D E C Y Z J A - Interpretacja - ZP2-449/I/8/05

ShutterStock
Decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 10.08.2005, sygn. ZP2-449/I/8/05, Izba Skarbowa w Lublinie Ośrodek Zamiejscowy w Zamościu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

D E C Y Z J A

Na podstawie art. 14b § 5 pkt 2 w związku z art. 14 b § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60) zmieniam z urzędu postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego stanowiące pisemną interpretację co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie i stwierdzam, że stanowisko podatnika w kwestii prawa do zwrotu podatku naliczonego z faktur VAT otrzymanych w związku z realizacją inwestycji finansowanej w części z funduszy Unii Europejskiej - jest prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Pismem z dnia 04.05.2005 r. Gmina zwróciła się do Naczelnika Urzędu Skarbowego o udzielenie pisemnej interpretacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w odniesieniu do rozliczenia podatku z tytułu realizacji inwestycji - budowy integracyjnego centrum kulturalno-rekreacyjnego, która to inwestycja finansowana będzie z funduszy pochodzących z zagranicznej pomocy bezzwrotnej w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego - dziedzictwo kulturowe. Gmina w swoim wniosku wskazała, iż po zrealizowaniu inwestycji nie będzie ona przynosiła obrotów, a tym samym nie będzie możliwości odliczenia podatku od towarów i usług. Obiekt po realizacji nie będzie oddawany w użytkowanie na podstawie umów cywilno-prawnych. W tym stanie faktycznym Podatnik uznał, iż nie będzie możliwym rozliczenie podatku naliczonego na zasadach przewidzianych w ustawie z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zakładając, że kwota bezzwrotnej pomocy zagranicznej będzie zawierała VAT jako koszt kwalifikowany.Naczelnik Urzędu Skarbowego ocenił stanowisko Gminy jako nieprawidłowe. W postanowieniu wskazano, że Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach ogólnych określonych w przepisach ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług. Jednocześnie wskazano na przepisy § 23 i § 26 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 roku w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.), zgodnie z którymi zarejestrowanym podatnikom dokonującym nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 6 ust. 3 i 4, przysługuje zwrot podatku naliczonego. Powyższe stanowisko organu podatkowego jest nieprawidłowe i rażąco narusza prawo. Zgodnie bowiem z przepisem § 24 ust. 3 ww. rozporządzenia, przepis § 23 (wskazany wyżej) nie ma zastosowania przy nabyciu za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, gdy kwota podatku została zaliczona do objęcia kosztami kwalifikowanymi w rozumieniu przepisów regulujących zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. We wniosku zaś Gmina jednoznacznie wskazała, iż podatek od towarów i usług związany z realizowaną inwestycją finansowaną ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej będzie kosztem kwalifikowanym. W sytuacji zatem gdy kwota podatku od towarów i usług stanowić będzie koszt kwalifikowany Gminie nie będzie przysługiwać zwrot podatku na zasadach określonych w przepisach rozporządzenia, o którym mowa wyżej. Podzielić należy natomiast stanowisko, iż w świetle przedstawionego stanu faktycznego podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług związanych z realizacją opisanej we wniosku Gminy inwestycji jest związany ze świadczeniem usług zwolnionych od podatku. A zatem Podatnik nie będzie uprawniony do pomniejszenia o ten podatek podatku należnego na zasadach przewidzianych w ustawie z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług. W związku z tym stanowisko zajęte przez Gminę we wniosku, iż nie będzie miała możliwości odliczenia podatku od towarów i usług związanego z opisaną inwestycją uznać należy za prawidłowe.Mając powyższe na względzie należało orzec jak w sentencji. Jednocześnie wskazuję, iż powyższa interpretacja wydana została na podstawie opisanego przez podatnika we wniosku stanu faktycznego.

Od decyzji służy prawo wniesienia odwołania do Dyrektora Izby Skarbowej za moim pośrednictwem, w terminie 14 dni od daty doręczenia. Odwołanie winno zawierać zarzuty przeciw decyzji, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem odwołania oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie (art. 222 ustawy - Ordynacja podatkowa).

Izba Skarbowa w Lublinie Ośrodek Zamiejscowy w Zamościu