Jak rejestrować nieodpłatne usługi? - Interpretacja - IPTPP4/443-117/13-5/ALN

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 22.05.2013, sygn. IPTPP4/443-117/13-5/ALN, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

Temat interpretacji

Jak rejestrować nieodpłatne usługi?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni, przedstawione we wniosku z dnia 13 lutego 2013 r. (data wpływu 25 lutego 2013 r.), uzupełnionego pismem z dnia 5 maja 2013 r. (data wpływu 7 maja 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rejestracji nieodpłatnego świadczenia usług na kasie rejestrującej jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 lutego 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu na kasie rejestrującej od 1 marca 2013 r.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 5 maja 2013 r. (data wpływu 7 maja 2013 r.) w zakresie: określenia zakresu wniosku, uzupełnienie opisu stanu faktycznego, przeformułowania pytań oraz przedstawienia stanowiska, opłatę.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny/zdarzenie przyszłe.

Rozporządzenie Ministra Finansów zwolniło z obowiązku prowadzenia rejestracji świadczeń medycznych przy pomocy kasy rejestrującej lekarzy, których przychód w roku 2012 nie przekroczył 20 tys. zł. Są to usługi nieobjęte VAT-em, rejestrowane w dok. medycznej. Kodeks etyki lekarskiej mówi, że lekarz ma prawo świadczyć usługi nieodpłatnie; nie może odmówić pomocy lekarskiej (nawet bez uzyskania zapłaty) w sytuacjach nagłych; powinien bezpłatnie leczyć innych lekarzy i członków ich rodzin.

Wnioskodawczyni prowadzi Specjalistyczną Praktykę Psychiatryczną, w której do tej pory stosuje się do powyższych zasad. Zwyczajowo nie pobiera również opłaty od pracowników instytucji zdrowotnych, w których pracuje.

Wnioskodawczyni uzyskała w 2012 r. przychód od osób fizycznych nieznacznie przekraczający 20 tys. złotych. Wnioskodawczyni podała, że nie zwalnia Jej to od obowiązku ewidencjonowania usług płatnych w gabinecie przy pomocy kasy rejestrującej.

Z telefonicznej informacji z infolinii Krajowej Informacji Podatkowej uzyskała interpretację przepisów w odniesieniu do kodeksu etyki, z której wynika że jeśli nie pobieram opłaty tzn. że jej nie rejestruje (tu Wnioskodawca ma wątpliwości). Wnioskodawczyni od osób posiadających kasy fiskalne wie, że nie istnieje opłata 0zł możliwa do rejestracji kasą fiskalną.

W piśmie z dnia 05.05.2013 r. (data wpływu 07.05.2013 r.) Wnioskodawczyni wskazała, że:

W związku z osiągnięciem w 2012 r. obrotów przekraczających 20 tys. zł a nieprzekraczających 40 tys. zł Wnioskodawczyni została objęta obowiązkiem ewidencjonowania obrotów przy pomocy kasy fiskalnej w prowadzonej przez siebie Specjalistycznej Praktyce Psychiatrycznej (rozp. Ministra Finansów z 19.11.12 r.)

Będąc lekarzem prowadzącym indywidualną praktykę lekarską, jest osobą fizyczną. Nie zatrudnia innych osób. Nie prowadzi przedsiębiorstwa. Niemniej na mocy prawa ma obowiązek rejestrowania obrotów i przychodów w prowadzonej działalności. Nie jest płatnikiem VAT.

W związku z obowiązującymi Wnioskodawczynię przepisami odrębnymi: Ustawa o zawodzie lekarza, Ustawa o ochronie zdrowia psychicznego, Kodeks etyki lekarza, biorąc pod uwagę 3-miesięczny czas oczekiwania na interpretację, ustną informację z infolinii podatkowej, w zakresie rejestracji za pomocą kasy fiskalnej obrotu (przychód) uzyskanego od osób fizycznych Wnioskodawczyni mając na uwadze odpowiedzialność karną za niedopełnienie obowiązku ratowania życia zdecydowała, że w przyszłości ma obowiązek interwencji w sytuacjach kryzysowych niezależny od tego, czy będzie to odpłatna czynność czy też bezpłatna. Aktualnie ww. zdarzenie nie wystąpiło, jednakże szacunkowo może wystąpić 3 razy w roku. Wnioskodawczyni wskazała, że zdarzenia medyczne nagłe nie podlegają reglamentacji. Zainteresowana wskazał również, że udziela nieodpłatnej pomocy medycznej rodzinom lekarskim, najbliższym współpracownikom oraz bliskim.

Wnioskodawczyni podała, że świadczenie usług nie wiąże się z możliwością obniżenia czy odliczenia podatku. Nie wiąże się z koniecznością nabycia towarów i usług. Wnioskodawczyni nie jest płatnikiem VAT. Wnioskodawczyni informuje, że nie wiąże się to z inną gratyfikacją.

Wnioskodawczyni nie zna ilości zdarzeń przyszłych. Zapadalność na choroby psychiczne rośnie a liczba lekarzy nie. Biorąc pod uwagę, że 10 razy udzieliła świadczenia nieodpłatnie w ciągu 2 miesięcy można przyjąć liczbę 60 jako ilość zdarzeń przyszłych. Wnioskodawczyni jednak nie może ww. ilości zadeklarować. Specjaliści w tym zakresie pracujący w NFZ też nie mogą, co widać w ilości nadwykonań.

Wnioskodawczyni dodała, że zdarzenia nieodpłatne to również przepisanie recepty na serce bo lek się skończył a do lekarza rodzinnego kolejka. Recepty ze 100 % odpłatnością. Wnioskodawczyni zakłada, że takich zdarzeń z dużym marginesem na Jej pomyłkę nie będzie więcej niż 1 tys.

Wnioskodawczyni informuje, że w 7 dniowym okresie wyznaczonym przez Dyrektora Izby Skarbowej było 3 dni pracujących tj. 29 i 30 kwietnia i 2 maj. W związku z powyższym prosi o zrozumienie i uznanie, że dopełniła terminu wysłania wniosku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

(ostatecznie przeformułowane w wyniku uzupełnienia)

Pytanie oznaczone w uzupełnieniu wniosku jako nr 3:

Jak rejestrować nieodpłatne usługi... (kasa fiskalna nie akceptuje kwoty 0 zł)

Zdaniem Wnioskodawczyni:(stanowisko przedstawione w uzupełnieniu wniosku)

Pyt. 3

Wnioskodawczyni, nie pobiera opłat, ale rejestruje wypisaną receptę czy udzieloną poradę w dokumentacji medycznej. Czy w innej formie rejestracji (rodzina).

Wnioskodawczyni uważa, że to co usłyszała w infolinii podatkowej nie ma zapłaty, nie ma rejestracji kasą fiskalną jest obowiązujące.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisami Działu II, Rozdziału 1a Ordynacja podatkowa dotyczącymi wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego. Czynność nieodpłatnego świadczenia została przyjęta przez tut. Organ jako element stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego.

W związku ze wskazaniem przez Wnioskodawczynię w części E.3 wniosku ORD-IN, że przedmiotem interpretacji są przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U., poz. 1382) oraz wskazaniem, że Wnioskodawczyni nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, organ wydał interpretacje zakresie rejestracji nieodpłatnego świadczenia usług na kasie rejestrującej.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późm. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy.

W myśl ust. 1 tego przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, iż obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem jednym z podstawowych kryteriów decydujących o obowiązku stosowania do ewidencjonowania kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Oznacza to, że nie podlega obowiązkowi prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej świadczenie usług w części, w jakiej te czynności są opłacane przez inne podmioty niż osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej.

Z przepisu art. 111 ust. 1 wynika ponadto, iż podatnicy, wobec których powstał obowiązek w zakresie stosowania kas rejestrujących, są obowiązani za pośrednictwem tych urządzeń ewidencjonować obrót i kwoty podatku należnego.

Jak wynika z art. 111 ust. 8 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa. Przy wydawaniu rozporządzenia minister właściwy do spraw finansów publicznych uwzględnia:

  1. wielkość i proporcje sprzedaży zwolnionej od podatku w danej grupie podatników;
  2. stosowane przez podatników zasady dokumentowania obrotu;
  3. możliwości techniczno-organizacyjne prowadzenia przez podatników ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących;
  4. konieczność zapewnienia realizacji obowiązku, o którym mowa w ust. 1, przy uwzględnieniu korzyści wynikających z ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz faktu zwrotu podatnikom przez budżet państwa części wydatków na zakup tych kas;
  5. konieczność zapewnienia prawidłowości rozliczania podatku, w tym właściwego ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego;
  6. konieczność zapewnienia kontroli prawidłowości rozliczania podatku;
  7. konieczność przeciwdziałania nadużyciom związanym z nieewidencjonowaniem obrotu przez podatników.

Zatem stosownie do powyższego, kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji, ustawodawca reguluje na mocy wydawanych rozporządzeń w tym zakresie.

W zakresie zwolnień z obowiązku prowadzenia kasy rejestrującej obowiązuje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U., poz. 1382), zwanego dalej rozporządzeniem.

Regulacje zawarte w powołanym rozporządzeniu przewidują zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących ze względu na rodzaj prowadzonej działalności zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia (zwolnienie przedmiotowe) oraz wysokość obrotu do określonej wysokości obrotów (zwolnienie podmiotowe).

Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014 r. podatników, u których kwota obrotu realizowanego na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 20 000 zł.().

Zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, nie stosuje się w przypadku podatników, którzy w poprzednim roku podatkowym byli obowiązani do ewidencjonowania lub przestali spełniać warunki do zwolnienia. (§ 3 ust. 2).

W § 4 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia wymienione zostały niektóre czynności wyłączające możliwość korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, o którym mowa w § 2 i § 3.

Zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 1 lit. l) ww. rozporządzenia zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, nie stosuje się, w przypadku dostawy płyt CD, DVD, kaset magnetofonowych, taśm magnetycznych (w tym kaset wideo), dyskietek, kart pamięci, kartridżów i innych analogowych lub cyfrowych nośników danych zawierających zapisane dane lub zapisane pakiety oprogramowania komputerowego, w tym również sprzedawanych łącznie z licencją na użytkowanie.

Natomiast zgodnie z § 2 ust. 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do 31 grudnia 2014 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

W poz. 44 czynności wymienione w art. 7 ust. 1 pkt 5 i ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 ustawy.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawczyni związku z osiągnieciem w 2012 r. obrotów przekraczających kwotę 20 tys. zł została objęta obowiązkiem ewidencjonowania obrotów przy pomocy kasy fiskalnej w prowadzonej przez siebie Specjalistycznej Praktyce Psychiatrycznej. Nie jest płatnikiem VAT.

Przedmiotem wniosku jest udzielanie nieodpłatnej pomocy medycznej rodzinom lekarskim, najbliższym współpracownikom, bliskim oraz obowiązek ratowania życia.

Należy wskazać, że obowiązek ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej dotyczy sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, przy czym przez dostawę rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług. Na podstawie art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Mając na uwadze przedstawiony opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego oraz powołane przepisy należy stwierdzić, iż stosownie do zapisu § 2 ust. 1 w powiązaniu z poz. 44 załącznika do powołanego rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r., Wnioskodawczyni będzie miała prawo do korzystania ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych przy zastosowaniu kasy rejestrującej w zakresie czynności nieodpłatnego świadczenia przez Wnioskodawcę usług wymienionych w art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy do dnia 31 grudnia 2014 r.

Zatem, oceniając całościowo stanowisko, w którym Zainteresowana wywiodła prawidłowy skutek prawny w zakresie zwolnienia z rejestracji nieodpłatnego świadczenia usług na kasie rejestrującej, należało uznać je za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Końcowo należy wskazać, iż uzupełnienie wniosku zostało nadane w wymaganym terminie 7 dni od daty odbioru wezwania.

Niniejszą interpretacją rozstrzygnięto wniosek w części wniosku dotyczącej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rejestracji nieodpłatnego świadczenia usług.

W części wniosku dotyczącej możliwości udzielania przez Wnioskodawczynię świadczeń medycznych zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 390 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi