
Temat interpretacji
W złożonym wniosku podatnik przedstawił następujący stan faktyczny:Gmina R. dokonała dostawy nieruchomości niezabudowanej na rzecz osoby fizycznej. W związku z tym, że nabywca ujawnił wady nabytych działek i w ustawowym terminie zgłosił je do dostawcy, przysługuje mu rękojmia z tego tytułu. Dostawca podjął działania zmierzające do usunięcia tych wad, lecz działalnia te okazały się bezskuteczne. Dlatego zaproponowował nabywcy dokonanie zamiany działki obciążonej wadą na inną działkę - wolną od wad, jednakże za dopłatą, ponieważ nieruchomość zaproponowana przez Gminę w zamian przewyższa powierzchnią i wartością działkę nabytą.
Zapytanie Gminy dotyczy obowiązku opodatkowania zamiany tych gruntów. Zdaniem Strony obowiązek podatkowy z tytułu zamiany gruntów nie istnieje z uwagi na fakt, że opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów - art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dn. 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, a zamiana gruntów nie ma charakteru dostawy. Strona twierdzi, że podatek VAT został już naliczony i uiszczony i opodatkowana może być co najwyżej różnica wynikającaz wartości nieruchomości.
Odnosząc się do przedstawionego stanu faktycznego sprawy i stanowiska podatnika przedstawionego w przedmiotowym wniosku Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Gliwicach wyjaśnia:Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej "ustawą" opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 2 pkt 6 "ustawy" przez towar rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki, budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. Zgodnie z definicją zawartą w art. 7 ust. 1 "ustawy" dostawą towarów jest przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel. Odpłatność dostawy towarów nie musi być dokonywana w formie pieniężnej. Uregulowanie należności może też nastąpić w formie ich wzajemnej kompensaty. Przy zamianie rzeczy podstawą opodatkowania jest wartość rzeczy przekazywanej, a nie różnica wartości rzeczy podlegających zamianie. W przypadku zamiany nieruchomości dochodzi do przeniesienia prawa do rozporządzania rzeczami oznaczonymi co do tożsamości. Z jednej strony jest to zwrot nabytego wcześniej prawa do rozporządzania tą rzeczą i nabycie nowego prawa do rozporządznia inną rzeczą, a z drugiej strony przyjęcie zbytego wcześniej i przeniesienie nowego prawa do rozporządzania tą inną rzeczą. Obie te czynności (zbycie i zamiana) potwierdzone są aktem notarialnym. Z podanych wyżej przyczyn nie można uznać, że zamiana nie ma charakteru odpłatnej dostawy. W efekcie zamiany tych towarów dochodzi do tego, że faktycznie uiszczona zostanie różnica wynikająca z wartości tych działek, jednak sposób rozliczania tych czynności będzie inny. Po stronie zbywcy nieruchomości wystąpi korekta dotycząca zwrotu towaru i opodatkowanie dostawy. Zasady wystawiania faktur korygujących zawierają przepisy § 16 rozporządzenia Ministra Finansów z dn. 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 95, poz. 798). Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że zamianie podlegają nieruchomości budowlane niezabudowane. Dostawa takich terenów nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 "ustawy", gdyż zwolnieniu podlega dostawa terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Tę czynność należy zatem opodatkować 22 % stawką podatku - zgodnie z art. 41 ust. 1 "ustawy".Należy przy tym wspomnieć, że w przypadku dokonywania ww. czynności Gmina nie może korzystać z uprawnień, o których mowa w art. 15 ust. 6 "ustawy" oraz § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dn. 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 97, poz. 970 ze zm.), ponieważ mają one charakter czynności cywilnoprawnych.
