Stowarzyszenie nie ma możliwości odzyskania podatku VAT z tytułu poniesionych wydatków w związku z realizacją projektu pn. , ponieważ Zainteresowany... - Interpretacja - IPTPP3/443-58/12-4/KK

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 24.01.2013, sygn. IPTPP3/443-58/12-4/KK, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

Temat interpretacji

Stowarzyszenie nie ma możliwości odzyskania podatku VAT z tytułu poniesionych wydatków w związku z realizacją projektu pn. , ponieważ Zainteresowany nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 22 października 2012 r. (data wpływu 23 października 2012 r.), uzupełnione pismem z dnia 17 stycznia 2013r. (data wpływu 21 stycznia 2013r.), o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 października 2012 r. do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 17 stycznia 2013r. (data wpływu 21 stycznia 2013r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu pn.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny (ostatecznie przedstawiony w uzupełnieniu wniosku).

Stowarzyszenie zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym - Rejestr Stowarzyszeń, działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989r. Prawo o stowarzyszeniach ( Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.)

Wnioskodawca złożył wniosek o przyznanie pomocy w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich Oś-4 działania 413Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju dla małych projektów tj. operacji które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działania osi 3 ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi. Wartość zadania pn. to kwota xxxx zł. Zakończenie projektu zgodnie ze złożonym wnioskiem planowane jest na dzień 30.09.2013 roku (termin złożenia wniosku o płatność). W związku z koniecznością dołączenia do wniosku o płatność (refundację poniesionych kosztów) interpretacji indywidualnej dotyczącej możliwości bądź braku możliwości odzyskania (odliczania) poniesionego podatku VAT. Stowarzyszenie jako beneficjent zobligowane jest do uzyskania takiej interpretacji.

W ramach operacji planowane jest utworzenie miejsca spotkań, wypoczynku, rekreacji i integracji mieszkańców miejscowości i wyposażenie go w niezbędne urządzenia w postaci wiaty - altany i paleniska i wykonania nawierzchni brukowej. W wyniku realizacji operacji nastąpi poprawa estetyki obszarów wiejskich poprzez zagospodarowanie przestrzeni publicznej.

Planowana operacja w sołectwie jest szczególnie istotna, gdyż w sołectwie nie ma szkoły, przedszkola ani świetlicy. Realizacja przyczyni się stworzenia miejsca spotkań, wypoczynku, integracji i aktywności dzieci, młodzieży i dorosłych. Realizacja operacji jest zgodna z celami Lokalnej Strategii Rozwoju Rozwój infrastruktury społecznej i kształtowanie ładu przestrzennego i poprawy jakości życia mieszkańców oraz wzrostu aktywności sportowej i społeczno- kulturalnej oraz integracji mieszkańców do roku 2015.

Realizacja operacji przyczyni się do osiągnięcia wskaźników Lokalnej Strategii Rozwoju LGD tj. wskaźnika produktu- liczba wybudowanych/zmodernizowanych, wyposażonych obiektów społeczno-kulturalnych i zagospodarowane; przestrzeni publicznej.

Realizacja operacji dotyczy infrastruktury rekreacyjnej tym bardziej, że wykorzystując istniejący stan terenu (plac zabaw, górka zjazdowa, boisko do piłki plażowej) będzie możliwość spędzenia czasu aktywnie poprzez zabawę i sport. Operacja w swoich założeniach będzie oddziaływała na obszar województwa i zakłada wprowadzenie innowacyjności - na terenie wsi nie ma urządzonego miejsca spotkań.

Planowane zadania w zakresie operacji i wybudowane wyposażenie w postaci wiaty wraz z paleniskiem usytuowane będzie na otwartym placu i będą nieodpłatnie udostępniane mieszkańcom oraz osobom przyjezdnym. Realizacja operacji wpłynie na poprawę jakości życia na wsi, a także znacznie poprawi funkcjonalność i estetykę przestrzeni w miejscowościach oraz ograniczy dysproporcje w dostępie do infrastruktury dla dzieci i młodzieży z terenów wiejskich. Uaktywni i zintegruje mieszkańców poprzez wspólne spędzanie czasu. Powyższa operacja nie będzie przez Stowarzyszenie wykorzystywane do prowadzenia odpłatnej działalności gospodarczej.

Stowarzyszenie posiada NIP i REGON i opiera swoją działalność na społecznej pracy członków Stowarzyszenia (nikt nie pobiera wynagrodzenia), nie prowadzi też działalności gospodarczej. Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem VAT i nie figuruje w rejestrze podatników podatku VAT, oraz nie składa deklaracji VAT- 7. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej, a głównym źródłem przychodów są składki członkowskie i uzyskane dotacje.

W ramach dofinansowania podatek VAT jaki poniesie Wnioskodawca za wykonane prace i zakup wyposażenia został przypisany jako koszt kwalifikowalny. Zakupy towarów i usług nabywane w ramach ww. projektu będą dokumentowane fakturami VAT wystawionymi przez wykonawców.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie

(ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku).

Czy Stowarzyszenie może odzyskać podatek VAT poniesiony w ramach realizacji złożonego projektu ...

Zdaniem Wnioskodawcy, Stowarzyszenie jest zdania, iż nie może w żaden sposób odzyskać podatku VAT poniesionego w związku z realizacja projektu .

Zgodnie z ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 roku Nr 117, poz. 1054) art. 5, 15 i 86,88 w zakresie, w jakim towary i usługi wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z pewnymi zastrzeżeniami. W związku z tym przepisem, Stowarzyszenie wykonując wyłącznie czynności statutowe (zwolnione) nie będzie miało prawa do odliczania podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług.

Stowarzyszenie nie jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz nabyte towary i usługi w związku z realizacją projektu nie są i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Wszystkie zakupione towary i usługi będą wykorzystane do realizacji operacji. Wobec powyższego Stowarzyszeniu nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizowanym wnioskiem .

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na mocy art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 ze zm.), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Art. 87 ust. 1 ustawy stanowi, że w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m. in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca w związku z realizacją projektu pn. , złożył wniosek o przyznanie pomocy w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich Oś-4 działania 413 Wdrażanie lokalnych Strategii Rozwoju dla małych projektów tj. operacji które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działania osi 3 ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi. Stowarzyszenie posiada NIP i REGON i opiera swoją działalność na społecznej pracy członków Stowarzyszenia, nie prowadzi też działalności gospodarczej. Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT i nie składa deklaracji VAT- 7. W ramach operacji planowane jest utworzenie miejsca spotkań, wypoczynku, rekreacji i integracji mieszkańców miejscowości i wyposażenie go w niezbędne urządzenia w postaci wiaty - altany i paleniska i wykonania nawierzchni brukowej. W wyniku realizacji operacji nastąpi poprawa estetyki obszarów wiejskich poprzez zagospodarowanie przestrzeni publicznej. Planowane zadania w zakresie operacji i wybudowane wyposażenie w postaci wiaty wraz z paleniskiem usytuowane będzie na otwartym placu i będą nieodpłatnie udostępniane mieszkańcom oraz osobom przyjezdnym. Powyższa operacja nie będzie przez Stowarzyszenie wykorzystywane do prowadzenia odpłatnej działalności gospodarczej. Wnioskodawca wskazał, iż podatek VAT w ramach dofinansowania jaki poniesie Stowarzyszenie za wykonane prace i zakup wyposażenia został uznany jako koszt kwalifikowalny. Jak wynika z treści wniosku, nabyte towary i usługi w związku z realizacją projektu nie są i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zakupy towarów i usług nabywane w ramach ww. projektu będą dokumentowane fakturami VAT wystawionymi przez wykonawców.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy stwierdzić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony, ponieważ jak wynika z wniosku realizacja przedmiotowego projektu nie jest i nie będzie wykorzystywana przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych jak i Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione z tytułu realizacji przedmiotowego projektu. Tym samym Wnioskodawcy nie przysługuje z tego tytułu prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Zainteresowany, w zakresie przedmiotowego projektu, nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tego warunku, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia

Reasumując, Stowarzyszenie nie ma możliwości odzyskania podatku VAT z tytułu poniesionych wydatków w związku z realizacją projektu pn. , ponieważ Zainteresowany nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniami wskazanymi we wniosku nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.

Należy zauważyć, iż pojęcie kosztu kwalifikowalnego nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji będzie się pokrywał z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego , po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi tj. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 425 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi