
Temat interpretacji
Wykonywane przez Wnioskodawcę roboty budowlane w zakresie kompleksowej realizacji inwestycji jako całości (budowy w ramach jednej umowy budynku wielorodzinnego wraz z garażem podziemnym zaliczonego do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym), obejmujące budynek sklasyfikowany do grupowania 1122 według PKOB, podlegają opodatkowaniu stawką podatku od towarów i usług w wysokości 8%.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 27 sierpnia 2011 r. (data wpływu do BKIP w Piotrkowie Trybunalskim 30 sierpnia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 17 listopada 2011 r. (data wpływu 21 listopada 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania jednolitej stawki 8% dla całości usługi wykonania budynku mieszkalnego wielorodzinnego jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 30 sierpnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania jednolitej stawki 8% dla całości usługi wykonania budynku mieszkalnego wielorodzinnego.
Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 17 listopada 2011 r. (data wpływu 21 listopada 2011 r.) o uzupełnienie stanu faktycznego.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Wnioskodawca prowadzi działalność budowlaną sklasyfikowaną pod numerem PKD 4120Z roboty ogólnobudowlane związane ze wznoszeniem budynków mieszkalnych i niemieszkalnych. Wnioskodawca podpisał umowę na budowę budynku mieszkalnego wielorodzinnego z garażem podziemnym. Wykonanie powyższego zadania zostało objęte jedną umową na całość prac. Zakres rzeczowy robót budowlanych obejmuje: roboty ziemne, fundamentowania, rozwiązania konstrukcyjno - budowlane, wykonanie izolacje przeciwwilgociowe i paroizolacyjne, izolacje termiczne, montaż stolarki otworowej, wykonanie elewacji zewnętrznej, wykonanie elementów wykończenia zewnętrznego tynki, malowanie i okładziny ścienne, posadzki. Wynagrodzenie zostało określone przez wykonawcę w sposób ryczałtowy na podstawie samodzielnie wykonanych kalkulacji kosztów wykonania robót. Fakturowanie odbywa się na podstawie zaawansowania poszczególnych etapów budowy, podstawą wystawienia faktury jest każdorazowo protokół odbioru robót częściowych. Wykonawca realizuje umowę poprzez zatrudnionych pracowników i za pomocą posiadanego sprzętu, a także korzystając z usług podwykonawców.
W uzupełnieniu do wniosku Spółka wyjaśniła, iż jest zarejestrowana jako czynny podatnik podatku VAT. Według rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.), budynek mieszkalny wielorodzinny został sklasyfikowany pod symbolem PKOB 1122 budynki o trzech i więcej mieszkaniach. Klasa obejmuje: budynki mieszkalne pozostałe, takie jak: budynki mieszkalne, o trzech i więcej mieszkaniach.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy dla całości usługi na wykonanie budynku mieszkalnego wielorodzinnego można zastosować jednolitą stawkę 8% ...
Zdaniem Wnioskodawcy, w obowiązującym stanie prawnym dla świadczenia usługi polegającej na kompleksowym wybudowaniu budynku mieszkalnego wielorodzinnego z garażem podziemnym należy zastosować stawkę 8%.
Przedmiotem umowy jest usługa budowlana dotycząca całego budynku, a więc nie jest zasadne wyłączenie poszczególnych elementów do odrębnej sprzedaży, ponieważ obrotem jest uzgodniona kwota za wykonanie określonej usługi, bez względu na jej poszczególne elementy. Wyliczenie co wchodzi w skład wykonanej usługi ma istotne znaczenie informacyjne przy ustalaniu ceny, jednak nie może uzasadniać odrębnego kwalifikowania poszczególnych elementów zawartych w tym wyliczeniu.
Zgodnie z art. 41 ust. 12 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U Nr 54, poz. 535 ze zm.) stawkę podatku 8%, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym - stosownie do ust. 12a cyt. artykułu - rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.
Z podstawowych reguł metodycznych PKOB wynika, że o właściwej klasyfikacji statystycznej danego budynku przesądza jego główne, przeważające przeznaczenie. Jeżeli wznoszony budynek, zgodnie z projektem budowlanym i pozwoleniem na budowę, jest budynkiem mieszkalnym to do robót budowlanych należy zastosować jednolitą stawkę 8%, ponieważ na gruncie obowiązujących przepisów prawa podatkowego brak jest zapisów odnośnie stosowania różnych stawek, a na etapie budowy obiektu trudno bowiem mówić o wyodrębnionych lokalach. Stanowisko odnośnie zastosowania stawki 8% dla całości usługi budowlanej dotyczącej budowy budynku mieszkalnego znalazło odzwierciedlenie m.in. w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 26 maja 2011 r. nr ITPP1/443-323/11/BJ, a także interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 09 czerwca 2011 r. nr IPPP1/443-366/11-4/EK.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
Natomiast, stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.
Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.
Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku.
Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku do dnia 31 grudnia 2010 r. wynosiła 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.
I tak, stosownie do art. 146a pkt 1 i 2 ww. ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:
- stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.
- stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.
W myśl art. 41 ust. 12 ww. ustawy, stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2 tj. 8%, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.
Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się, w myśl art. 41 ust. 12a ww. ustawy obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.
Natomiast w myśl ust. 12b ww. art. 41, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, określonego w ust. 12a, nie zalicza się:
- budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m²,
- lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m².
W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).
Należy zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy, zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.
Ponadto w tym miejscu wskazać należy, że dla celów podatku VAT stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.), która to klasyfikacja stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.
Zgodnie z przepisami ww. rozporządzenia, budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych.
Natomiast budynki mieszkalne to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych. W przypadku, gdy mniej niż połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest na cele mieszkalne, budynek taki klasyfikowany jest jako niemieszkalny, zgodnie z jego przeznaczeniem.
Według podziału obiektów budowlanych na sekcje i działy w PKOB w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne, natomiast w dziale 12 budynki niemieszkalne.
Dział 11 PKOB obejmuje trzy grupy:
- Budynki mieszkalne jednorodzinne - 111,
- Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe - 112,
- Budynki zbiorowego zamieszkania - 113.
Jak wynika z wniosku, Wnioskodawca podpisał umowę na budowę budynku mieszkalnego wielorodzinnego z garażem podziemnym. Wykonanie powyższego zadania zostało objęte jedną umową na całość prac. Zakres rzeczowy robót budowlanych obejmuje: roboty ziemne, fundamentowania, rozwiązania konstrukcyjno - budowlane, wykonanie izolacji przeciwwilgociowe i paroizolacyjne, izolacje termiczne, montaż stolarki otworowej, wykonanie elewacji zewnętrznej, wykonanie elementów wykończenia zewnętrznego tynki, malowanie i okładziny ścienne, posadzki. Wynagrodzenie zostało określone przez wykonawcę w sposób ryczałtowy na podstawie samodzielnie wykonanych kalkulacji kosztów wykonania robót. Fakturowanie odbywa się na podstawie zaawansowania poszczególnych etapów budowy, podstawą wystawienia faktury jest każdorazowo protokół odbioru robót częściowych. Wykonawca realizuje umowę poprzez zatrudnionych pracowników i za pomocą posiadanego sprzętu, a także korzystając z usług podwykonawców.
Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia budowa, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do przepisów Prawa budowlanego. Zgodnie z art. 3 pkt 6 i pkt 7 ustawy Prawo budowlane, przez budowę rozumie się wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego. Przez roboty budowlane natomiast rozumie się budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego.
Zatem odnosząc przedstawiony stan prawny do przedstawionego stanu faktycznego należy stwierdzić, iż wykonywane przez Wnioskodawcę roboty budowlane w zakresie kompleksowej realizacji inwestycji jako całości (budowy w ramach jednej umowy budynku wielorodzinnego wraz z garażem podziemnym zaliczonego do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym), obejmujące budynek sklasyfikowany do grupowania 1122 według PKOB, podlegają opodatkowaniu stawką podatku od towarów i usług w wysokości 8%.
Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy, iż do budowy budynku mieszkalnego wielorodzinnego sklasyfikowanego w PKOB 1122, tj. do obiektu jako całości (wraz z garażem podziemnym), należy zastosować stawkę obniżoną tj. 8%, należało uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Dodatkowo podkreślić należy, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności dokonanego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania wskazanego we wniosku budynku według PKOB. Należy bowiem zauważyć, że tut. Organ nie jest właściwy do weryfikacji poprawności dokonanej klasyfikacji budynków według PKOB, gdyż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje obiekty budowlane według zasad określonych w klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego. Tak więc to Zainteresowanego obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania ww. obiektu według PKOB, a w razie wątpliwości może on w tym zakresie zwrócić się do Urzędu Statystycznego.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi
