P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - IIIPP/443/21a/2005

shutterstock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 09.09.2005, sygn. IIIPP/443/21a/2005, Urząd Skarbowy w Jastrzębiu Zdroju

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (jednolity tekst: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Jastrzębiu Zdroju stwierdza, że stanowisko Urzędu Miasta przedstawione we wniosku z dnia 15.06.2005 r. (data wpływu do tut. Urzędu w dniu 20.06.2005 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczące opodatkowania podatkiem od towarów i usług czynności przeniesienia prawa własności nieruchomości gruntowej za wynagrodzeniem jest nieprawidłowe.

U Z A S A D N IE N I E

W dniu 20.06.2005 r. do tutejszego organu podatkowego wpłynął wniosek z dnia 15.06.2005 r. Urzędu Miasta o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie opodatkowania podatkiem od towarów i usług czynności przeniesienia prawa własności nieruchomości gruntowej za wynagrodzeniem oraz opodatkowania podatkiem od towarów i usług czynności przekazania nieruchomości w formie darowizny. Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (jednolity tekst: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sadem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które służy zażalenie.

W przedmiotowym wniosku z dnia 15.06.2005 r. (uzupełnionym pismem z dnia 29.06.2005 r.) przedstawiono następujący stan faktyczny dotyczący zapytania w sprawie opodatkowania podatkiem od towarów i usług czynności przeniesienia prawa własności nieruchomości gruntowej za wynagrodzeniem: Miasto jest właścicielem nieruchomości gruntowej zabudowanej obiektem pompowni wzniesionym przez inny podmiot gospodarczy. Miasto wystąpiło do tego podmiotu z wnioskiem o nabycie zajętego gruntu za wynagrodzeniem. Podmiot wyraził zgodę na uregulowanie stanu prawnego zajętej nieruchomości w zamian za przeniesienie na rzecz Miasta prawa własności i prawa użytkowania wieczystego zaproponowanych nieruchomości. W tej sprawie Rada Miasta podjęła już stosowną Uchwałę w oparciu o art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. a ustawy z dnia 8.03.1990 r. o samorządzie gminnym (jedn tekst: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) w związku z art. 231 § 2 Kodeksu cywilnego. Urząd zadaje pytanie czy wynagrodzenie, o którym mowa w art. 231 § 1 i § 2 Kodeksu cywilnego będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zdaniem podatnika, ,,wynagrodzenie nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów".

Tutejszy organ podatkowy dokonując oceny prawnej przedstawionego stanowiska zawartego w piśmie, stwierdza co następuje: Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Należy podkreślić, iż zgodnie z unormowaniem zawartym w art. 2 pkt 6 ustawy o podatku od towarów i usług pod pojęciem towarów rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. Ma to miejsce, gdy dostawa jest realizowana przez podatnika w ramach jego działalności gospodarczej przy jednoczesnym uwzględnieniu treści art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, zgodnie z którym zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Jednocześnie z art. 7 ust. 1 ustawy o podatku VAT wynika, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Zatem opodatkowaniu podlega zamiana nieruchomości gruntowych zabudowanych i niezabudowanych, przy czym niezabudowanych tylko wtedy, gdy są to tereny budowlane lub przeznaczone pod zabudowę. Jak wynika z pisma z dnia 29.06.2005 r. Miasto jest właścicielem nieruchomości gruntowej, która jest zabudowana obiektem pompowni wzniesionym przez inny podmiot gospodarczy, natomiast zamianą objęty jest jedynie grunt bez obiektu pompowni. Jako, że przedmiotowy grunt stanowi teren zabudowany, to zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług jego zbycie w drodze zamiany będzie opodatkowane 22% stawką podatku VAT. Nadmienia się, że obowiązek podatkowy dla Urzędu powstanie z tytułu dokonania zbycia samego gruntu, na którym został wzniesiony obiekt pompowni, a nie z tytułu otrzymanego wynagrodzenia, bowiem przeniesienie na rzecz miasta prawa własności i prawa użytkowania wieczystego zaproponowanych nieruchomości będzie rodziło obowiązek podatkowy po stronie podmiotu dokonującego tych czynności. W związku z powyższym stanowisko Urzędu Miasta zajęte w piśmie z dnia 15.06.2005 r. dotyczące opodatkowania podatkiem od towarów i usług czynności przeniesienia prawa własności nieruchomości gruntowej za wynagrodzeniem na dzień wydania niniejszego postanowienia tutejszy organ podatkowy uznaje za nieprawidłowe.

W zakresie pytania dotyczącego opodatkowania podatkiem od towarów i usług czynności przekazania nieruchomości w formie darowizny zostanie wydane odrębne postanowienie.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego w dniu wydania niniejszego postanowienia.

Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, natomiast wiążą właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Postanowienie to na mocy art. 143 § 2 pkt 1 ustawy - Ordynacja podatkowa wydane zostało z upoważnienia Naczelnika Urzędu Skarbowego.

Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach Ośrodek Zamiejscowy w Bielsku-Białej za pośrednictwem tutejszego organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia. Zażalenie podlega opłacie skarbowej w wysokości 5,00 zł.

Urząd Skarbowy w Jastrzębiu Zdroju