zwrot zapłaconego VAT podróżnemu - Interpretacja - IBPP4/443-302/13/EK

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 08.10.2013, sygn. IBPP4/443-302/13/EK, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

zwrot zapłaconego VAT podróżnemu

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 19 czerwca 2013 r. (data wpływu 1 lipca 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 29 sierpnia 2013 r (data wpływu 04 września 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwrotu zapłaconego VAT podróżnemu jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 lipca 2013r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwrotu zapłaconego VAT podróżnemu.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 29 sierpnia 2013 r. będący odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 23 sierpnia 2013 r. znak: IBPP4/443-302/13/EK.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Spółka (Wnioskodawca) jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług od 1993 r. prowadzi działalność w zakresie handlu detalicznego. Ewidencja obrotu i kwot podatku należnego prowadzona jest z zastosowaniem kas rejestrujących. Zgodnie z art. 127 ust. 4 pkt 1-4 Wnioskodawca jest upoważniony do zwrotu podatku VAT dla podróżnych. Podróżny zgłosił się do Wnioskodawcy z fakturą Zwrot VAT dla podróżnych nr z dnia 14-05-2013 r. po przekroczeniu granicy Wspólnoty. Podróżny granice Wspólnoty przekroczył na przejściu granicznym litewsko-białoruskim i otrzymał potwierdzenie, następnie zgłosił się po zwrot VAT w sklepie Wnioskodawcy w A ul. B.

W uzupełnieniu z dnia 29 sierpnia 2013r. Wnioskodawca wskazał, że:

  • dokument TAX FREE wystawiony został przez uprawniony punkt sprzedaży detalicznej w A. ul. B w dniu 14.05.2013 r. nr dla podróżnego z Białorusi.

Dokument został potwierdzony na przejściu granicznym litewsko-białoruskim w dniu 14.05.2013 r. przez celnika litewskiego i opatrzony stosownymi stemplem i pieczęcią;

  • wymieniony dokument zawiera niezbędne dane potwierdzające wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej i jest podstawą do dokonania zwrotu podatku podróżnemu, który został zrealizowany w dniu 22.05.2013r. w sklepie Wnioskodawcy w A. zgodnie z art. 126 ust. l i art. 128 ust. 1 i 2 Ustawy z dnia 11.03.2004r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w opisanej sytuacji Wnioskodawca może podróżnemu zwrócić podatek VAT gdy jest spełniony art. 128 ust. 5 Ustawy o VAT... Czy podróżny musi wywozić wyłącznie przez granicę polsko-białoruską, aby otrzymać potwierdzenie od polskiego celnika...

Zdaniem Wnioskodawcy, brak możliwości rozliczania zwrotu VAT poważnie uszczupli przychody punktów handlowych położonych w strefie przygranicznej z powodu braku jasnej interpretacji przepisu.

Wnioskodawca uważa również, że w opisanej sytuacji nie znajduje zastosowania rozporządzenie Ministra Finansów w części dotyczącej stempla potwierdzającego wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty, przedstawionego w załączniku nr 2 do rozporządzenia. Ma ono zastosowanie w sytuacji, gdy towar jest wywożony poza terytorium Wspólnoty z terytorium Polski i administracja RP ten stempel przystawia (art. 128 ust. 2 ustawy). W tym przypadku taki fakt nie ma miejsca. Towar został wywieziony poza terytorium Wspólnoty z kraju innego niż Polska (Litwa) i w tym przypadku zastosowanie mają przepisy administracji litewskiej dotyczące wzoru stempla potwierdzającego wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty, gdyż ta administracja przystawia stempel.

W tym przypadku należy zastosować art. 128 ust. 5 ustawy, gdyż podróżny opuścił terytorium Wspólnoty z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju. Dlatego dokument wystawiony przez sprzedawcę powinien być potwierdzony przez urząd celny, przez który towary zostały wywiezione z terytorium Wspólnoty. Podróżnemu przysługuje zwrot podatku, gdy dokonał wywozu nie później niż w ostatnim dniu trzeciego miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonał zakupu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 126 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r., Nr 177, poz. 1054 ze zm.), osoby fizyczne niemające stałego miejsca zamieszkania na terytorium Unii Europejskiej, zwane dalej podróżnymi, mają prawo do otrzymania zwrotu podatku zapłaconego przy nabyciu towarów na terytorium kraju, które w stanie nienaruszonym zostały wywiezione przez nie poza terytorium Unii Europejskiej w bagażu osobistym podróżnego, z zastrzeżeniem ust. 3 oraz art. 127 i 128.

Stałe miejsce zamieszkania, o którym mowa w ust. 1, ustala się na podstawie paszportu lub innego dokumentu stwierdzającego tożsamość (art. 126 ust. 2 powołanej ustawy).

W myśl art. 128 ust. 1 ustawy, zwrot podatku może być dokonany, jeżeli podróżny wywiózł zakupiony towar poza terytorium Unii Europejskiej nie później niż w ostatnim dniu trzeciego miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonał zakupu.

Podstawą do dokonania zwrotu podatku jest przedstawienie przez podróżnego dokumentu wystawionego przez sprzedawcę, na którym urząd celny potwierdził stemplem zaopatrzonym w numerator wywóz towarów. Do dokumentu powinien być przymocowany wystawiony przez sprzedawcę paragon z kasy rejestrującej, o której mowa w art. 111 ust. 1, o czym stanowi art. 128 ust. 2 ustawy.

Stosownie do ust. 3 ww. artykułu, urząd celny potwierdza wywóz towaru na dokumencie, o którym mowa w ust. 2, po sprawdzeniu zgodności danych dotyczących podróżnego zawartych w tym dokumencie z danymi zawartymi w przedstawionym paszporcie lub innym dokumencie stwierdzającym tożsamość.

Przepis ust. 3 stosuje się odpowiednio do potwierdzania wywozu z terytorium Unii Europejskiej towarów nabytych przez podróżnego na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju (art. 128 ust. 4 omawianej ustawy).

W przypadku gdy podróżny opuszcza terytorium Unii Europejskiej z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju, zwrot podatku przysługuje, jeżeli dokument, o którym mowa w ust. 2, został potwierdzony przez urząd celny, przez który towary zostały wywiezione z terytorium Unii Europejskiej (art. 128 ust. 5 ustawy).

Zgodnie z art. 129 ust. 1 ustawy, do dostawy towarów, od których dokonano zwrotu podatku podróżnemu, sprzedawca stosuje stawkę podatku 0%, pod warunkiem że:

  1. spełnił warunki, o których mowa w art. 127 ust. 4 pkt 1 i 4, oraz
  2. przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy otrzymał dokument określony w art. 128 ust. 2, zawierający potwierdzenie wywozu tych towarów poza terytorium Unii Europejskiej;
  3. posiada dokumenty, określone odrębnymi przepisami, potwierdzające dokonanie zwrotu kwoty tego podatku - w przypadku gdy zwrot podatku został dokonany w formie polecenia przelewu, czeku rozrachunkowego lub karty płatniczej.

Zaś w myśl przepisu art. 129 ust. 2 ustawy, otrzymanie przez podatnika dokumentu potwierdzającego wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej w terminie późniejszym niż określony w ust. 1 pkt 2, nie później jednak niż przed upływem 10 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dokonano dostawy, upoważnia podatnika do dokonania korekty podatku należnego od tej dostawy w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym podatnik otrzymał ten dokument.

Natomiast na mocy art. 130 ust. 1 ustawy Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 28 marca 2011r. w sprawie określenia wzorów: znaku informującego podróżnych o możliwości zakupu w punktach sprzedaży towarów, od których przysługuje zwrot podatku od towarów i usług, oraz stempla potwierdzającego wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej, a także określenia niezbędnych danych, które powinien zawierać dokument będący podstawą do dokonania zwrotu podatku podróżnym (Dz. U. Nr 68, poz. 361 ze zm.).

Zgodnie z § 4 pkt 12 ww. rozporządzenia z dnia 28 marca 2011r., dokument, o którym mowa w art. 128 ust. 2 ustawy, powinien zawierać co najmniej napis: Potwierdzam tożsamość podróżnego oraz że towary wymienione w dokumencie zostały wywiezione poza terytorium Unii Europejskiej oraz miejsce na podpis funkcjonariusza celnego i pieczęć Polska-Cło.

Z kolei pkt 13 tegoż paragrafu mówi o miejscu na stempel potwierdzający wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej.

Wzór stempla potwierdzającego wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej zawiera Załącznik nr 2 do rozporządzenia. Określa on mianowicie kształt stempla, jego wymiary oraz dane jakie stempel winien zawierać dotyczące identyfikacji urzędu celnego, a w szczególności datę oraz zwrot VAT-ZWROT.

Powyższe uregulowania dotyczą wyłącznie sytuacji kiedy to podróżny przekracza granicę Polski z państwem trzecim. Zdarzają się jednak przypadki gdy podróżny, który dokona zakupów na terytorium Polski, przekracza granicę z państwem trzecim w innym kraju członkowskim niż Polska. Wówczas to pieczęć stosowana w celu wydania potwierdzenia o wywozie towarów poza terytorium Unii Europejskiej winna być zgodna ze wzorem określonym przez przepisy tego kraju.

W myśl art. 147 ust. 2 Dyrektywy 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z dnia 11.12.2006r. ze zm.), każde państwo członkowskie przekazuje Komisji wzory pieczęci, jakie stosuje się w celu wydania potwierdzenia przez urząd celny, przez który towary zostały wyprowadzone. Komisja przekazuje te informacje organom podatkowym w pozostałych państwach członkowskich.

Z treści wniosku wynika, że do Wnioskodawcy jako sprzedawcy uprawnionego do zwrotu podatku od towarów i usług, zgłosił się podróżny z fakturą Zwrot VAT dla podróżnych, przy czym stempel potwierdzający wywóz towarów jest niezgodny z wzorem określonym w wymienionym powyżej rozporządzeniu Ministra Finansów, gdyż podróżny przekroczył granicę na przejściu granicznym litewsko-białoruskim, a tam obowiązują inne stemple.

Odnosząc stan faktyczny opisany we wniosku do cyt. wcześniej przepisów stwierdzić należy, że warunkiem koniecznym dla dokonania zwrotu podatku podróżnemu jest wywóz towarów poza granice Unii Europejskiej oraz posiadanie dokumentu potwierdzającego ten wywóz, przy czym potwierdzenie to odbywa się w ściśle sformalizowanym trybie. Celem weryfikacji czy posiadane przez podróżnego dokumenty są właściwie poświadczone przez organy celne zostało wydane rozporządzenie z dnia 28 marca 2011r. w sprawie określenia wzorów: znaku informującego podróżnych o możliwości zakupu w punktach sprzedaży towarów, od których przysługuje zwrot podatku od towarów i usług, oraz stempla potwierdzającego wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej, a także określenia niezbędnych danych, które powinien zawierać dokument będący podstawą do dokonania zwrotu podatku podróżnym (Dz. U. Nr 68, poz. 361 ze zm.).

Potwierdzenia wywozu towarów poza terytorium Wspólnoty nie zawsze może dokonywać polski urząd celny. W przypadku dokonania wywozu zakupionych uprzednio towarów na terytorium Polski do państwa trzeciego ale przez granicę z innym niż Polska krajem członkowskim potwierdzenia wywozu towarów będzie dokonywać urząd celny w tym państwie, z którego towary będą wywiezione ostatecznie poza Wspólnotę.

Tym samym obowiązek używania stempla, którego wzór został określony w ww. rozporządzeniu ciąży jedynie na polskiej służbie celnej i wynika z art. 128 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle powyższego stwierdzić należy, że zwrot podatku VAT przysługuje podróżnemu niezależnie od tego czy opuszcza on terytorium Unii Europejskiej z Polski czy też z innego kraju członkowskiego. Poświadczenia wywozu dokonuje urząd celny kraju, z którego wywóz faktycznie następuje, w oparciu o przepisy obowiązujące w danym kraju. Zatem w sytuacji, gdy podróżny przedstawi sprzedawcy wystawiony przez niego dokument TAX FREE potwierdzony pieczęcią urzędu celnego obowiązującą według przepisów administracyjnych państwa członkowskiego, z którego podróżny opuszczał terytorium Unii Europejskiej, należy uznać, że zostały spełnione wymagania jakie ustawa o VAT wiąże z obowiązkiem potwierdzenia wywozu towarów poza terytorium Unii Europejskiej.

W związku z powyższym, gdy podróżny wywiózł zakupiony towar poza terytorium Unii Europejskiej nie później niż w ostatnim dniu trzeciego miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonał zakupu i dysponuje imiennym dokumentem zwrot VAT dla podróżnych na którym potwierdzenia wywozu towarów poza terytorium Wspólnoty dokonał litewski urząd celny, pieczęcią stosowaną na Litwie do potwierdzenia wywozu towarów przez podróżnego poza terytorium Wspólnoty, dokument ten uprawnia podróżnego do otrzymania zwrotu podatku.

Reasumując stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z dnia 14 marca 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 258 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach