Na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbo... - Interpretacja - I.US.PP-2/443/155/2004

ShutterStock

Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 17.12.2004, sygn. I.US.PP-2/443/155/2004, Pierwszy Urząd Skarbowy w Szczecinie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Szczecinie na pisemne zapytanie udziela informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego i stwierdza co następuje:

Wnoszący zapytanie przedstawił stan faktyczny, z którego wynika:

1. OSIR jest jednostką budżetową Gminy Police niemającą osobowości prawnej. Zgodnie z uchwałą i statutem realizuje usługi w zakresie:

  • wynajmu boiska, stadionu, hali sportowej,
  • najmu pomieszczeń,
  • usługi noclegowe,
  • usługi noclegowe z całodziennym wyżywieniem,
  • usługi żywieniowe,
  • organizacji imprez sportowych.

2. Wydatki na ww. usługi są pokrywane z dotacji gminy jak i przychodów ze sprzedaży osiągniętych w ramach środka specjalnego, gromadzonych na odrębnym rachunku.

Na tle takich okoliczności faktycznych podatnik formułuje następujące stanowisko :

  1. Otrzymana dotacja z Urzędu Gminy nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług,
  2. nie powinna być doliczana do struktury sprzedaży, gdyż zgodnie z treścią § 8 ust. 1pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku od towarów i usług czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Tut. organ stwierdza, że stanowisko przedstawione przez podatnika jest nieprawidłowe.

Do opisanego stanu faktycznego mają zastosowanie następujące normy prawa podatkowego: art. 29 ust. 1, art. 43 ust. 1 pkt 1 oraz art. 90 ust. 7 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535).

Zastosowanie powołanych norm skutkuje dokonaniem powyższej oceny prawnej stanowiska podatnika, uzasadnionej w sposób następujący:

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Gmina (jednostka samorządu terytorialnego) przekazuje dla OSIR (jednostki budżetowej) dotację na działalność bieżącą polegającą na wykonywaniu zadań statutowych. Zgodnie z uchwałą i statutem jednostka budżetowa realizuje usługi w zakresie:

  • najmu pomieszczeń,
  • usługi noclegowe,
  • usługi noclegowe z całodziennym wyżywieniem,
  • usługi żywieniowe,
  • organizacji imprez sportowych,
  • wynajmu boiska, stadionu, hali sportowej.

Stosownie do art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług. Z przepisu tego wynika, że otrzymane od innego podmiotu dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi stanowią obok ceny uzupełniający ją element i podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Dopłaty przedmiotowe, o których mowa, podlegają zatem opodatkowaniu taką stawką podatku od towarów i usług, jaką jest opodatkowana dostawa konkretnego towaru lub świadczenie konkretnej usługi.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług usługi wymienione w załączniku nr 4 zostały zwolnione z podatku VAT. W pozycji 11 tego załącznika wymienione zostały usługi o symbolu PKWiU ex 92. Przy czym w zakresie usług związanych ze sportem i rekreacją zastrzeżono (przypis nr 1), że zwolnienie dotyczy wyłącznie usług związanych ze sportem świadczonych przez podmioty, które nie mają jako celu systematycznego dążenia do osiągania zysków, zaś wszelkie zyski które mimo wszystko osiągną, przeznaczą na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług. Wobec powyższego w przypadku, gdy przyznana Stronie dotacja będzie bezpośrednio powiązana z konkretną dostawą towarów lub świadczoną usługą , to podlega opodatkowaniu stawką podatku od towarów i usług, jaką jest opodatkowana dostawa konkretnego towaru lub świadczenie konkretnej usługi. Jeśli więc świadczona usługa która została objęta dotacją mieści się w zakresie pojęciowym poz. 11 ww. załącznika nr 4, objęta będzie zwolnieniem w podatku VAT. W pozostałych przypadkach jeżeli dotacja nie będzie związana z dofinansowaniem świadczonych usług (podmiotowa) nie będzie objęta podatkiem VAT. Ponadto zgodnie z § 8 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970) zwolnieniu od podatku podlegają usługi świadczone pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi, z wyjątkiem usług wymienionych w poz. 138 i 153 załącznika Nr 3 do ustawy tj. usług w zakresie rozprowadzania wody, gospodarki ściekami, wywozu oraz unieszkodliwiania odpadów, usług sanitarnych i pokrewnych oraz z wyjątkiem usług komunikacji miejskiej. W świetle powołanych przepisów świadczenie usług dokonywane pomiędzy jednostką samorządu terytorialnego a jednostkami organizacyjnymi gminy z uwzględnieniem wyłączeń ze zwolnienia, o których, mowa w cyt. przepisie, zwolnione jest z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Jednoczenie tut, organ podatkowy wskazuje, iż uprawnienia do wydania opinii klasyfikacyjnych w zakresie zaliczenia towarów i usług do poszczególnych grup klasyfikacji statystycznych posiadają wyłącznie odpowiednie organy statystyczne. W razie wątpliwości czy wykonywane przez Stronę usługi należy klasyfikować we wskazanej grupie usług o dokonanie stosownej klasyfikacji należy wystąpić do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łodź.

Do świadczonych przez jednostkę usług nie ma zastosowania zwolnienie określone w § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, w którym postanowiono, że zwalnia się od podatku od towarów i usług czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Jednostki samorządu terytorialnego np. gmina, powiat, wykonują zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast OSIR jako jednostka budżetowa nie jest jednostką samorządu terytorialnego.

Fakt nieopodatkowania dotacji wpływać będzie jednak na zasady rozliczania podatku VAT naliczonego od zakupów związanych z całą działalnością gospodarczą podatnika.

Zgodnie z art. 90 ust. 7 ustawy o VAT do obrotu uzyskanego z czynności, w stosunku do których nie przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, wlicza się kwotę otrzymanych subwencji (dotacji), innych niż określone w art. 29 ust. 1.

Pierwszy Urząd Skarbowy w Szczecinie