Prawo do obniżenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu. - Interpretacja - ITPP3/443-449/13/BJ

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 06.12.2013, sygn. ITPP3/443-449/13/BJ, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Prawo do obniżenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 5 września 2013 r. (data wpływu 16 września 2013 r.), uzupełnionym w dniu 5 grudnia 2013 r., o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 września 2013 r. został złożony wniosek uzupełniony w dniu 5 grudnia 2013 r., o wydanie indywidualnej interpretacji dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku naliczonego w związku z realizacją niżej opisanego projektu.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółdzielnia (czynny podatnik podatku od towarów i usług) prowadzi działalność gospodarczą opodatkowaną VAT ( np. w zakresie wynajmu lokali użytkowych ) oraz działalność zwolnioną od podatku od towarów i usług w zakresie dokonywania czynności, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 11. Zgodnie z art. 4 ust. 1,2,4 i 5 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, zwolnienie dotyczy pobieranych opłat od lokali mieszkalnych, m.in.:

  • za eksploatację i utrzymanie tych lokali,
  • za eksploatację i utrzymania nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni lub nieruchomości wspólnych,
  • na fundusz remontowy,
  • działalność społeczną, oświatową i kulturalną prowadzoną przez spółdzielnię.

W 2011 r. Spółdzielnia złożyła do Urzędu Marszałkowskiego wniosek o dofinansowanie ze środków UE planowanych nakładów w wys. 85%, dotyczących rozbudowy i unowocześnienia zaplecza społeczno-wychowawczego w budynku Spółdzielni w ramach programu operacyjnego PROW 2007-2013, oś priorytetowa: rozwój, restrukturyzacja i rewitalizacja miast, poddziałanie: Wzmocnienie funkcji społecznych.

Budynek, w którym prowadzona jest działalność społeczno-wychowawcza w ramach Spółdzielczego Domu Kultury X został wybudowany w 1988 r. Cały parter tego dwukondygnacyjnego budynku jest przeznaczony na działalność finansowaną z funduszu eksploatacyjnego zasobów mieszkaniowych. Działalność społeczno-wychowawcza prowadzona jest przez Spółdzielnię na podstawie zatwierdzonego statutu Spółdzielni i podjętej odrębnej uchwały na walnym zebraniu zezwalającej na jej prowadzenie.

Złożony wniosek o dotację z UE przeszedł pozytywną ocenę formalną i merytoryczną. Spółdzielnia podpisała także stosowną umowę z Urzędem Marszałkowskim na dofinansowanie złożonego projektu w zakresie: wymiany posadzek, założenia nowych okładzin, remontu ścian, wymiany stolarki, założenia żaluzji elektrycznych na oknach, montażu klimatyzacji, robót elektrycznych. W ramach projektu przewidziano także zakup sprzętu (środków trwałych) niezbędnego do prowadzenia działalności społeczno-wychowawczej. Zaplanowano również zakupy sprzętu: audio video, nagłaśniającego i oświetleniowego, komputerowego, muzycznego i innego wielofunkcyjnego oraz związanego z wyposażeniem dwóch świetlic, pracowni plastycznej i kuchni.

Do kosztów kwalifikowanych objętych dofinansowaniem środkami UE, zaliczono planowane nakłady w wartości brutto. Realizacja projektu została rozpoczęta. Wydatki poniesione w związku z realizacją projektu są udokumentowane fakturami VAT, wystawionymi na Spółdzielnię, co jest niezbędne do rozliczenia projektu przez instytucję wdrażającą.

Wszystkie poniesione wydatki na remont i zakup wyposażenia, które były przedmiotem projektu, nie służą sprzedaży opodatkowanej i mają związek ze sprzedażą zwolnioną .

W uzupełnieniu do wniosku wskazano, że z działalności społeczno-kulturalnej prowadzonej przez Spółdzielnię korzystają członkowie Spółdzielni nieodpłatnie.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Spółdzielnia ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy i usługi związane z realizacją projektu na rozbudowę i unowocześnienie zaplecza społeczno-wychowawczego w budynku Spółdzielni...

Zdaniem Spółdzielni, nie przysługuje jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, gdyż pobierane opłaty, zgodnie z art. 4 ust. 1,2,4 i 5 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych z dnia 15 grudnia 2000 r. zwolnione są od podatku. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia jest bezpośredni i bezsporny związek w wykonywaniem czynności opodatkowanych. Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r., Nr 177, poz. 1054 ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu wynika, iż kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z treści złożonego wniosku wynika, że Spółdzielnia realizuje projekt, dofinansowany ze środków UE w ramach PROW 2007-2013. Projekt dotyczy rozbudowy i unowocześnienia zaplecza społeczno-wychowawczego, działającego w ramach Spółdzielczego Domu Kultury X , a finansowanego z funduszu eksploatacyjnego zasobów mieszkaniowych. Jak wskazano nabywane towary i usługi nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że nie zostanie spełniony warunek, o którym mowa w wyżej cyt. art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, skoro towary i usługi nabywane w ramach projektu nie służą sprzedaży opodatkowanej podatkiem od towarów i usług. W konsekwencji Spółdzielnia nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji tego zadania.

Jednocześnie informuje się, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, albowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy