nadzór nad gospodarką leśną w lasach nie stanowiących własności Skarbu Państwa sprawują starosta oraz w zakresie określonym w ustawie wojewoda. W związku z powyższym starostę, wykonującego czynności z zakresu nadzoru nad gospodarką leśną - w ocenie Podatnika - uznać należy za organ władzy publicznej realizujący zadania nałożone na niego przepisami prawa, o których mowa w art.15 ust.6 ustawy o podatku od towarów i usług.

Dodatkowo Nadleśnictwo ........................ uzasadnia, że stosownie do art.5 ust.3 ustawy o lasach starosta może powierzyć w drodze porozumienia prowadzenie w jego imieniu spraw z zakresu nadzoru nad gospodarką leśną, w tym wydawanie decyzji administracyjnych w pierwszej instancji Nadleśniczemu. W opinii Podatnika w tym przypadku Nadleśniczy działa z upoważnienia i w imieniu starosty wykonując zadania z zakresu administracji publicznej. Nie ma podstaw traktować Nadleśniczego inaczej niż wykonującego te same zadania starostę. Porozumienie, o którym mowa w powołanym przepisie, nie może być uznane za umowę cywilnoprawną, ponieważ jest to porozumienie administracyjne z którego wynika m.in. przekazanie określonych kompetencji (w tym do wydawania decyzji administracyjnych). Wprawdzie czynności wykonywane przez Nadleśniczego w ramach nadzoru nad gospodarką leśną stanowią świadczenie usług w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, jednakże w tej sytuacji Nadleśniczego nie uznaje się za podatnika, zatem wskazane wyżej czynności nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Opolu, po przeanalizowaniu przedstawionego wyżej stanu faktycznego stwierdza co następuje.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) przez odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej, jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. W myśl art.15 ust.1 i ust.2 ustawy o podatku od towarów i usług podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowy. Stosownie do art.15 ust.6 ustawy nie uznaje się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że czynności, w stosunku do których organy publiczne nie są traktowane jako podatnicy, to czynności wykonywane przez nie w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji państwowych (np. w zakresie administracji), a także czynności, do których wykonywania umocowane są wyłącznie organy publiczne.

Stosownie do art.5 ust.1 pkt. 2, ust. 3 i ust.3a ustawy z dnia 28 września 1991r. o lasach (Dz.U. z 2000r. Nr 56, poz. 679 z późn. zm.) nadzór nad gospodarką leśną sprawują starosta oraz w zakresie określonym w ustawie wojewoda - w lasach nie stanowiących własności Skarbu Państwa. Starosta może powierzyć, w drodze porozumienia, prowadzenie w jego imieniu spraw z zakresu nadzoru, o którym mowa w ust.1, w tym wydawanie decyzji administracyjnych w pierwszej instancji, nadleśniczemu Lasów Państwowych. W przypadku powierzenia zadania, o którym mowa w ust.1 pkt 2, starosta przekazuje środki na realizację tego zadania.

Zdaniem tut. organu Nadleśniczy, który na podstawie wskazanego wyżej porozumienia, prowadzi sprawy z zakresu nadzoru nad gospodarką leśną w lasach nie stanowiących własności Skarbu Państwa, w tym jest uprawniony do wydawania decyzji administracyjnych w pierwszej instancji, działa w imieniu starosty, a usługi w tym zakresie świadczone są w imieniu organu władzy publicznej. Zawierane porozumienie nie ma charakteru cywilnoprawnego. Jest to porozumienie administracyjne, na podstawie którego Nadleśniczy uzyskuje uprawnienie m.in. do wydawania decyzji administracyjnych. Oznacza to, że czynności wykonywane przez Nadleśniczego, nie są wykonywane na podstawie umowy cywilnoprawnej, o której mowa w art.15 ust.6 ustawy o podatku od towarów i usług.

Biorąc pod uwagę powyższe tut. organ stoi na stanowisku, że w zakresie czynności nadzoru nad gospodarką leśną w lasach nie stanowiących własności Skarbu Państwa wykonywanych przez Nadleśniczego w imieniu starosty, które to czynności realizowane są na mocy porozumienia administracyjnego, Nadleśniczy nie ma statusu podatnika podatku od towarów i usług, co oznacza że czynności te nie podlegają opodatkowaniu tym podatkiem.

W podsumowaniu tut. organ uprzejmie informuje, że powyższa interpretacja udzielana jest jedynie w opisanym przez Podatnika stanie faktycznym, w oparciu o przepisy prawa podatkowego obowiązujące w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Zgodnie z art. 14b §1 i §2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika. Jest natomiast wiążąca dla organu podatkowego i organu kontroli skarbowej właściwych dla podatnika i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w §5 art.14b.

Na postanowienie niniejsze przysługuje zgodnie z art.14a§4 ustawy Ordynacja podatkowa zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Opolu w terminie 7 dni od dnia doręczenia niniejszego postanowienia.

Drugi Urząd Skarbowy w Opolu