
Temat interpretacji
Zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 3 , w związku z art. 86 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 54, poz. 535 ), zwanej dalej "ustawą " , obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust. 3 i 5 , tzn. do samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej ładowności mniejszej niż określona według wzoru :dopuszczalna ładowność = 357 kg + ilość miejsc(siedzeń) łącznie z miejscem dla kierowcy x 68 kg.
Dopuszczalna ładowność pojazdów oraz ilość miejsc ( siedzeń ) , o których mowa w ust. 3, określona jest na podstawie wyciągu ze świadectwa homologacji lub odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji, wydanych zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym. Pojazdy, które w wyciągu ze świadectwa homologacji lub w odpisie decyzji , o której mowa w zdaniu pierwszym, nie mają określonej dopuszczalnej ładowności lub ilości miejsc, uznaje się również za samochody osobowe, o których mowa w ust.3.
Z tak sformułowanego zapisu nie wynika, aby brak wyciągu ze świadectwa homologacji lub odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji u podatnika, skutkował uznaniem takiego pojazdu za samochód osobowy. Decydujące znaczenie w takich przypadkach będzie miało to, czy w wydanej dla danego typu samochodu homologacji wynikało, że ładowność takiego samochodu jest wyższa od określonej ww. wzorem.
Należy zaznaczyć, iż obowiązek homologacji pojazdów oraz możliwości zwolnienia z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji istnieje od dnia 1 stycznia 1984r., na podstawie art. 55 ustawy z dnia 1 lutego 1983r. Prawo o ruchu drogowym ( Dz.U. Nr 6, poz. 35).
Zarówno wtedy jak i obecnie świadectwa homologacji wydaje minister właściwy do spraw transportu na podstawie wyników badań homologacyjnych. Świadectwa są przechowywane w Ministerstwie Infrastruktury oraz przez produceta , importera. Od 1984r. producent lub importer obowiązany był dołączyć do sprzedawanych pojazdów wyciąg ze świadectwa homologacji, będący dla organu rejestracyjnego źródłem informacji o jego danych technicznych. Przed rokiem 1984 obowiązywało zaświadczenie z badania technicznego stwierdzające, że pojazd odpowiada warunkom technicznym lub wyciąg z zaświadczenia o dopuszczalności typu, które było ówczesnym odpowiednikiem dzisiejszego świadectwa homologacji. Wobec powyższego tylko w stosunku do pojazdów dla których nigdy nie zostało wydane świadectwo homologacji ani decyzja zwalniająca z obowiązku jego uzyskania podatnik dla ustalenia ładowoności może posłużyć się ww. zaświadczeniem z badania technicznego lub wyciągiem z zaświadczenia dopuszczalności typu oraz dowodem rejestracyjnym z uwidocznionym poświadczeniem badań technicznych .
Wobec powyższego, podatnik winien dołożyć należytej staranności w celu uzyskania wyciągu ze świadectwa homologacji na dany typ pojazdów , co powinno wynikać z zebranej w tej sprawie dokumentacji np. kopie pism kierowanych do odpowiednich organów o wydanie wyciągu ze świadectwa homologacji dla wykorzystywanego w prowadzonej działalności gospodarczej samochodu Nysa .
Zgodnie bowiem z ogólną regułą dowodową, każdy kto z faktów wyprowadza dla siebie korzystne skutki prawne obowiązany jest te fakty wykazać i udowodnić.
Niniejszej odpowiedzi udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony w rozpatrywanym piśmie i stan prawny obowiązujący w dniu jej datowania.
