Działając na podstawie art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.) w związku z pismem z dnia... - Interpretacja - PP1/443-125-I/04

ShutterStock

Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 27.10.2004, sygn. PP1/443-125-I/04, Urząd Skarbowy w Elblągu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.) w związku z pismem z dnia 04.10.2004 r. w sprawie udzielenia pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Elblągu stwierdza, co następuje:

W skierowanym do organu podatkowego piśmie Podatnik wniósł o udzielenie pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) dotyczących ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem VAT świadczenia wynikającego z zamiany gruntów.

Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, iż Gmina ma zamiar dokonać zamiany gruntów stanowiących jej własność (niezabudowanych przeznaczonych na cele budowlane) na grunty stanowiące własność osób, które wystąpiły o dokonanie zamiany (niezabudowane przeznaczone na poszerzenie pasa drogowego).
Ze względu na różnicę wartości zamienianych gruntów, która wynosi 9.746 zł, wnioskodawca o dokonanie zamiany gruntów byłby zobowiązany do uiszczenia powstałej różnicy wartości na rzecz Podatnika, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami.

W związku z powyższym Podatnik zwrócił się z zapytaniem:

  1. Czy w tej sytuacji wystąpi podatek VAT?
  2. Czy ustawa szczególna o gospodarce nieruchomościami nie zawiera wyjątku od opodatkowania podatkiem VAT?

Zdaniem Podatnika czynność zamiany nieruchomości nie podlega wyłączeniu z opodatkowania podatkiem VAT. Opodatkowaniu podlega różnica (dopłata) wartości zamienianych nieruchomości gruntowych.

Mając na względzie powyższe Naczelnik Urzędu Skarbowego w Elblągu wyjaśnia:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Przez dostawę towarów, o której mowa w ww. przepisie, zgodnie z art. 7 ust. 1 w/w ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Jednocześnie zgodnie z art. 2 pkt. 6 powołanej ustawy ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.
W związku z tym, iż grunty uznaje się za towary, zatem dokonanie zamiany gruntów w świetle w/w przepisów ustawy o VAT jest jednoznaczne z dostawą towarów podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Ponieważ w przedmiotowej sprawie zostaną spełnione ustawowe przesłanki, tj. nastąpi odpłatna dostawa towaru (niezabudowanych gruntów przeznaczonych na cele budowlane) a także nastąpi przeniesienie prawa do dysponowania tym towarem (gruntem) jak właściciel , dostawa ta podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług przy zastosowaniu stawki 22%. Podstawą opodatkowania zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług jest kwota należna z tytułu sprzedaży (zamiany), pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy.

Zatem stanowisko Podatnika, iż w przedmiotowej sprawie podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług jest różnica (dopłata) wartości zamienionych nieruchomości gruntowych jest nieprawidłowe.

Urząd Skarbowy w Elblągu