Przepis art.7 ust 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz.535 ) stanowi, że dostawą towarów jest także prze... - Interpretacja - DPP-005-114/04

ShutterStock

Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 04.10.2004, sygn. DPP-005-114/04, Drugi Wielkopolski Urząd Skarbowy w Kaliszu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Przepis art.7 ust 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz.535 ) stanowi, że dostawą towarów jest także przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzeniem przez niego przedsiębiorstwa, jeżeli przysługiwało mu prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub części (użyte w tym przepisie sformułowanie:" przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego...." dotyczy również sytuacji, kiedy nabywca nie odliczył podatku naliczonego wykazanego w fakturze zakupu).

W "nowej" ustawie brak jest odrębnej regulacji, że opodatkowaniu podlega również "świadczenie usług oraz przekazanie lub zużycie towarów na cele reprezentacji albo reklamy", zawartej w art.2 ust.3 pkt 1 "starej" ustawy z 8 stycznia 1993r. Należy w związku z tym każdorazowo dokonywać oceny, czy przekazane(wydane) towary o charakterze reklamowym są "związane z prowadzonym przedsiębiorstwem".Sformułowanie użyte w art.7 ust.2 ustawy zmusza więc podatnika do podobnej analizy, jak w przypadku kosztów uzyskania przychodów (są nim te koszty, które zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodów -por. art. 15 ust.1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

W tym kontekście wydanie materiałów reklamowych potencjalnym klientom ( foldery,ulotki, informatory, katalogi, gazetki),a także np. Jednorazowych opakowań czy toreb foliowych z nadrukami logo firmy sprzedającej,które stanowią zachętę do korzystania z jej oferty nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.Celem tych działań jest bowiem informacja o sprzedawanych towarach, ułatwienie sprzedaży, które w efekcie ma na celu zwiększenie obrotów.

Są to więc cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem , a nie darowizny czy przekazanie towarów bez wynagrodzenia , o których mowa w art.7 ust. 2 pkt. 2 ustawy / nie ma elementu przysporzenia / .

Drugi Wielkopolski Urząd Skarbowy w Kaliszu