Z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnoś... - Interpretacja - IBPP4/443-414/11/MN

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 23.05.2011, sygn. IBPP4/443-414/11/MN, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z realizacją projektu.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 21 lutego 2011r. (data wpływu 1 marca 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone w związku z realizacją projektu pod nazwą: xxx jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 marca 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone w związku z realizacją projektu pod nazwą: xxx.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca zrealizuje w 2011r. projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego pn. "xxx".

Zarząd województwa w dn. 26 października 2010r. podjął uchwałę, w której wybrał niniejszy projekt do dofinansowania w ramach działania 4.3 Promocja Kultury Priorytet IV Kultura Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Wnioskodawca po podpisaniu umowy o dofinansowanie będzie beneficjentem przedmiotowego projektu, a otrzymane z urzędu marszałkowskiego środki pieniężne zostaną wykorzystane zgodnie z zapisami umowy.

Przedmiotem projektu jest organizacja metropolitalnej parady historycznej w ramach obchodów święta miasta. Projekt będzie realizowany w dniach 11-12 czerwca 2011r. Program przedsięwzięcia przewiduje m.in. w pierwszym dniu organizację parady historycznej z udziałem Bractw Rycerskich w centrum miasta, w drugim dniu mszę w kościółku pw. Św. X na terenie xxx", prezentację oręża polskiego, pokazy inscenizacyjne zwyczajów i obrzędów średniowiecznych, turniej rycerski, turniej łuczniczy, koncert muzyki dawnej, jarmark średniowieczny oraz konkursy, gry, zabawy dla dzieci i dorosłych, a także pokaz pirotechniczny na zakończenie imprezy. Projekt kierowany jest do mieszkańców miasta, regionu oraz turystów i osób odwiedzających xxx metropolię.

W związku z realizacją projektu Wnioskodawca dokona(ł) płatności na podstawie wystawionych przez wykonawców prac i usług faktur VAT m.in. za: studium wykonalności, kampanię promocyjną imprezy (projekt i wykonanie plakatów, ulotek, banerów, gadżetów, wynajęcie tablic informacyjnych, reklamowych, emisje telewizyjne i radiowe materiałów reklamowych), część organizacyjno-techniczną (wynajem terenu, wynajem sprzętu technicznego - nagłośnienie, oświetlenie, ochrona imprezy, catering dla uczestników, wynajem koni, obsługa medyczna, zakup nagród rzeczowych dla uczestników gier, konkursów i zabaw), część artystyczną (prowadzenie imprezy, występy artystyczne zespołów muzyki dawnej, pokazy artystyczne grup rycerskich, pokaz pirotechniczny zakwaterowanie i wyżywienie grup rycerskich, usługi transportowe (artyści, sprzęt związany z organizacją imprezy, uczestnicy i organizatorzy (grupy rycerskie), promocja projektu wszystkie wydatki projektu zostaną poniesione zgodnie z wytycznymi Urzędu Marszałkowskiego w xxx. Poziom dofinansowania zadania wynosi 85%. Beneficjent planuje złożenie pierwszego wniosku o płatność w II kwartale 2011r. Refundacja poniesionych kosztów nastąpi na podstawie przedstawionych faktur VAT. Do dnia dzisiejszego beneficjent poniósł wydatki związane z przygotowaniem studium wykonalności (wydatek poniesiono w 2010r). Realizacja projektu nie jest związana w żadnym zakresie z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług VAT. W wyniku realizacji projektu beneficjent nie będzie osiągał żadnych przychodów.

W dniu 23 listopada 2010r. Urząd Marszałkowski w ramach kompletowania dokumentów niezbędnych do podpisania umowy o dofinansowanie wystąpił do Wnioskodawcy z prośbą o podanie informacji, czy beneficjent jest płatnikiem VAT, czy ma możliwość odzyskania podatku VAT w ramach przedmiotowego projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy istnieje możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług dokonanych w związku z realizacją projektu...

Stanowisko Wnioskodawcy:

W ocenie Wnioskodawcy wobec stanu faktycznego oraz zdarzeń przyszłych zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z póżn. zm.) nie istnieje możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług dokonanych w związku z realizacją niniejszego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z powyższego, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom VAT oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione podmiotowo lub przedmiotowo bądź niepodlegające opodatkowaniu, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o VAT. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z przedstawionego we wniosku opisu zaistniałego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca otrzymał dofinansowanie na realizacje projektu pod nazwą: "xxx".

W związku z realizacją projektu Wnioskodawca poniósł i będzie ponosił wydatki m.in. za: studium wykonalności, kampanię promocyjną imprezy (projekt i wykonanie plakatów, ulotek, banerów, gadżetów, wynajęcie tablic informacyjnych, reklamowych, emisje telewizyjne i radiowe materiałów reklamowych), część organizacyjno-techniczną (wynajem terenu, wynajem sprzętu technicznego - nagłośnienie, oświetlenie, ochrona imprezy, catering dla uczestników, wynajem koni, obsługa medyczna, zakup nagród rzeczowych dla uczestników gier, konkursów i zabaw), część artystyczną (prowadzenie imprezy, występy artystyczne zespołów muzyki dawnej, pokazy artystyczne grup rycerskich, pokaz pirotechniczny zakwaterowanie i wyżywienie grup rycerskich, usługi transportowe (artyści, sprzęt związany z organizacją imprezy, uczestnicy i organizatorzy (grupy rycerskie), promocja projektu

Ponadto z treści wniosku wynika, iż realizacja projektu nie jest związana w żadnym zakresie z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Dokonywane zakupy nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności generujących podatek należny.

Wnioskodawca nie będzie miał więc możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone w związku z realizacją projektu pod nazwą: "xxx".

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego, z którego wynika, iż wydatki ponoszone na realizację projektu nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Powyższe stwierdzenie przyjęto jako element zaistniałego stanu faktycznego i nie było ono przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisanego stanu faktycznego, a w szczególności prowadzenia przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej generującej podatek należny, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach