Prawo do odliczenia i zwrotu należnego podatku VAT poniesionego w związku z realizacją projektu. - Interpretacja - IPPP3/443-473/13-4/MKw

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 27.06.2013, sygn. IPPP3/443-473/13-4/MKw, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Prawo do odliczenia i zwrotu należnego podatku VAT poniesionego w związku z realizacją projektu.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21.05.2013 r. (data wpływu 27.05.2013 r.) uzupełnionym w dniu 20.06.2013 r. (data wpływu 21.06.2013 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 11.06.2013 r. (skutecznie doręczone w dniu 18.06.2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia i zwrotu należnego podatku VAT poniesionego w związku z realizacją projektu jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27.05.2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia i zwrotu należnego podatku VAT poniesionego w związku z realizacją projektu.

Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 18.06.2013 r., złożonym w dniu 20.06.2013 r. (data wpływu 21.06.2013 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 11.06.2013 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Stowarzyszenie realizuje operację pt: Małe centrum rekreacyjno-sportowe z zakresu małych projektów w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju przewidzianego w ramach osi 4. Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013, który to współfinansowany jest ze środków EFRROW. Na realizację operacji samorząd województwa przyznał pomoc w wysokości 20 956,45 zł.

Jednym z wymaganych załączników do wniosku o płatność jest interpretacja indywidualna kwalifikowalności podatku VAT. W ramach ww. operacji Wnioskodawca sfinansuje koszty związane z zakupem wyposażenia boiska w postaci bramek do piłki nożnej i zestawu do gry w koszykówkę oraz wyposażenia placu rekreacyjno-sportowego w postaci: ogrodzenia, sceny przenośnej, stolików, ławeczek, koszy na śmieci i krzewów. Stowarzyszenie nigdy nie było i nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT, nie prowadzi działalności gospodarczej, zakupione towary i usługi nie będą służyły do czynności opodatkowanych - co wynika z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 o podatku od towarów i usług.

Operacja wpisuje się w cel zawarty w LSR, ponieważ celem operacji jest polepszenie jakości życia ludności wiejskiej poprzez rozwój tożsamości społeczności wiejskiej, zachowanie dziedzictwa kulturowego. Ponadto operacja wpisuje się w cele zawarte w PROW 2007 - 2013 w odniesieniu do polepszenia jakości życia ludności wiejskiej. W wyniku realizacji operacji Stowarzyszenie nie osiągnie żadnych przychodów, za wyjątkiem pomocy będącej przedmiotem wniosku o płatność. Działalność Stowarzyszenia związana z realizacją ww. projektu nie będzie skutkowała powstaniem obowiązku podatkowego u Wnioskodawcy w zakresie VAT. Stowarzyszenie nie stanie się czynnym podatnikiem podatku VAT i bez powyższego dokumentu nie będzie w stanie owego podatku odzyskać. Powyższe wydatki objęte są 23 procentowym podatkiem VAT, jednak zakupione towary nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy realizując projekt dofinansowany z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz środków budżetu państwa w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013 Stowarzyszeniu przysługuje prawo do odliczenia i zwrotu należnego podatku VAT poniesionego w związku z realizacją w/w projektu...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 o podatku od towarów i usług obniżone kwoty podatku lub zwrot różnicy podatku należnego uzależnione są od zakresu, w jakim nabywane towary u usługi związane są ze sprzedażą opodatkowaną.

W sprawie będącej przedmiotem niniejszego wniosku związek za sprzedażą opodatkowaną nie będzie istniał. Tym samym nie będzie spełniony warunek dający Stowarzyszeniu prawa do obniżenia kwoty podatku należnego przy nabyciu towarów i usług związanych z opisanym we wniosku projektem. Analizując przedstawiony stan faktyczny i prawny Stowarzyszenie stoi na stanowisku, że nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia i zwrotu kosztu podatku od towarów i usług poniesionego w związku z realizacją w/w projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosowanie do art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Z kolei, stosowanie do przepisu art. 86 ust 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie zaś z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2 - 6 ustawy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ustawy, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca realizuje operację pt: Małe centrum rekreacyjno-sportowe z zakresu małych projektów w ramach działania 413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju przewidzianego w ramach osi 4. Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013, który to współfinansowany jest ze środków EFRROW. Na realizację operacji samorząd województwa przyznał pomoc w wysokości 20 956,45 zł. W ramach ww. operacji Wnioskodawca sfinansuje koszty związane z zakupem wyposażenia boiska w postaci bramek do piłki nożnej i zestawu do gry w koszykówkę oraz wyposażenia placu rekreacyjno-sportowego w postaci: ogrodzenia, sceny przenośnej, stolików, ławeczek, koszy na śmieci i krzewów. Stowarzyszenie nigdy nie było i nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT, nie prowadzi działalności gospodarczej, a zakupione towary i usługi nie będą służyły do czynności opodatkowanych.

Biorąc po uwagę opis stanu faktycznego oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego tut. Organ podatkowy stwierdza, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług związek nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, nie prowadzi działalności gospodarczej, a nabywane towary i usługi nie będą wykorzystywane do czynności podlegających opodatkowaniu.

W związku z powyższym Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia należnego podatku VAT poniesionego w związku z realizacją przedmiotowego projektu. Tym samym w konsekwencji Wnioskodawcy nie przysługuje również prawo zwrotu podatku VAT z tego tytułu, w trybie art. 87 ustawy.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Nadmienia się, że tut. Organ nie jest kompetentny do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Może on jedynie dokonać oceny, czy podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług, w okolicznościach wskazanych przez samego podatnika, może zostać przez niego odliczony lub zwrócony w trybie przewidzianym przepisami ustawy o podatku od towarów i usług oraz aktów wykonawczych do ustawy. Pojęcie kosztu kwalifikowanego należy rozumieć zgodnie z przepisami regulującymi zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. 2012, poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 372 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie